کد خبر: ۱۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
مسجدجامعی:
احمد مسجدجامعی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: این حرف ها تکراری است،انتظار تغییر رویکرد در این حوزه داریم.
به گزارش قلم، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی ضمن تبریک ایام عید سعید فطر و تشکر از عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای ارائه گزارش خود در خصوص عملکرد معاونت شهرسازی و معماری گفت: لازم بود این گزارش زودتر به دست ما می رسید تا مطالعاتی راجع به آن انجام شود. آقای سالاری عنوان می کنند که بهتر بود این گزارش را قبلا به کمیسیون می دادند، به نظر من حق مطلب این است که دست کم دو صفحه گزارش قبل از جلسه بدست ما می رساندند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این چه وضعیت گزارش دادن است؟ پشت تریبون سخنانی مطرح می شود و اسلایدهایی نشان داده و گزارش تمام می شود. واقعیت این است که این اسلایدها برای ما که سال هاست شورا هستیم تکراری است. 

نسبت عملکردها با برنامه ششم و برنامه های شهردار چیست ؟
وی با بیان این که خیلی از این کارها مثل تئاتر نصر و خانه اتحادیه در طرح لاله زار، سیما و منظر شهری و طرح ساماندهی بازار از قبل سندشان تولید شده تاکید کرد: بالاخره ما با چه رویکرد جدیدی وارد این عرصه شدیم؟ باید دید نسبت این حرف ها و گزارش ها تا چه حد با سیاست ها و برنامه های اعلام شده از طرف آقای دکتر حناچی همخوانی دارد و در آن راستاست. نسبت این عملکرد با چارچوب هایی که شهردار محترم عنوان کردند چیست؟ از طرف دیگر باید دید نسبت این تصمیم ها با اسناد فرادست مانند برنامه پنجساله سوم شهرداری که ما خود آن را تدوین و تصویب کردیم و همین طور نسبت آن با برنام ششم دولت چیست؟

برای بافت فرسوده چه برنامه ای داریم ؟
مسجدجامعی ضمن بیان این نکته که قرار نیست ما همه حرف های خوب عالم را اینجا بزنیم یادآور شد: ماده 59 قانون برنامه ششم گفته بافت های فرسوده شهر تهران باید در طول برنامه، مثلا ده سال آتی، نوسازی بشوند. عملکرد شهرداری پیشین درباب بافت های فرسوده از آنچه در برنامه دولت پیش بینی شده بود جلوتر بود. باید پرسید در حال حاضر شما برای بافت فرسوده چه برنامه ای دارید؟
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: این یک مساله اساسی است. بافت فرسوده تهران مساله ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد یا فعالیت هایی را به رخ بکشیم که تناسبی با آن چه باید انجام شود. آیا قرار  است پیگیر منافع یکدیگر باشیم یا منافع شهر برایمان اولویت داشته باشد؟ این معاونت محل دادن مجوز و منشا درآمدهای کلان شهرداری است شما با چه کسان، ساختار و مجموعه هایی دارید کار می کنید؟ این ها نکات اساسی است که باید به آن ها توجه شود. ما انتظار تغییر رویکرد را داریم. 

آیا برای طرح هایی چون بازار ، لاله زار و تئاتر نصر اعتبار هست؟
وی با ذکر چند مثال به سئوال در باره برخی اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: سند بازار که البته سند خیلی خوبی هم است، پیش از این با کمک آقای تقی زاده تهیه شد. لاله زار که موضوع جدید و نویی نیست و همین طور خانه اتحادیه که مدت ها پیش خریدیم و نمی دانیم چرا عملیات آن متوقف شد. تئاتر نصر هم در چنین وضعی است.
مسجدجامعی ضمن بیان این نکته که بر اساس طرحی که در برنامه پنجساله گفتند برای تکمیل بازسازی لاله زار باید بیش از سی ساختمان جدید خریداری شود اظهار داشت: باید پرسید با وضع اعتباری موجود و کمبودهایی که هست آیا درست است که ما این تعداد ساختمان جدید در لاله زار بخریم؟ این معادلات جوری نیست که در شرایط جدید صرفا در حرفهای خوب بگنجد بلکه بازبینی و دقت می خواهد. 

کارشکنی در ساخت نخستین مغازه ـ موزه
عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: چند نکته را هم بگویم که با طرح آن ها می خواهم رویکردی کلی را مدنظر قرار دهم. در رویکرد جدید ما، مشارکت مردم باید مغتنم و محترم شمرده و زمینه آن فراهم شود. یک نمونه جزیی  را که در این جا باید عنوان شود، عرض می کنم. اهمیت این قضیه هم آن است که علاوه بر پیگیری چندباره خودم دکتر حناچی هم درجلسه جماران که باهم بودیم با شهردار منطقه تماس گرفت و پی گیری کرد. در تهران گردی های سال گذشته به مغازه ای برخورد کردیم که صاحب آن با هزینه شخصی خودش در ملک خودش خاکبرداری و حفاری کرده و به آثاری از دیوار قدیم تهران متعلق به دوره طهماسبی رسیده است. 
وی ادامه داد: ما اطلاعات زیادی در این زمینه نداریم. وقتی با دوستان میراث به آن محل رفتیم قرار شد صاحب مغازه با سرمایه خودش آن جا را به موزه – مغازه تبدیل کند. ما باغ موزه و خانه موزه داریم اما موزه ـ مغازه  جدید است. اما متاسفانه این امر تا به حال انجام نشده است. صاحب مغازه تا به حال 14 بار به من پیام داده و اعتراض داشته که با وجود اینکه می خواهد با سرمایه خودش این کار را انجام بدهد اما شرایطش فراهم نمی شود. ابتدا به وی گفتند که باید میراث مجوز بدهد اما وقتی میراث فرهنگی مجوز داد دلخور شدند که چرا میراث به او مجوز داده و نباید چنین می کرد.  
مسجدجامعی با اشاره به این که چرا از این سرمایه های کوچک حمایت نمی کنیم افزود: چرا می خواهیم مثلا با هزینه فراوان سیلو را تبدیل به یک موزه بزرگ کنیم؟ اما از کارهای مشارکتی و مردم پایه حمایت نمی کنیم. آیا لازم نیست شرایطی برای تحقق مشارکت های مردمی فراهم آوریم؟

طرح پلاک طلایی اجرایی نشد
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سیما و منظر، طرحی به نام پلاک طلایی داشتیم که بر اساس آن شورایاران با مشارکت یکدیگر بهترین سیما و منظر محله را انتخاب می کردند. شما به قول خودتان به صد نفر آموزش می دهید اما شورا با برنامه ای، هم بازدید میدانی می کردند و هم انتخاب اولیه داشتند و به واقع آموزش کارگاهی می دیدند که چگونه بهترین را انتخاب کنند و به بهترین ها پلاک طلایی بدهند. این کارهای کوچک  و مشارکت پذیر که زمینه حضور شهروندان را فراهم می کند جایش در این طرح ها کجاست؟ وگرنه طرح های بزرگ و حرف های بزرگ همیشه بوده است. ما باید تعریف کنیم شهرسازی چه نسبتی با سیاست های جدید ، رویکردهای جدید، برنامه ششم دولت، برنامه سوم شهرداری، برنامه هایی که آقای حناچی اعلام کردند دارد. 

مردم را بلاتکلیف نگذاریم
وی با ذکر مثال دیگری و با توجه به تهران گردی شبانه رمضان در ری گفت: در ری دو محله به نام نفرآباد و هاشم آباد وجود دارد. در این دو محله و بر اساس طرحی که ارائه شده هنوز 515 پلاک بلاتکلیف هست. 181 پلاک تملک شده است . هزینه های تملک هم با این وضعیت بدهی شهرداری امکان پذیر نیست. باید پرسید مردم چقدر باید بلاتکلیف بمانند؟ نه آن ها را  می خریم و نه اجازه ساخت و ساز می دهیم؟ من که در فصل تابستان سال های گذشته آنجا رفتم شاهد هوای گرم،  زمین پر خاک، حیوانات موذی فراوان و تجمع معتادان بودم ... با این همه مشکلات قرار است چه کنیم؟ اگر پول داریم چرا نمی خریم و اگر نداریم چرا مردم را بلاتکلیف گذاشتیم؟چرا مردم باید در خاک و زباله و شرایط غیربهداشتی زندگی کنند؟ چرا درحالیکه ما نمی توانیم این طرح را اجرا کنیم اجازه نمی دهیم و نمیگذاریم خود مردم بسازند؟ 

آیا باید به سبک گذشته به مسائل نگاه کنیم
مسجدجامعی ادامه داد: در دوره گذشته ممکن است رویکرد مدیریت شهری متفاوت بوده باشد. در این دوره که ما عنوان می کنیم رویکردمان خدمت به مردم، مشارکت پذیری، شفاف سازی احقاق حقوق شهروندی و مانند این هاست آیا باز هم باید به سبک گذشته به این مسائل بپردازیم؟ خواهش من این است که در برنامه های جدید این موضوعات جدی گرفته شود.
وی در پایان اظهار داشت: از همکارانم در شورا و کمیسیون تقاضا دارم این برنامه را با اهدافی که تعیین کرده ایم و همین طور با برنامه های شهردار تهران که خوب و مناسب هم هست تطبیق دهیم. مثلا گفتیم ضرورت دارد برای خیابان ولیعصر که امسال نود و پنجمین سال ساخت آن است برنامه هایی داشته باشیم ولی باید پرسید چه طرح و ایده ای داریم؟ لازم است نسبت این طرح ها و برنامه ها با رویکرد شورا و شهردار محترم بررسی و شفاف شود. در این صورت است که ما به یک چارچوب متناسب با آنچه گفتیم می رسیم در غیر این صورت آنچه گفته شد مثل گفته های مدیران قبلی فقط گفته های خوب است. 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: