کد خبر: ۱۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
نگاهی به وضعیت طنز در تلویزیون
یک تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیون با اعتقاد بر اینکه کارهای طنز معاصر در تلویزیون دیگر جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: کارهای طنز تکراری دیگر جواب نمی‌دهند چرا که متن‌های خوبی برای ساخت طنز نوشته نمی‌شود و همه تکراری هستند.
مجید مولایی - تهیه‌کننده سریال‌های نابرده رنج، دست بالای دست، هفت‌سنگ و بانوی عمارت - در گفت‌وگویی با ایسنا درباره علت کمبود سریال‌های طنز در تلویزیون اظهار کرد: متأسفانه دیگر کارهای طنز معاصر مثل گذشته جواب نمی‌دهد و کارهای خوبی نوشته نمی‌شود، در فیلم‌های طنز اصولاً با مذهب، امور جنسی و سیاست شوخی می‌کنند اما دست تلویزیون در این سه مورد بسته است. به همین منظور بسیاری از نویسندگان طنز دست به عصا جلو می‌روند و دیگر طنزهای معاصر جواب نمی‌دهد.

او با اشاره به پخش سریال‌های ماه رمضان که همگی محتوایی غیرطنز داشته‌اند، اظهار کرد: با همه سیستمی که مدیران تلویزیون از پیش طراحی کرده بودند، نمی‌دانیم چرا برنامه‌ریزی‌ها اتفاق نیفتاد. ماه رمضان که می‌شود می‌گویند بین موجودی‌ها ببینیم چه سریالی هست که پخش کنیم در حالی که در گذشته قصه‌ها مختص ماه رمضان تولید و پخش می‌شدند. باید گفت امسال این عدم برنامه‌ریزی وجود داشت. در حالی که باید بین سریال‌هایی که پخش شد، یک سریال طنز، یک سریال درام و یک سریال تاریخی پیش‌بینی می‌کردند.

تهیه‌کننده «بانوی عمارت» با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های تلویزیون کمی نامشخص است، اظهار کرد: متأسفانه برنامه‌ریزی‌های تلویزیون در زمینه انتخاب پخش سریال‌ها ضعیف است؛ البته مدیران تلاش خود را می‌کنند اما به هر حال کار طنز و ساخت آن دشوار است. ویژگی‌هایی دارد و جنس آن خاص است. از طرفی طرح‌های سینما با تلویزیون متفاوت است و موضوعاتی که در سینما به آن پرداخته می‌شود، در تلویزیون جواب نمی‌دهد و در حقیقت دست تلویزیون بسته است. زمانی که تلویزیون در حوزه سیاست در یک سطحی خاص خود شوخی می‌کند، به عنوان مثال سریالی همچون «زوج یا فرد» از آن درمی‌آید؛ و البته در حوزه‌های دیگر هم نمی‌شود وارد شد.

مولایی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود اظهار کرد: چرا برخی‌ها معتقدند در گذشته بیشتر در تلویزیون شوخی و طنز ساخته می‌شد؟ به عنوان مثال دیدیم که مهران مدیری آخرین بار در تلویزیون مجموعه «در حاشیه» را ساخت اما به هر حال موفقیت‌های قدیم را نداشت. نمی‌توان این مسائل را تقصیر مدیریت دانست. یکی از علت‌های جواب ندادن کارهای طنز معاصر نبود تیم نویسنده خوب است. از طرفی یکی از انتقادهایی که نسبت به سریال‌های طنز وجود داشته، این است که معمولاً از بازیگران تکراری در طنزها استفاده شده است. امیدواریم که در سال آینده با پخش مجموعه‌های طنز خوب چون «پایتخت» اتفاق خوبی برای اوضاع سریال‌های طنز تلویزیون رقم بخورد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: