کد خبر: ۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛
در هفته گذشته فوج لرزه‌هایی در تسوج استان آذربایجان شرقی رخ داد که به گفته محققان این حوزه به نظر می‌رسد گسل تسوج مسبب این رخدادهای لرزه‌ای است ضمن آنکه دو زلزله بزرگتر از ۴ در دو استان کشور رخ داد.
به گزارش ایسنا، از اولین ساعات روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در محدوده اطراف تسوج استان آذربایجان شرقی به صورت خوشه لرزه‌ای رخ داد. این زمین لرزه‌ها از ساعت یک و ۹ دقیقه و ۳۹ دقیقه با بزرگی ۲.۵ شروع و با رخدادهای متوالی زلزله‌های با بزرگی تا ۳.۶ ادامه پیدا کرده و تا ساعت ۹ و ۳ دقیقه و ۴ ثانیه صبح روز هجدهم خرداد مشتمل بر ۱۱ خرد لرزه فوج لرزه‌ای تسوج را واقع در ۹ کیلومتری شمال شرق آن تشکیل دادند.

محدوده مرکز خوشه لرزه‌ای از مرکز شهر تبریز ۳۰ کیلومتر فاصله داشت و در غرب این شهر واقع می‌شود. همانگونه که ذکر گردید این زلزله‌ها در ۹ کیلومتری شمال شرق شهر تسوج جانمایی می‌شوند.
موقعیت خوشه‌ای لرزه‌ای تسوج
دکتر علی بیت اللهی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با ایسنا در خصوص گسل مسبب این زلزله توضیح داد: با جانمایی زلزله‌های رخ داده بر روی نقشه گسل‌های شناسایی شده منطقه، به نظر می‌رسد گسل زلزله‌های تسوج و فعالیت آن (که در چند ماه اخیر موجب رخداد خردلرزه‌های دیگری نیز در این منطقه بوده) مسبب رخداد این فوج لرزه‌ای ۱۸ خرداد تسوج باشد.
خوشه لرزه‌ای تسوج و گسله های اطراف آن
وی با بیان اینکه محدوده شمالی دریاچه ارومیه تحت تأثیر عارضه عمده تکتونیکی شمال غرب کشور، یعنی گسل "شمال تبریز" به شدت تکتونیزه و در بر دارنده سامانه‌های گسلی متعددی است، که در امتداد و یا به صورت مایل بر راستای گسل امتداد لغز شمال تبریز واقع می‌شوند، ادامه داد: گسلهای "تسوج" و "صوفیان" با امتداد مشابه هم به سوی گسل "شمال" تبریز مجانب می‌شوند. محدوده رخداد فوج لرزه‌ای ۱۸ خرداد تسوج در زون تجانب گسل "تسوج" به گسل "شمال تبریز" (گره تکتونیکی تسوج – شمال تبریز) در حوالی روستای "ارلان" بوده است.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: گسل تسوج گسلی امتداد لغز و همانند گسل شمال تبریز، چپ بر است و زمین لرزه‌های متعدد تاریخی رخ داده حوالی تسوج به این گسله نسبت داده می‌شود.

به گفته وی طول این گسل با سگمنت هائی که از گسل شمال تبریز جدا شده و در شمال غرب دریاچه ارومیه با تغییر انحنای محسوس از امتداد جنوب غرب به راستای شمال غرب (با میل پایین) تغییر جهت داده و از حوالی روستای "شکریازی" می‌گذرد، حدود ۵۵ کیلومتر برآورد شده است. این گسل، گسله‌ای است مهم و کاری که ضرورت دارد فعالیت لرزه‌ای آن به دقت پایش شود.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بیان زلزله‌های یک ماه اخیر این منطقه پرداخت و گفت: در طول این مدت، حدود ۲۶ زمین لرزه در امتداد گسل تسوج و بخشی از گسل شمال تبریز رخ داده است که نشان از فعال بودن این عارضه تکتونیکی مهم در شمال شهر تسوج است.
وی یادآور شد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های لرزه‌ای در شمال غرب کشور و به ویژه در امتداد گسل شمال تبریز و شاخه‌های مجانب بر آن بر طبق یک تنش و الگوی تکتونیکی رخ می‌دهند. محتمل است که رخداد این فوج لرزه‌ای، مرتبط با تنش در گسل شمال تبریز باشد که نمود فعالیت‌های آن را در چند ماه گذشته در حوالی باسمنج شاهد بودیم.

در هفته گذشته علاوه بر فوج لرزه‌های تسوج شوئیسه استان کردستان زلزله ۴.۱ و ورزقان استان آذربایجان شرقی زلزله‌هایی با بزرگای ۴ را تجربه کردند.

ثبت ۱۷ زلزله بزرگ‌تر از ۳ در استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کرمان، ایلام، آذربایجان غربی و همدان از دیگر رخدادهای لرزه‌ای هفته گذشته بوده است.

جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۸ خرداد

در خشت استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عم ۳ ۱۲ کیلومتری رخ داد. این زلزله در ۳۲ کیلومتری خشت و ۳۴ کیلومتری بابامنیر استان فارس و ۳۵ کیلومتری وحدتیه استان بوشهر بوده است. زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۸ و دو زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در مورموری استان ایلام زلزله ۲.۵، اردکان استان فارس زلزله ۲.۵، صالح آباد استان ایلام زلزله ۲.۷، نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۶، سلماس استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، رامیان استان گلستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

ورزقان استان آذربایجان شرقی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری ورزقان، ۳۰ کیلومتری خواجه و ۳۵ کیلومتری اهر استان آذربایجان شرقی بوده است.

تسوج استان آذربایجان شرقی نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد. این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری تسوج، ۱۶ کیلومتری کشکسرای و ۲۳ کیلومتری شرفخانه این استان گزارش شد. زلزله ۳.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری و ۲.۸، دو زلزله ۲.۵، ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری، ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری، ۲.۵، از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در قدمگاه استان خراسان رضوی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۲ کیلومتری گزارش شد که کانون آن در ۲ کیلومتری قدمگاه، ۸ کیلومتری در رود و۲۶ کیلومتری نیشابور بوده است.

دهرم استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۵ کیلومتری را تجربه کرد.کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری دهرم استان فارس و ۴۰ کیلومتری ریز و ۵۴ کیلومتری جم استان بوشهر بوده است.

در انارک استان اصفهان زلزله ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۸ کیلومتری انارک، ۶۶ کیلومتری چوپانان و ۸۳ کیلومتری نائین این استان بوده است.

یکشنبه ۱۹ خرداد

در رستاق استان فارس زلزله ۲.۸، تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، بم استان کرمان زلزله ۲.۸، نودان استان فارس زلزله ۲.۵، کشکسرای استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، نورآباد استان فارس زلزله ۲.۷ و خشت استان فارس زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در سومار استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری سومار، ۴۲ کیلومتری زرنه و ۴۶ کیلومتری صالح آباد این استان گزارش شد.

شبانکاره استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۲۹ کیلومتری شبانکاره و ۳۵ کیلومتری وحدتیه استان بوشهر و ۳۶ کیلومتری خشت استان فارس بوده است.

دوشنبه ۲۰ خرداد

در تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹، قره ضیالدین استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، علامرودشت استان فارس زلزله ۲.۸، مهران استان ایلام زلزله ۲.۹، بیشه‌بنه استان مازندران زلزله ۲.۷، میرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۸، آستارات استان گیلان زلزله ۲.۹، رخ داد.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. این زمین‌لرزه در ۲۷ کیلومتری سومار و ۶۵ کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و ۶۴ کیلومتری صالح آباد استان ایلام بوده است.

در زیراب استان مازندران بعد از یک زلزله به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۴ کیلومتری زلزله دیگری به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در یک کیلومتری زیراب، ۱۱ کیلومتری پل سفید و ۱۵ کیلومتری شیرگاه این استان بوده است.

سه‌شنبه ۲۱ خرداد

در کیاسر استان مازندران زلزله ۲.۵، گیوی استان اردبیل زلزله ۲.۶، تخت استان هرمزگان زلزله ۲.۵، پول استان مازندران زلزله ۲.۶، گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، کنارتخته استان فارس زلزله ۲.۶، ساغند استان یزد زلزله ۲.۹، قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۹،

در فاریاب استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۵ کیلومتری فاریاب، ۴۳ کیلومتری عنبرآباد و ۴۷ کیلومتری جیرفت این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۲ خرداد

موسیان استان ایلام با زلزله‌ای به بزرگای ۳ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری و کانون آن در ۲۰ کیلومتری موسیان، ۴۰ کیلومتری دهلران و ۵۲ کیلومتری مورموری این استان بوده است.

در بزنجان استان کرمان زلزله ۲.۶، قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۵، در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۵، نهاوند استان همدان زلزله ۲.۶ و رامیان استان گلستان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

ایذه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کردند و کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری ایذه، ۳۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۴۳ کیلومتری قلعه تل این استان بوده است.

دهرم استان فارس نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۲۸ کیلومتری دهرم استان فارس و ۳۵ کیلومتری ریز استان و ۴۸ کیلومتری جم استان بوشهر بوده است.

در قصرشیرین استان کرمانشاه بعد از زلزله‌های ۲.۵ و ۲.۶، زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرده است و کانون این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری قصر شیرین و ۲۲ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه گزارش شد.

در محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ رخ داد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری محمله، ۲۷ کیلومتری علامرودشت و ۳۰ کیلومتری خنج این استان گزارش شد.

قطور استان آذربایجان غربی نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۱۸ کیلومتری قطور، ۲۴ کیلومتری زرآباد و ۳۷ کیلومتری خوی این استان به ثبت رسید.

پنج شنبه ۲۳ خرداد

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹، سومار استان کرمانشاه زلزله‌های ۲.۸ و ۲.۷، زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۸ و کلاچای استان گیلان زلزلع ۲.۵ رخ داد.

در شوئیسه استان کردستان زلزله‌ای به بزرگا ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری شوئیشه، ۲۸ کیلومتری سنندج و ۳۳ کیلومتری سرو آباد این استان بوده است.

در قصرشیرین استان کرمانشاه بعد از زلزله ۲.۵ زلزله دیگری به بزرگای ۳.۱ در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۹ کیلومتری قصر شیرین و ۳۶ کیلومتری سرپل ذهاب این استان بوده است.

جمعه ۲۴ خرداد

دمق استان همدان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ را تجربه کرد. عمق این زمین لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۲۹ کیلومتری دمق استان همدان و ۳۳ کیلومتری آوج و ۳۶ کیلومتری آبگرم استان قزوین بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: