کد خبر: ۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد:
سازمان جهانی بهداشت امروز-سه شنبه- اعلام کرد: از هر چهار مورد مرگ و میری که در سراسر جهان رخ می دهد، یک مورد به دلیل عوامل زیست محیطی مانند آلودگی هوا، آب و خاک و نیز جاده های ناامن و تنش در محیط کار است.
عوامل محیط زیستی موجب یک چهارم مرگ و میرهای جهان

به گزارش گروه علمی از پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، بر اساس نتایج مطالعه جدید سازمان جهانی بهداشت، برآورد می شود که 12.6 میلیون نفر در سال 2012 در نتیجه زندگی و کار در محیط های ناسالم جان خود را از دست دادند که این میزان 23 درصد تمامی مرگ و میرهایی است که در سراسر جهان گزارش شد.
مارگارت چان رئیس سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای هشدار داد: اگر کشورها اقداماتی برای سالم سازی محیط های زندگی و کار مردم انجام ندهند، میلیون ها نفر همچنان بیمار خواهند شد و در سنین جوانی جان خود را از دست خواهند داد.
در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که مرگ بیش از 8.2 میلیون نفر را می توان ناشی از آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار که عامل ابتلا به بیماری قلبی، سرطان ها و بیماری مزمن تنفسی است، دانست. 
از جمله موارد مرگ و میر منتسب به عوامل زیست محیطی، 1.7 میلیون مورد بر اثر «جراحت های غیر عمدی» از جمله تصادفات جاده ای است.
این گزارش همچنین 846 هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری اسهال را در زمره ی موارد منتسب به عوامل زیست محیطی عنوان کرده و افزوده است که بسیاری از این بیماری ها با آلودگی آب و نوشیدن آب آشامیدنی غیر سالم ارتباط داشته است.
سازمان جهانی بهداشت همچنین تصریح کرد که 246 هزار مرگ ناشی از جراحات عمدی از جمله خودکشی است که اساسا به خاطر عوامل دیگری همچون ذخیره سازی ناامن سلاح گرم و دسترسی آسان به این نوع تسلیحات و نیز حشره کش هاست که در یک سوم از خودکشی های جهان استفاده می شود.
این گزارش نشان داد که بیشترین موارد مرگ و میر مرتبط با عوامل زیست محیطی در جنوب شرق آسیا رخ داد، به طوری که 3.8 میلیون قربانی در سال 2012 داشت و پس از آن منطقه غرب اقیانوس آرام با 3.5 میلیون مورد در جایگاه بعدی قرار دارد. 
براساس این گزارش، عوامل زیست محیطی کمترین تاثیر را در موارد مرگ و میر داشته و به عبارت دیگر، در 847 هزار مرگ و میر دخیل بوده است. 
اما در اروپا 1.4 میلیون و در آفریقا 2.2 میلیون مورد مرگ و میر مرتبط با عوامل زیست محیطی ثبت شده است. 
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، با مدیریت بهتر عوامل محیط زیستی می توان از مرگ 1.7 میلیون کودک زیر پنج سال که به ویژه مستعد ابتلا به بیماری جدی ناشی از عفونت های تنفسی و اسهال هستند، جلوگیری کرد.
ماریا نیرا رییس بهداشت عمومی سازمان جهانی بهداشت گفت: نیاز مبرم به سرمایه گذاری در زمینه راهکارهایی برای کاهش خطرات زیست محیطی در شهرها، خانه ها و محیط های کار وجود دارد.
وی افزود: این قبیل سرمایه گذاری ها می تواند بار در حال افزایش بیماری های قلبی عروقی و تنفسی، جراحت ها و سرطان ها را به اندازه قابل توجهی در سراسر جهان کاهش دهد و به صرفه جویی در هزینه های درمانی منجر شود.
این گزارش دومین گزارش در نوع خود توسط سازمان جهانی بهداشت است و تحقیق قبلی این سازمان به 10 سال پیش برمی گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: