کد خبر: ۱۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای رسیدن به اهداف علمی انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بین‌المللی و تقویت بنیه علمی کشور و تعامل علمی با جهان، باید با تمام دنیا گفتمان داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا دارابی امروز، چهارشنبه ۲۲ خرداد در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی التهاب در سیستم عصبی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اگر می‌خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید معیارهای بین‌المللی در زمینه علم و دانش را به دست آوریم.

وی ارتباط با دانشگاه‌های مطرح منطقه و جهان را یکی از اهداف طرح تحول و نوآوری در آموزش وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: برای ایجاد و ارتقای این ارتباط، باید توانمندی‌های علمی خود را افزایش دهیم و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که کارآفرینی را محور برنامه‌های خود قرار داده‌اند، حرکت کنیم.

وی با اشاره به سابقه حرکت‌ها و تحولات علمی در دوران پس از انقلاب اسلامی، گفت: تا پیش از پایان جنگ تحمیلی، درگیر مسائل انقلاب و دفاع مقدس بودیم و وضعیت علمی خوبی نداشتیم؛ اما پس از جنگ، درهای علمی کشور را گشودیم و از دانشگاه‌های نسل اول که صرفاً آموزش و تولید نیروی انسانی بود، گذر کردیم و به دانشگاه‌های نسل دوم که علاوه بر آموزش نیروی انسانی، تولید علم و پژوهش‌های علمی را در اولویت قرار می‌دهند، رسیدیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین زمینه ادامه داد: اکنون در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، افتخار داریم که به سمت تحولات عظیم علمی در کشور حرکت می‌کنیم و ارتباطات علمی گسترده‌ای در سراسر کشور و در همه دانشگاه‌های کشور با دنیا را شاهد هستیم.

دکتر دارابی به سابقه تحولات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای اسناد بالادستی تحول علمی و مأموریت‌هایی که در زمینه علوم اعصاب و گسترش ارتباطات بین‌المللی به این دانشگاه واگذار شده، حرکت‌های زیادی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

وی کسب رتبه‌های بالا در رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی علمی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یکی از جنبه‌های این تلاش گسترده توصیف کرد و گفت: در رتبه‌بندی تولید علم در مقیاس بین‌المللی به رتبه دوم کشور پس از دانشگاه تهران دست یافته‌ایم.

وی همچنین به رتبه‌بندی بین‌المللی پایگاه علمی تایمز اشاره کرد و گفت: در این رتبه‌بندی که ناظر بر تولید علم، آموزش، پژوهش، کسب درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی در دانشگاه‌های جهان است، ایران به رتبه ۱۵۰ آسیا دست یافته است.

دکتر دارابی اضافه کرد: بر اساس این رتبه‌بندی، جایگاه جهانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تعیین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری کنگره التهاب در سیستم عصبی، گفت: به برکت برگزاری چنین اجتماعات و مجامع علمی که محلی برای بحث و تبادل نظر دانشمندان حوزه‌های مختلف فراهم می‌آورد، هم در جهت اهداف بین‌المللی‌سازی دانشگاه حرکت می‌کنیم و هم اینکه تجربیات و اندوخته‌های علمی کشورمان را به دنیا معرفی می‌کنیم.

دکتر دارابی خاطرنشان کرد: این کنگره فرصتی برای برقراری ارتباط علمی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و دانشگاه‌های اروپا و آلمان فراهم کرده و محلی برای تبادل دیدگاه‌های علمی در زمینه علوم بین رشته‌ای مغز و اعصاب ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد ارتباطات علمی را گسترش دهیم و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید از انحصار طلبی و تنگ نظری بپرهیزیم.

دکتر دارابی تأکید کرد: معتقدیم می‌توان با حفظ ارزش‌های انقلاب، در همه زمینه‌ها با جهان به گفت‌وگو نشست و توانمندی‌های علمی و غنای فرهنگی کشورمان را به دنیا معرفی کرد.

وی تبادل دو سویه استاد و دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر دانشگاه‌های منطقه و جهان را از اهداف بین‌المللی‌سازی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا در نظر داریم هم استادان ایران را به دانشگاه‌های جهان معرفی کنیم و از حضور آنها در سطح بین‌المللی بهره‌مند شویم و هم اینکه از تجربیات و دانش استادان سایر دانشگاه‌ها در مراکز علمی دانشگاه استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رئیس دانشگاه مونستر آلمان و استادان این دانشگاه که در این کنگره شرکت کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: حضور پژوهشگران آلمانی مغز و اعصاب در این مجمع علمی، فرصت گران‌قیمتی است و ما امیدواریم که این کنگره زمینه‌های مناسب‌تری برای تعاملات علمی بین دو دانشگاه فراهم کند.

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری کنگره التهاب در سیستم عصبی، گفت: از استادان و پژوهشگران گروه نورولوژی، نوروساینس و روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در برگزاری این کنگره نقش ایفا کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدواریم این اجتماع علمی، زمینه مناسبی برای تبادلات علمی فراهم کند.

دکتر دارابی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با دانشگاه‌های غازان، استرالیا، تاتارستان و مونستر آلمان ارتباطات خوبی داریم و در حال گسترش این ارتباطات هستیم.

وی یادآور شد: همه این موفقیت‌ها به برکت وجود دانشجویان پیشرو و استادان دانش‌پژوه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دست آمده است.

وی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان آلمانی این کنگره، ایرانیان را مهمان‌نواز، خونگرم و مهربان توصیف کرد و گفت: با برنامه‌های فرهنگی که در جنب کنگره تدارک شده، گوشه‌ای از غنای فرهنگی کشور و استان، تاریخ خراسان رضوی به مهمانان ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: