کد خبر: ۱۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تأثیر کندی رشد اقتصادی که روی مصرف سوخت تأثیر گذاشته است، کاهش یافت اما اظهارات اخیر وزیر انرژی عربستان سعودی درباره تمدید توافق کاهش تولید، مانع از سقوط بیش‌تر قیمت‌ها شد.

به گزارش قلم، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۲ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به ۶۱.۰۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۷ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۵۳.۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت حدود ۲۰ درصد در مقایسه با رکوردی که در اواخر آوریل داشتند، کاهش پیدا کرده‌اند و کاهش قیمت‌ها در ماه مه، بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر بود. در نتیجه معامله‌گران مالی در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی و مصرف نفت، به فروش قراردادهای آتی نفت اقدام کرده‌اند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه گفته که توافقی در میان کشورهای مشارکت کننده در گروه اوپک پلاس برای ادامه تلاش به منظور تثبیت بازار در نیمه دوم سال در حال شکل گرفته است.

اوپک، روسیه و شماری دیگر از تولیدکنندگان غیراوپک که به گروه اوپک‌پلاس معروف هستند، دسامبر گذشته موافقت کردند از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند تا از رشد بیش از حد ذخایر و افت قیمت‌ها جلوگیری کنند. این تولیدکنندگان قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برای بازنگری سیاست تولید خود دیدار کنند.

در این بین، تولید نفت آمریکا همچنان در حال رشد است و این کشور را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده است. تولید آمریکا تا پایان ماه مه به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که تولید روسیه ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز و عربستان سعودی ۹.۶۵ میلیون بشکه در روز بود.

طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه حلقه رشد کرد و به ۸۰۰ حلقه رسید که نشان می‌دهد فعالیت حفاری احتمالاً پس از سه هفته کاهش متوالی دوباره اوج گرفته است. این آمار معیاری برای سنجش روند آتی تولید نفت آمریکا محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، با افزایش تولید آمریکا، این کشور نفت بیش‌تری صادر می‌کند. قرار بود شش ابرنفت‌کش در فاصله اواخر مه تا اوایل ژوئن از بندر نفتی فراساحلی لوییزیانا نفت بارگیری کنند که رکورد جدیدی به شمار می‌رود.

رشد قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تداوم جنگ تجاری میان آمریکا و پکن که به کندی رشد اقتصاد جهانی منجر می‌شود، محدود شده است. تهدید اخیر دونالد ترامپ برای وضع تعرفه پنج درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی تا زمان ادامه مهاجرت غیرقانونی از این کشور، هفته گذشته روند نزولی قیمت‌های نفت را تشدید کرد. این اقدام به نگرانی‌های تجاری و اقتصادی جاری اضافه می‌کند و ریسک‌هایی را برای نفت و محصولات نفتی دارد زیرا مکزیک یک شریک انرژی کلیدی برای آمریکا به شمار می‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: