کد خبر: ۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
با توجه به اینکه همواره علایم کمبود فسفر در گیاهان مشاهده می‌شود، محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان کود بیولوژیکی را عرضه کردند که قادر است با شکستن باندهای فسفر، این ماده را در اختیار گیاهان قرار دهد.
سمیه رحیمی یکی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید آفت کش بیولوژیکی و پودر را از محصولات این شرکت دانست و گفت: پودر و آفت کش‌های تولید شده حاوی یکسری از باکتری‌ها و قارچ‌هایی هستند که به صورت طبیعی در خاک و در اطراف ریشه گیاهان وجود دارند ولی بر اثر مصرف بیش از حد ترکیبات شیمیایی و سموم شیمیایی میزان آنها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ما با استفاده از مواد تولید شده این باکتری‌ها و قارچ‌ها را به خاک مجدداً بر می‌گردانیم، ادامه داد: این امر موجب افزایش ریشه و جذب عناصر در گیاهان می‌شود ضمن آنکه جذب ازت و فسفر را به فرم قابل جذب در گیاه در می‌آورد.

رحیمی عدم آسیب رساندن به محصولات کشاورزی را از مزیت‌های این کود نام برد و افزود: این کود و آفت کش‌های تولیدی علاوه بر آنکه موجب افزایش عملکرد گیاهان می‌شود، بیماری‌های آن را از بین می‌برد بدون آنکه ضرری به محیط زیست و یا موجودات غیر هدف مانند انسان و یا زنبور عسل و حشرات شکارگر وارد شود.

این محقق تولید کود بیولوژیک بایو فسفات بایوران را یکی از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و اظهار کرد: این محصول بر پایه مجموعه‌ای از باکتری‌های حل کننده فسفات و به صورت گرانول فرموله شده و همزمان حاوی مقادیر قابل توجهی از فسفر معدنی است.

به گفته وی، از این کود در خاک‌هایی که از کمبود فسفر رنج می‌برند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه محتوای فسفر معدنی آن نیاز گیاه به عنصر فسفر را برطرف می‌کند و باکتری‌های موجود در آن نیز از تشکیل "باند" بین فسفر و سایر کانی‌های خاک و تبدیل آن به فرم‌های غیر قابل استفاده برای گیاه ممانعت می‌کنند.

محقق این طرح میزان دوز مناسب برای استفاده را منوط به آنالیز خاک برای تعیین مقدار فسفر دانست و خاطر نشان کرد: کاربرد این کود قبل از بیدار شدن درخت به صورت "چالکود" یا کانال کود توصیه می‌شود. تعداد چاله حفر شده بسته به محتوای فسفر خاک و سن درخت، یک تا دو عدد و مقدار کود مورد استفاده در هر چاله ۵۰۰ گرم است.

رحیمی با اشاره به عملکرد این کود در خاک، با بیان اینکه این کود حاوی یکسری از باکتری‌های حل کننده فسفر است، گفت: اکثر خاک‌های کشور با کمبود فسفر مواجه نیستند ولی همواره در گیاهان علائمی از کمبود فسفر مشاهده می‌شود که دلیل آن این است که گیاهان مشکل جذب فسفر دارند.

وی در این باره توضیح داد: در خاک‌های اسیدی فسفر با عناصری چون آهن و آلومینیوم "باند" تشکیل می‌دهد و بر اثر آن فسفر از دسترس گیاهان خارج می‌شود و این کود قادر به شکستن این باندها است و یا اجازه تشکیل این باندها را نمی‌دهد و در نتیجه فسفر به سرعت جذب گیاه می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: