ستاره‌شناسان یک سیاره ابر زمین در منطقه‌ای دورافتاده در فضا کشف کردند. این درحالی است که سیاره ممنوعه سه برابر اندازه زمین است و طبق نظریه‌های ستاره‌شناسان در منظومه‌ای بسیار دوردست وجود دارد.
این سیاره که شعاع آن ۲۰درصد کمتر از نپتون و حجم آن ۲۰ برابر زمین است، فاصله بسیار نزدیکی به ستاره خود دارد. هر مدار این سیاره دور ستاره‌اش 3/1روز طول می‌کشد. فاصله اندک میان ستاره تا زمین به آن معناست که دمای آن بسیار بالاست و به هزار درجه سانتی‌گراد می‌رسد، با وجود این سیاره مذکور همچنان اتمسفر خود را دارد.
طبق تحقیقی که در نشریهMonthly Notices of the Royal Astronomical منتشر شده این سیاره به‌طور رسمی NGTS-4b نام گرفته و نخستین سیاره خارج از منظورمه شمسی است که به گفته دانشمندان در منطقه‌ای به نام «صحرای نپتون» قرار دارد.
در این منطقه ستاره‌هایی وجود دارد که در اطراف آن‌ها هیچ سیاره‌ای به اندازه مشابه نپتون وجود ندارد.
به‌طور معمول میزان اشعه‌ها در این منطقه چنان زیاد است که هرگونه گازی در اتمسفر سیاره تبخیر می‌شود و در نتیجه فقط یک هسته‌ای صخره‌ای باقی می‌ماند. اما NGTS-4b دقیقا برخلاف تمام این موارد است.
ریچاردوست، مولف این تحقیق در گروه ستاره‌شناسی و اخترفیزیک شناسی دانشگاه وارویک در انگلیس دراین‌باره می‌نویسد: «این سیاره شرایط ویژه‌ای دارد، زیرا دقیقا در منطقه‌ای قرار گرفته که تصور می‌شود سیاره‌هایی در ابعاد نپتون وجود نداشته باشند.»
محققان دو توضیح درباره مکان این سیاره ارائه کرده‌اند. نخست آن‌که احتمالا سیاره فقط به موقعیت فعلی‌اش نقل مکان کرده است. این جابه‌جایی در چند میلیون سال اخیر اتفاق افتاده است. توضیح دیگر آن‌که احتمال دارد اتمسفر سیاره بسیار بزرگ و هنوز هم در حال تبخیر است.
تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپNGTS در رصدخانه جنوب اروپا در واحد پارانال واقع در صحرای آتاکاما شیلی این سیاره را رصد کرده‌اند. این سیاره هم مانند بسیاری از سیارات دیگر با استفاده از روس «ترانزیت» رصد شده است.
در روش ترانزیت نوسان نور منتشر شده از یک ستاره بررسی می‌شود. کاهش نور سیاره نشان‌دهنده وجود سیاره‌ای است که از جلوی ستاره می‌گذرد و در نتیجه نور آن را مسدود می‌کند. به‌طور معمول تلسکوپ‌های مستقر در مزین فقط می‌توانند کاهش نور یک درصد و بالاتر ردیابی کنند. تلسکوپNGTS می‌تواند کاهش نوری تا 2/0 درصد را نیز ردیابی کند.
وست دراین‌باره می‌گوید: «این‌که توانستیم با روش ترانزیت این سیاره را رصد کنیم، بسیار جالب است. قبلا تابه حال هیچ تلسکوپی در زمین نتوانسته بود کاهش نوری به اندازه 2/0 درصد را ردیابی کند. ما اکنون مشغول بررسی اطلاعات هستیم تا سیارات بیشتری در صحرای نپتون رصد کنیم. شاید این صحرا پرسیاره‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کردیم.»