کد خبر: ۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
در پی افزایش آلاینده ازن طی روزهای اخیر در هوای پایتخت سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، فرسوده و موتور سیکلت‌ها راهکار کنترل ازن است.

به گزارش قلم، حسین شهید زاده با اشاره به اینکه آلاینده ازن به‌طور مستقیم تولید نمی‌شود، اظهار کرد: برای مثال نمی‌توانیم بگوییم که ازن از اگزوز خودروها یا دودکش کارخانه‌ها متصاعد می‌شود. این آلاینده در واقع  آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش‌ شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرّار (VOC) تولید می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که بوی اطراف پمپ بنزین‌ها بوی آلاینده‌ VOC است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر درست است که خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا طی دو سال اخیر غلظت آلاینده ازن در سطح شهر تهران افزایش یافته است، توضیح داد: ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که نحوه اندازه‌گیری این آلاینده در سطح شهر تهران بسیار دقیق‌تر از گذشته شده است. از طرف دیگر با بهبود کیفیت هوا در تهران از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد همچنین پاک‌تر شدن هوا افزایش تابش انرژی خورشید به سطح زمین را در پی دارد که به تولید آلاینده ازن کمک می‌کند.

شهیدزاده با بیان اینکه هنوز وضعیت آلاینده ازن در تهران نگران کننده نشده است، تصریح کرد: منبع آلاینده‌های VOC پمپ بنزین‌ها هستند همچنین اگر در باک خودرویی پس از بنزین زدن محکم بسته نشود، آن خودرو آلاینده VOC تولید می‌کند. طی سال‌های گذشته طرحی به اسم «طرح کهاب» اجرایی شده که هدف آن مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها بوده است. براساس این طرح قرار بود که تمام پمپ بنزین‌ها در تهران به تجهیزاتی دسترسی پیدا کنند که مانع ورود بخارات بنزین به هوای تنفسی شوند. در حال حاضر این طرح با سرعت کمی در حال پیشرفت است و اگر قرار باشد که آلاینده ازن در هوای تهران کنترل شود لازم است که «طرح کهاب» با جدیت بیشتری توسط پمپ بنزین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اثری که خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها بر تولید آلاینده «ناکس» و در نتیجه ازن دارند، گفت: تردد این وسایل نقلیه باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا شاهد کاهش آلاینده ازن در هوا باشیم.

خودروهای دیزلی سبب تولید آلاینده ازن می‌شوند

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با اشاره به بحث‌هایی که درباره ورود خودروهای دیزلی سواری به چرخه حمل و نقل وجود دارد، اظهار کرد: یکی از منابعی که سبب تولید آلاینده ناکس و در نتیجه ازن می‌شود، خودروهای دیزلی است. اگر قرار باشد که خودروهای دیزلی به عنوان سواری وارد چرخه حمل و نقل شوند باید تمام زحماتی که تاکنون برای کاهش آلودگی هوا در تهران کشیده شده است یکجا تعطیل شود بنابراین تصمیم‌گیران کشور باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

شهیدزاده در پایان با اشاره به اثراتی که آلاینده ازن بر سلامت افراد دارد، گفت: این آلاینده برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: