کد خبر: ۱۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
باابلاغ نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرایط تازه ای بر روند صادرات سیمان و کلینکر اعمال خواهد شد و از این پس تنها شرکت های تولید کننده می‌توانند سیمان صادر کنند.
به گزارش قلم به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین شستا، با ابلاغ نامه شماره ۷۹۵۲۶‌ /۶۰ رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت که در ۱۳ خرداد ۹۸ ابلاغ شده است، موضوع ساماندهی صادرات سیمان و کلینکر  به فاز تازه‌ای وارد شد.
 
بر اساس این ابلاغ،  تا پایان شهریور ماه۱۳۹۸  تنها  شرکت های تولید کننده مندرج در لیست  و یا نماینده رسمی این شرکت‌ها مجاز به صادرات سیمان و کلینکر خواهند بود. (ذیل کدهای طبقه بندی مندرج درجدول اعلامی)
بر پایه این اطلاع، نمایندگان رسمی تولیدکنندگان هم باید تنها  از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شوند و از سوی این دفتر به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شوند.
مطابق اعلام وزیر صمت به میر اشرفی رئیس کل گمرک ، مسئولیت بازگرداندن ارز صادراتی حاصل از درآمد صادرات هم بر عهده شرکت ها خواهد بود و در صورت بررسی شرایط در پایان این دوره، تصمیم گیری های بعدی صورت خواهد گرفت.
بر اساس این ابلاغیه، تصمیم گیری در خصوص فهرست صادرکنندگان مجاز در مقاطع زمانی بعدی منوط به بررسی و کنترل بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

کارخانه ها مجاز به صادرات 

رضا جمارانیان مدیرعامل سیمان تامین شستا، در این  خصوص  گفت: بحث دلالی درصنعت سیمان مدت‌هاست که مطرح  است، برهمین اساس در جلسه مشتر ک با  وزیر صنعت  مقررشده بود تا همانطور که در حوزه فولاد این اقدام  انجام شد و موفق بود، نسبت به حذف دلالان از بازار سیمان و صادرات آن اقدام عملی شود که خوشبختانه رخ داد.
 
وی افزود: در نامه وزیر صمت به گمرک، نسبت به ممنوعیت صادرات سیمان از سوی افراد غیر تولیدکننده تاکید شده و از این پس تنها کارخانه ها مجاز به صادرات هستند و به نوعی تغییر شرایط  صادرات سیمان و کلینکر ، پایان دلالی در این بخش است .
به گفته جمارانیان،  این اقدام مهم، در پی کاهش رقابت منفی و ساماندهی وضعیت صادرات و به درخواست انجمن کارفرمایان صنعت سیمان محقق شده است و به زودی باعث تحولات مهمی در این صنعت خواهد شد.

 	تغییر شرایط صادرات سیمان و کلینکر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: