کد خبر: ۱۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۸۶ مرکز رشد فناوری سلامت در کشور وجود دارد که ۶۴ مرکز زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند.
به گزارش ایسنا، حسین وطن‌پور در نشست با خبرنگاران در سفر به اردبیل اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین گام‌های دانشگاه‌ها در کشور بعد از انقلاب تولید علم و علوم آموزشی و پژوهشی بوده که در سایه همین تلاش‌ها ما در حال حاضر کمبود نیروی انسانی در دانشگاه‌های کشور نداریم، به طوری که هم اکنون تمامی اساتید ما در دانشگاه‌ها بومی بوده و ۴۶ نفر از اساتید ما نیز جزو یک درصد برتر دانشمندان جهان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه پژوهش در منطقه رتبه اول را داریم، خاطرنشان کرد: در دنیا ما صاحب رتبه دوم هستیم، به طوری که در حال حاضر ۷۰۰ مرکز تحقیقات علوم پزشکی در کشور فعال است و توانستیم در این بخش نیز کشورهایی نظیر مصر و ترکیه را نیز پشت سر بگذاریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از چاپ سالانه ۱۶ هزار مقاله توسط اساتید و دانشجویان و صاحبان علم در کشور با پرداخت کمک هزینه ۵ میلیون تومانی از سوی وزارت بهداشت خبر داد و بیان کرد: ما درصددیم تا چاپ این مقالات علمی منجر به تولید ایده‌های پژوهشی و پرورش اعضای هیات علمی در کشور شود و در کنار آن از میزان بیکاری در کشور نیز کاسته شود.

وطن‌پور اشتغالزایی را هدف اصلی آموزش‌ها در کشور اعلام کرد و گفت: ما معتقدیم مسیر تولید مقالات علمی و پژوهشی باید در کشور استمرار داشته باشد تا بتوانیم با تبدیل علم به ثروت فارغ‌التحصیلان را وارد بازار کار کنیم.

وی این تفکر را که دولت باید برای همه فارغ‌التحصیلان شغل ایجاد کند، تفکری غلط دانست و افزود: در حال حاضر در کشور یک نهضت عظیم در حوزه مراکز رشد و واحدهای فناور ایجاد شده و با تشکیل ایده‌بازارهایی در دانشگاه‌ها درصدد سوق دادن دانشجویان به سمت تولید ثروت از علوم مختلف هستیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به فعالیت‌ها و اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه علیرغم اینکه در کشور و استان‌های مختلف استعدادهای فوق‌العاده‌ای وجود دارد، اما نتوانستیم از منابع طبیعی بهترین استفاده‌ها را ببریم و غفلت در این حوزه سبب شده است تا بسیاری از فرصت‌ها را در کشور از دست بدهیم.

وطن‌پور از امکانات متناسب وزارت بهداشت در راستای حمایت از ایده‌های تولید محصول از گیاهان دارویی اشاره و اظهار کرد: مراکز رشد وزارت بهداشت برای انجام تحقیقات به روی محققان باز است و ما تمام این ایده‌های فناورانه را که منجر به تولید ثروت و اشتغال پایدار شود، پذیرا هستیم.

وی گفت: از ۸۶ مرکز رشد موجود در کشور ۶۴ مرکز زیرمجموعه وزارت بهداشت است که در راستای تحقیق، پژوهش، تولید و تجاری‌سازی محصولات فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان سلامت در کشور فعال است که ۴ هزار محصول دانش‌بنیان را عرضه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۶ بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان را در کشور شاهد بودیم که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

وطن‌پور همچنین از فعال بودن ۶۲ شرکت دانش‌بنیان صادراتی در کشور نیز خبر داد و بیان کرد: ما محصولات دانش‌بنیان این شرکت‌ها را به کشورهایی نظیر چین، کره، آلمان، اندونزی، مالزی، ترکیه و روسیه صادر می‌کنیم که در ۱۰ سال اخیر در این حوزه نیز توفیقاتی را در کشور شاهد بودیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در وزارت بهداشت اقداماتی در خصوص آمایش کشوری در حوزه فناوری شروع شده است، یادآور شد: با شناسایی ظرفیت‌های متعدد استان‌ها به ویژه در حوزه کشت گیاهان دارویی و مهندسی بافت این گیاهان وارد عمل شدیم که امیدواریم با احصای توانمندی‌های هر استان بتوانیم در این گام نیز در وزارت کشور موفق عمل کنیم.

وطن‌پور از ارتباط مؤثر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و بیان کرد: ما هیچ محدودیتی را در پذیرش ایده‌های فناورانه در کشور و در وزارت بهداشت نداریم و هر ایده‌ای که بر پایه فناوری‌های مورد نظر وزارت بهداشت باشد، پذیرش شده و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بر روی آنها آغاز می‌شود.

وی از نبود مشکل مالی در حوزه فناوری در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: ما با حمایت از پروژه‌های فناورانه در خدمت فناوران هستیم و درصددیم تا این ایده‌ها را تبدیل به ثروت کرده و در کنار آن در راستای اشتغالزایی نیز در کشور ورودی موفق داشته باشیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به ثبت ۳۳ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ۵۴ درصد از بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شده و امیدواریم در استان اردبیل نیز جهاد دانشگاهی و مرکز رشد این واحد با احصای ظرفیت‌های استان در حوزه فناوری گیاهان دارویی از این تسهیلات به نحو احسن استفاده کند.

وطن‌پور همچنین بیان کرد: ما در حوزه فناوری مانعی برای فناوران نداریم و از پروژه‌های مشترک با علوم پزشکی نیز استقبال می‌کنیم که امیدواریم با تبدیل این ایده‌ها و علوم به ثروت علاوه بر تأمین نیازهای داخلی از خروج ارز نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور ۱۱ هزار اپلیکیشن تولید می‌شود، اما متأسفانه ۱۰۰ مورد از آنها ثبت می‌شود، گفت: ما باید بر روی ثبت اختراع نیز در کشور تمرکز کنیم و با ارتقای شاخص‌های ملی و بین‌المللی جایگاه علمی کشور را در جهان تثبیت کنیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: ما در سال ۹۶ در رتبه ۷۵ فناوری در جهان قرار داشتیم، اما در سال گذشته این رقم به رتبه ۶۵ رسید که امیدواریم این ارتقای رتبه در کشور منجر به تولید علم بیشتر در حوزه فناوری‌های مختلف شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: