کد خبر: ۱۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
شهربانو امانی:
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: 18 هزار نفر نیروی خدماتی در حوزه فضای سبز و پارک‌ها داریم که به اعتقاد بنده اینها آموزش‌های لازم برای مصرف درست آب و جلوگیری از هدر رفت آن را ندیده‌اند.

به گزارش قلم، شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که بارها در صحن علنی شورا و در برنامه‌هایی که مربوط به شهرداری تهران است درباره مصرف آب و کمبود آب‌های زیرزمینی شنیده شده که تذکراتی داده‌اید دلیل این امر چیست، گفت: در کشور ما موضوع منابع طبیعی و منابع پایه دچار یک غفلت اساسی شده است.

وی افزود: متاسفانه انرژی در کشور ما نظیر آب و برق و حتی گاز ارزان به دست مصرف کننده می‌رسد و همین امر باعث شده تا مصرف کننده به درستی از آن استفاده نکرده و استفاده وی همراه با اسراف و زیاده روی باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ بخشی از این مشکلات ناشی از نبود قانون است و بخشی دیگر به دلیل عدم وضع جرائم متناسب و بخش پایانی هم به دلیل عدم فرهنگ سازی است.

امانی افزود:‌ شما به فراگیر شدن استفاده از کمربند ایمنی نگاه کنید که دقیقا پروسه سه گانه وضع قانون، وضع جرائم و فرهنگ سازی در یک رشته زنجیر به هم متصل اجرا شد و امروز می‌بینیم که استفاده از کمربند ایمنی یک موضوع فراگیر شده است.

وی گفت:‌ یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه مصرف بی‌رویه آب و عدم توجه به کمبودهای کشور در این حوزه مربوط به آن است  که متاسفانه صنعت در خدمت ساختمان سازی نیست. شاهد این ماجرا این است که ما کنتورهای برق مجزا داریم اما کنتور آب مجزا نداشته و همین امر باعث می‌شود فرق مشترک پرمصرف و کم مصرف به درستی دیده نمی‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان‌های جهانی دو کشور ایران و مصر در وضعیت بحرانی کاهش سفره‌های آب زیرزمینی هستند، گفت: ترسالی‌های سه ماهه اول امسال نباید ما را فریب داده و فکر کنیم وضعیت‌مان بهبود یافته است.

امانی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی استفاده تا سقف 20 درصد از سفره‌های آب زیرزمینی بدون برنامه رخ می‌دهد اما برای استفاده تا سقف 40 درصد از منابع باید برنامه‌ریزی دقیق داشت و زمانی که بیش از 40 درصد از منابع استفاده شود کشورها با خطر و بحران مواجه می‌شوند، گفت:‌این در حالی است که ما در کشورمان در طول سال‌ةای گذشته 120 درصد از سفره‌های آب زیرزمینی استفاده کرده‌ایم.

وی گفت:‌ در تهران پرمصرف‌ترین بخشی که آب استفاده می‌کند و به اعتقاد بنده آب را هدر می‌دهد شهرداری تهران است و همین امر باعث می‌شود که من در جلسات متعدد و صحن شورا نسبت به این مسئله تذکر می‌دهم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ 18 هزار نفر نیروی خدماتی در حوزه فضای سبز و پارک‌ها داریم که به اعتقاد بنده اینها آموزش‌های لازم را برای مصرف درست آب و جلوگیری از هدر رفت آن ندیده‌اند.

امانی گفت: در اسفند ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب سخنان بی‌بدیل و بسیار مهمی در راستای ضرورت حفظ محیط زیست داشتند که نمونه چنین نگرانی، دغدغه و توجهی را در هیچ شخص اول مملکتی نمی‌توانید پیدا کنید اما سؤال اینجاست که چرا عزم و اراده‌ای برای اجرای این سخنان رهبری وجود ندارد.

وی افزود: ضروری است که در حوزه مصرف آب چه در شهرداری تهران و چه در بخش خانگی فرهنگ‌سازی شود و از روش‌های سنتی مثل آبیاری تحت فشار خودداری شده و به سراغ آبیاری قطره‌ای برویم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ در حال حاضر در دنیا برای آبیاری پارک‌ها و فضای سبز سنسورهای سنجش رطوبت خاک نصب می‌کنند در حالی که همچنان ما بدون توجه به رطوبت خاک و نیاز به آبیاری اقدام به رهاسازی آب در پای درختان می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: