کد خبر: ۱۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
با اجرایی شدن طرح شناخت مناطق اکولوژیک کشور برای تحقق برنامه توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی، نقشه پراکنش ۲۷ استان کشور برای ثبت مزیت‌ها و حفاظت از گونه‌های گیاهی منتشر شد.
به گزارش ایسنا، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه گسترده‌ای برای توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده که با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط اقدامات منسجمی در این راستا انجام داده است.

برنامه ریزی منطقه‌ای و تحقیقاتی بر اساس شرایط و توانمندی‌های اکولوژیک کشور یکی از این اقدامات است. بر این اساس تعریف پروژه در هر منطقه با توجه به تنوع اقلیمی و بر مبنای پتانسیل‌ها و چالش‌های هر منطقه اکولوژیک انجام می‌شود که راهکاری مناسب برای تحقق توسعه کشت در منطقه مورد نظر است.

طرح شناخت مناطق اکولوژیک کشور از دیگر فعالیت‌هایی است که برای تحقق برنامه توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی عملی شد. این طرح با تکیه بر پراکنش گیاهان دارویی استان‌های کشور با هدف شناخت گیاهان دارویی موجود در عرصه‌های طبیعی، کسب اطلاعات مورد نیاز درباره این گیاهان و الگوبرداری شرایط رشد طبیعی در رویشگاه‌ها برای کشاورزان شکل گرفت.

در حال حاضر برای ۲۷ استان کشور نقشه پراکنش به منظور ثبت مزیت‌ها و حفاظت از گونه‌های گیاهی منتشر شده است.

فاز بعدی این مطالعات گسترش کشت دیم گیاهان دارویی مورد توجه قرار می‌گیرد تا با توجه به مواردی همچون کشت گونه‌های سازگار گیاهان دارویی در سطح پایلوت در دیم‌زارهای کم بازده کشور و بررسی عملکرد اقتصادی آنها، استفاده از ارگانیسم‌های طبیعی برای تولید گیاهان دارویی در شرایط دیم و بررسی روش‌های کشت و استقرار گیاهان دارویی در اراضی ناهموار، شیب دار و غیر هم سطح توسعه کشت گیاهان دارویی تحقق یابد.

پتانسیل یابی مناطق مستعد برای توسعه کشت گیاهان دارویی و افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاهان دارویی با معرفی گونه‌های جدید و نخبه از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: