کد خبر: ۱۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
چرخه اطلاع‌رسانی و شفافیت در شورای شهر تهران دچار اختلال شده است
شورای شهر تهران در تناقض مشخصی گرفتار شده است، از یک سو اعلام می کند شعارش شفافیت است، در صحن شورای شهردرباره باغ بودن یا نبودن پلاکهای شهر بحث می شود ولی از سوی دیگر تصمیمات و مسایل اصلی را در خفا می گیرد، یعنی در جلسات معروف به هم اندیشی که همان جلسات غیرعلنی شورای شهر است.

به گزارش قلم، باز هم چرخه اطلاع رسانی و شفافیت در شورای شهر تهران دچار اختلال شده است، آن هم پس از رفتن اشخاصی مانند مهدی چمران که اعتقادی به شفافیت نداشتند و آمدن لیست امید که شفافیت، شعار اصلی آنها بود. امروز جلسه صحن علنی شورای شهر تهران، نمونه ای از عدم شفافیت در این نهاد بود. در نشست علنی صحن شورای شهر، بحث بر سر برنامه سوم توسعه و باغ بودن یا نبودن قطعات شهر بود ولی در جلسه هم اندیشی که بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شده بود، درباره ماندن یا رفتن شهرداران برخی مناطق تهران، عملکرد شرکت شهربان و حریم بان و موضوع داغ روز یعنی تقلب فروشگاه های شهروند در برنج هایی که به مردم فروخته است، آن هم با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، بحث و تصمیم گیری شد.

چرا پشت درهای بسته؟
امروز در جلسه هم اندیشی شورای شهر که پشت درهای بسته تشکیل شد، پیروز حناچی، شهردار تهران حضور داشت. او با دعوت شورای شهر آمده بود تا درباره مسایلی مانند تقلب فروش برنج در فروشگاه زنجیره ای شهروند، وظایف شرکت شهربان و حریم بان و از همه مهمتر درباره تغییر برخی از شهرداران مناطق در تهران، با اعضای شورای شهر گفتگو کند.

با وجودی که اعضای شورای شهر هم قسم شده اند درباره این نشست ها سکوت کنند، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر به صورت کاملا خلاصه و قطره چکانی، تنها درباره دستور جلسات این نشست های غیرعلنی به خبرنگاران توضیح می دهد؛ توضیحاتی که به نظر می رسد بیش از آنکه باعث شفافیت و روشنی در عملکرد شورای شهر شود، ابهامات را بیشتر دامن می زند.

هاشمی درباره دستور جلسه امروز غیر علنی شورای شهر تهران اعلام کرد در این نشست، درباره تقلب در عرضه برنج هاشمی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند، سیاست این فروشگاه ها در مقابل سازمان تعزیرات حکومتی، مواجهه شهرداری تهران با خبرسازی های صدا و سیما درباره این موضوع، اطلاع رسانی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، گزارش آزمایشگاه برنج وزارت جهاد کشاورزی و مسایلی مانند آن بحث شده است.

در نشست غیرعلنی شورای شهر تهران درباره رفتن یا ماندن شهرداران برخی مناطق از جمله سلیمی شهردار منطقه ۳ تهران هم صحبت شده است. شورای شهر تهران به شهردار تهران تذکر داده درباره تغییرات در شهرداری مناطق اقدام کند ولی پیروز حناچی شهردار تهران همچنان دست به عصا راه می رود تا حساب و کتاب بسیاری از حامیان شهرداران مناطق را به دقت محاسبه کند. حامیانی که گفته می شود با تغییرات در شهرداری مناطق مخالفند.

همچنین در نشست غیر علنی شورای شهر درباره عملکرد شرکت شهربان و حریم بان هم با شهردار تهران بحث و گفتگو شده است و پیروز حناچی اعلام کرده که تفکیک عملکرد این سازمانها، باید طبق قانون انجام شود.

در صحن علنی شورای شهر چه گذشت؟
این بحث های اصلی و مهم در حالی به دور از چشم خبرنگاران در جریان است که صحن علنی شورای شهر تبدیل به جلسه ای رسمی، بدون تصمیم گیری مشخص و فقط محلی برای عرضه تذکرهای تبلیغاتی اعضای شورای شهر به شهردار تهران شود. تذکرهایی که به نظر می رسد شهرداری تهران توجه چندانی به آن نمی کند و تصمیمات نهایی در جلسه غیرعلنی و هماهنگی های اصلی در پشت درهای بسته صورت می گیرد.

در جلسه علنی شورای شهر امروز درباره باغ بودن یا نبودن برخی از قطعات شهری، مباحث تئوریک و کلی درباره برنامه سوم توسعه شهر تهران بحث شد و تعدادی تذکر معمول به شهرداری از سوی اعضای شورای شهر طرح شد و در نهایت، خروجی ملموسی در جلسه صحن علنی شورای شهر به دست نیامد.

محسن هاشمی در پاسخ به این سئوال که «چرا تصمیمات مهم جلسه غیرعلنی شورای شهر در صحن علنی شورا مطرح نمی شود؟» گفت: جلسات علنی شورا بر اساس دستور جلسه برگزار می شود و مباحث نشست هم اندیشی در دستور جلسه امروز شورای شهر نبود.

او در پاسخ به سئوال دیگری که عنوان شد «چرا مباحث مهمی مانند تغییر مدیران شهرداری که در جلسه غیرعلنی مطرح است در دستور جلسه صحن قرار نمی گیرد؟» گفت: این مسایل قابل طرح در صورت جلسه نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: