کد خبر: ۱۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی این کشور گفت: «تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود.»
به گزارش قلم به نقل از یورونیوز، ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی این کشور گفت: «تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود.»
 
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز گذشته هفت ژوئن (۱۷ خرداد) با صدور اطلاعیه‌ای ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر مجموعه‌های آن‌ها و نیز نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران را تحریم کرد.
 
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های تازه آمریکا را شدیداً محکوم کرد و آن را مصداق تروریسم اقتصادی دانست.
 
موسوی با رد امکان مذاکره با آمریکا گفت: «تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست خورده است که بارها توسط روسای جمهور پیشین آن کشور امتحان شده بود.»
 
وی تاکید کرد که این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می‌تواند مطمئن باشد که به هیچ یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر، چندین بار خواستار مذاکره با ایران شده است. وی یک هفته پیش از تحریم صنعت پتروشیمی گفته بود که ترجیح و اولویتش گفت‌وگو با ایران است.
 
ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مذاکره کند، تصریح کرده بود: «بله، البته. ترجیح می دهم گفت‌وگو کنم.»
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران را «فریبکارانه، غیرواقعی و صرفا برای جلب توجه افکار عمومی» دانست و افزود: این اقدام ایالات متحده مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین‌الملل و نیز تعهدات بین المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آنرا فراهم خواهد آورد.
 
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده شش روز پیش از تحریم‌های پتروشیمی شرط آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با ایران را «رفتار عادی» جمهوری اسلامی دانسته بود.
 
آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز، ۱۰ روز پیش درباره مذاکره با آمریکا گفته بود: «خوشبختانه امروز همه مسئولین کشور اعم از مسئولان اجرایی و دیپلماسی و سیاسی بر موضوع عدم مذاکره با آمریکا متفق هستند و مذاکره با آمریکایی‌ها مطلقاً توصیه نمی‌شود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: