کد خبر: ۱۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
اعطا گفت:طبق طرح شهرسازی مصوب سال ۸۶، هرگونه بلندمرتبه‌سازی تا زمان تصویب طرح بلندمرتبه‌سازی ممنوع است.
به گزارش قلم، برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر (امروز پنجشنه شانزدهم خرداد ماه)، با موضوع "بررسی بلند مرتبه سازی در پایتخت" با حضور علی اعطاء عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران برگزار شد.
 
اعطاء در ابتدای این برنامه با بیان این پرسش که آیا تهران به ساختمان‌های بلند مرتبه نیاز دارد، گفت: در طرح شهرسازی مصوب سال ۸۶ آنگونه که به طور مشخص آمده است هرگونه بلندمرتبه‌سازی تا زمان تصویب طرح بلندمرتبه‌سازی ممنوع است.
 
شورای شهر تهران افزود: با توجه به این مصوبه انتظار می‌رفت پروانه‌ای از سال ۸۶ برای ساختمان‌های بلند مرتبه صادر نشود، اما ما شاهد بودیم که کمیسیون ماده ۵ پرونده‌هایی را جداگانه بررسی کرد و پروانه بلند مرتبه سازی برای تعدادی از این پرونده‌ها صادر کرد.
 
اعطاء ادامه داد: با ورود کمیسیون ماده ۵ و صدور مجوز‌های مربوط برای بلند مرتبه سازی شورای شهر سازی در سال ۹۳ دوباره به موضوع ورود کرد و دیگر به کمیسیون ماده ۵ این اجازه را نداد که پرونده‌ای را برای بلند مرتبه سازی بررسی کند و پروانه ساخت آن را صادر کند.
 
وی اظهار کرد: زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم از سال ۸۶ بر اساس طرح جامع تعدادی از پرونده‌های ارائه شده مبنی بر صدور مجوز بلند مرتبه سازی، نمی‌بایست در کمیسیون ماده ۵ مجوز و پروانه بلند مرتبه سازی را دریافت می‌کرد.
 
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته ورود کمیسیون ماده ۵ و صدور پروانه ساخت و ساز برای ساختمان‌های بلند مرتبه در حال حاضر متوقف شده است و لازم به ذکر است به عقیده کارشناسان در حال حاضر ضرورتی وجود ندارد تا برای پایتخت پروانه‌ای برای ساختمان‌های بلند مرتبه صادر شود.
 
اعطاء همچنین افزود: تصور من این است که در بستر مقررات ما مشکلی نداریم به جزء مبحث ۲۲ که نیاز به ساز و کار مناسب دارد تا بتواند جهت بلندمرتبه‌سازی دستورالعمل واحدی را ارائه کند.
 
وی تاکید کرد: اگر مبحث ۲۲ ساختمان اجرایی شود آنگاه شاهد هستیم پیش از دریافت پایان کار مالک ساختمان نمی‌تواند از ملک خود بهره برداری کند.
 
در ادامه عضو شورای شهر تهران درباره صادر نشدن پایان کار تعدادی از ساختمان‌های بلند مرتبه در پایتخت گفت:در بحث پایان کار بصورت کلی موارد و دلایل مختلفی وجود دارد که مانع صدور پایان کار می‌شود.
 
اعطاء ادامه داد: اولین مطلبی که به ذهن فرد می‌رسد این است که در یک ساختمان نسبت به پروانه ساختی که در ابتدای کار صادر شده است تخلفی صورت گرفته و به گونه‌ای عمل شده است که مورد تایید بازرسان و کارشناسان صدور پروانه نبوده و همین امر موجب می‌شود افراد بدون اخذ پایان کار اقدام به بهره برداری از ساختمان کنند.
 
اعطا بیان کرد: از دیگر مواردی که موجب می‌شود افراد برای دریافت پایان کار اقدام نکند این است که در زمان صدور پروانه سند مادری را ارائه کرده‌اند که بعداً برای بهره‌برداری و دریافت پایان‌کار به اختلافاتی برخورد کردند که این اختلافات موجب می‌شود افراد و شرکت‌ها برای دریافت پروانه پایان کار اقدام نکنند و بدون اخذ پایان کار به بهره برداری از ساختمان اقدام کنند.
 
وی با اشاره به آمار ۳ هزار ساختمان که پایان کار ندارند، افزود: آماری که در رابطه با تعداد ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند ارائه می‌شود معلوم نیست بر چه اساسی ارائه شده، ولی ذکر این نکته ضروری است که اگر این آمار از سوی شهرداری تهران ارائه می‌شود آماری دقیق است و این آمار بدین معنا نیست  که همین تعدادساختمان نا ایمن در تهران وجود دارد.
 
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بار‌ها شاهد هستیم که ساختمان‌ها بدون دریافت پروانه پایان کار کلیه انشعابات را دریافت می‌کنند و ساختمان به بهره‌برداری می‌رسد، اما ذکر این نکته ضروری است که دریافت پایان کار برای انواع مراحل ثبتی بسیار مهم است.
 
اعطا ادامه داد: شورای شهر تهران به طور جدی تمام زوایای بلند مرتبه سازی در پایتخت را مورد بررسی قرار می‌دهد به طوری که در جلسه قبلی شورا لایحه‌ای با عنوان ایمن سازی ساختمان‌های بلند مرتبه از سوی شهرداری تهران ارائه شد که بر اساس این که نیاز‌ها و خواسته‌های شورای شهر تهران را تامین نکرد به تصویب اعضای شورای شهر تهران نرسید.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: