کد خبر: ۱۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
درگذشته‌ای نه‌چندان دور، در دنیای فرمت‌های صوتی و تصویری انتخاب‌های کمتری در قیاس با امروز وجود داشت. باگذشت زمان، گسترش و رواج ویدئو باکیفیت بالا (HD) فرمت‌های متنوع‌تری مطرح شدند. کار به‌جایی رسید که امروز دردریایی از فرمت‌های تصویری شناوریم. از طرفی ظهور تلفن‌های هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش بزرگ و تبلت‌ها سبب شدند علاقه كاربران به مشاهده ویدئوها در گجت‌ها بیشتر شده و به دنبال پلیری قوی باشند تا انتظارات‌شان را برآورده کند. در زیر به معرفی بعضی از این پخش‌کننده‌ها می‌پردازیم.
1.MX Player 
پشتیبانی از انواع فرمت زیرنویس و نمایش بی‌عیب و نقص زیرنویس فارسی، پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فرمت‌های ویدئویی و صوتی ممکن، دارا بودن قفل کودک و وجود تنظیمات فراوان برای پخش ویدئو ازجمله قابلیت‌های کاربردی MX Player است. در ضمن اولین پخش‌کننده ویدئو در اندروید است که از پردازش چندهسته‌ای برای پخش ویدئوها استفاده می‌کند؛ بنابراین با داشتن آن روی تلفن‌همراه‌هایی با سی‌پی‌یو دو هسته‌ای به بالا، هیچ‌گونه مشکلی در مشاهده تصاویر حجیم و باکیفیت 1080p نخواهید داشت.
2. Plex 
این پلیر می‌تواند برای مشکل کمبود حافظه گوشی بسیار کاربردی باشد. با ایجاد سرور بین شما و رایانه‌تان، امکان استریم ویدئوهای رایانه درگوشی را فراهم می‌کند. در این حالت دیگر نیاز به وجود فایل‌های ویدئویی در تلفن همراه نیست و نگرانی‌ پر شدن حافظه دستگاه از بین می‌رود.
3. KMPlayer
تقریبا همه آنچه از یک پخش‌کننده ویدئویی انتظار دارید این اپلیکیشن برآورده می‌کند. امکان کنترل سرعت پخش و پشتیبانی از انواع زیرنویس و رنج گسترده‌ای از فرمت‌های ویدئویی، پخش آن‌لاین روی کروم کست و همگام‌سازی زیرنویس‌ها از قابلیت‌های این پخش‌کننده ویدئوی کاربردی است.
4. PlayerXtreme HD
طیف گسترده‌ای از فرمت‌های ویدئویی را قادرید با کمک این اپلیکیشن مشاهده کرده و حتی از طریق UPNP و وای‌فای به تبادل آن‌ها بین دیگر دستگاه‌ها بپردازید. از ویژگی‌های اختصاصی این پخش‌کننده ویدئویی، امکان ساخت یک کتابخانه از ویدئوهاست که از طریق انواع مرورگر اینترنتی قابل‌دسترس باشند. پخش ویدئوها به‌صورت مستقیم از محیط ای‌میل، پشتیبانی از تصاویر تمام اچ‌دی، پشتیبانی از زیرنویس با فرمت srt؛ و افزایش حجم صدا تا 12 برابر حالت عادی برای تشخیص بهتر صدا در زمانی است که از هدفون استفاده نمی‌کنید از دیگر ویژگی‌های این پخش‌کننده ویدئویی است.
5. OPlayerHD Lite
جایگاه این اپلیکیشن در بین کاربران آی او اس با MX Player در اندروید برابری می‌کند. پشتیبانی از انواع فرمت‌های ویدئویی، صوتی و زیرنویس، پشتیبانی از آپلود ویدئوها به‌وسیله وای‌فای، آپلود مستقیم ویدئو از رایانه به تلفن‌همراه، پشتیبانی از دراپ باکس و Air Play و پخش تصاویر روی تلویزیون و امکان گرفتن فایل‌های پشتیبان از ویدئوها در iCloud از جمله امکانات اختصاصی این اپلیکیشن است. در زمینه پخش ویدئو نیز امکاناتی چون فایل منیجر داخلی، ساخت پلی لیست از موزیک و ویدئوها و قفل صفحه‌نمایش در اختیار کاربران قرار می‌دهد
6. VLC
این پلیر معروف پیش‌ازاین در رایانه‌های شخصی هم توانایی خود را اثبات کرده بود. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید فرمت‌هایی نظیر MKV, MP4, AVI, MOV, Ogg, FLAC, TS, M2TS, Wv و AAC و حتی دی‌وی‌دی را در محیطی ساده و زیبا اجرا کنید و لذت ببرید. امکان تنظیم ابعاد صفحه، روشنایی و زیرنویس از دیگر قابلیت‌های پخش‌کننده ویدئویی است.
7. nPlayer
این اپلیکیشن نیز توانایی پخش انواع فرمت‌ها بدون نیاز به تبدیل آن‌ها راداراست و اجازه استریم ویدئوها از طریق کنترل از راه دور را به کاربران می‌دهد و ویدیوهای موجود در آیفون به‌طور خودکار با این اپلیکیشن همگام می‌شوند. می‌توان ویدئوها را از سرویس‌های ذخیره ابری چون Amazon Cloud Drive Box, Dropbox, Google Drive, OneDrive و yandex وارد برنامه کرد کنید و آن‌ها را مشاهده کرد. توانایی پخش ویدئوهای سه‌بعدی نیز از دیگر ویژگی‌های این پلیر است.
8.CnX player
اگر نگران مصرف زیاد باتری در هنگام پخش ویدئو هستید این پلیر انتخاب خوبی می‌تواند باشد. همه فرمت‌های ویدئویی شناخته‌شده در این اپلیکیشن پشتیبانی می‌شوند. توانایی پشتیبانی از سرویس‌هایی نظیر AppleTV, Chromecast و Amazon Fire TV نیز در این اپلیکیشن فراهم‌شده است. از طریق وای‌فای نیز می‌توانید به انتقال ویدئوها بین تلفن‌همراه‌ها و رایانه‌های شخصی مختلف بپردازید.
9. MoboPlayer
این اپلیکیشن که در دو نسخه رایگان و پولی موجود است به‌راحتی قادر به پخش انواع فایل‌های ویدئویی است و از قابلیت‌های متنوعی در این زمینه برای ارائه تجربه بهتر بهره‌مند شده است. یکی از بخش‌های جالب موجود در این پلیر، قابلیت ویرایش ویدیوها بوده که در اختیار کاربران قرار دارد و توسط آن می‌توان تغییرات موردنیاز را در فایل‌های ویدئویی ایجاد کرد. ابزار تبدیل ویدئو به GIF و دانلود زیرنویس ازجمله ویژگی‌های خاص موبوپلیر است.
10. Wondershare Player
پشتیبانی از بیشتر فرمت‌های ویدئویی و فایل‌های زیرنویس، اجرای بیشتر فایل‌های صوتی و قابلیت انتقال فایل‌های مولتی‌مدیا از رایانه به گوشی با استفاده از شبکه وای فای خانگی، از مهم‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن به‌حساب می‌آید.
11. Video Player HD
با استفاده از کنترلرهای لمسی این اپلیکیشن می‌توان میزان روشنایی و صدا را تنظیم کرد. از دیگر ویژگی‌های جذاب این پلیرمی‌توان به «حالت شب» و اکولایزر 10 بانده جهت تنظیم صدای حرفه‌ای اشاره کرد. امکان هماهنگ‌سازی صدا و زیرنویس در هنگام تماشای فیلم نیز وجود دارد و با استفاده از تایمر موجود در اپلیکیشن، می‌توان زمان بستن نرم‌افزار و توقف فیلم را تنظیم کرد.
12.Its Playing
از امکانات این اپلیکیشن می‌توان به تغییرنما و ابعاد ویدئو هنگام پخش، تنظیم سرعت پخش ویدئو و میزان روشنایی تصویر و شدت رنگ‌ها اشاره کرد؛ بنابراین با این پلیر مجموعه عظیمی از قابلیت‌های مختلف در قالب محیطی بسیار زیبا پیش رویتان قرار می‌گیرد.
معرفی وب‌سایت‌های کاربردی:
www.infographics.ir
اينفوگرافيك‌ها که يکي از محبوب‌ترين شيوه‌ها براي نمايش اطلاعات است، تصاويري هستند که داده‌ها و اطلاعات را به زبان تصويري ساده براي مخاطب بيان مي‌کنند. استفاده از آن‌ها باعث مي‌شود مخاطب حجم زيادي از اطلاعات را درزمانی کوتاه دريافت کند، اطلاعاتي که براي ارائه آن به مخاطب به‌صورت نوشتاري، ممکن است به چندين صفحه متن نياز باشد. سايت جالب infographics.ir مجموعه‌اي از اينفوگرافيک‌هاي جذاب و ديدني را در خود گردآوري کرده و در اختيار مخاطب ايراني گذاشته است. اين سايت كه عنوان «نخستين مرجع تخصصي اينفوگرافيك به زبان فارسي» را يدك مي‌كشد، اينفوگرافيك‌ها را به موضوع‌هایي مثل کسب‌وکار، سلامت و محيط‌زيست، فناوري اطلاعات، مديريت و سياست، علمي و فرهنگي، ورزشي و ...
framestutors.com
«آموزگار فريم‌ها» يك كارگاه آموزش هنر است. در اين سامانه آموزشي مي‌توانيد پاي تماشاي ويدئوهاي رشته‌هاي مختلف هنري بنشينيد و صفرتا صد يك فعاليت هنري را آموزش ببينيد. انيميشن، سينما، سايت، گرافيك، عكاسي، معماري و موسيقي دسته‌هاي مختلف موضوعي اين سامانه‌اند. «آموزگار فريم‌ها» با 13 فروشگاه اينترنتي وارد مذاكره شده تا محصولات‌شان را به آن‌ها بفروشند و اين سامانه آن محصولات را رايگان پخش كند. پس لازم نيست پولي بدهيد. فقط كافي است روي هر موضوعي كه مي‌خواهيد كليك كنيد و آموزش ببينيد. در همه بخش‌هاي سايت قبل از تماشاي ويدئوها، مي‌توانيد خلاصه‌اي دو سه خطي از موضوع بخوانيد كه از آموزشي كه مي‌خواهيد ببينيد، ذهنيت داشته باشيد و بعد از آن ويدئوي آموزشي را تماشا كنيد. به‌عنوان مثال در موضوع مباني حركت دوربين در سينما، شما قبل از ديدن ويدئو، مي‌خوانيد كه انواع حركت دوربين به پنج نوع حركت تقسيم مي‌شود و اسم هر پنج‌تا برده مي‌شود و بعد نوبت به تماشاي ويدئو مي‌رسد. اگر مي‌خواهيد آن‌لاین هنرمند شويد، «آموزگار فريم‌ها» گزينه‌ مناسبي است.
forvo.com
یکی از چالش‌های هر زبان‌آموزی، تلفظ صحیح کلمات‌ است. از طرفی، برای آن‌که بتوانید کلمه‌ها را به‌درستی تلفظ کنید، لازم است تلفظ صحیح‌شان را هم بشنوید. به‌خاطر همين است كه «listening» هميشه بخشي از كلاس‌هاي آموزش زبان‌هاي مختلف است و معلم‌هاي آموزش زبان معمولا در بخش‌هاي زيادي از کلاسشان از آن استفاده مي‌كنند.
سایت «forvo.com» دقیقا برای همین موضوع طراحی‌شده است و تلفظ‌هایی از کلمه‌های مختلف در زبان‌های مختلف را در اختیارتان می‌گذارد. نکته مثبت این وب‌سایت این است که تلفظ‌ها از زبان اشخاص واقعی ضبط‌شده‌اند و می‌توان به شکل تلفظ کلمات اطمینان داشت. حتی برای هر کلمه تلفظ‌های مختلفی با لهجه‌های مختلف وجود دارد که ما را با شکل‌های مختلف ادا کردن واژه‌ موردنظرمان به‌خوبی آشنا می‌کند. اين وب‌سایت بخش‌هاي خبري هم دارد كه مثلا در یکی از جديدترين بخش‌هايش تلفظ اسامي فيلم‌ها و كارگردان‌هاي جايزه‌ اسكار را قرار داده است.
slidehunter.com
«پاورپوینت» یکی از نرم‌افزارهای تخصصی دوران دانشجویی و البته اين روزها دبيرستاني است که با انواع ارائه‌ها در کلاس درس پیوند خورده است. هرچند بعدها و در بعضی شغل‌ها هم این نرم‌افزار به کار می‌آید اما برای یک ارائه‌ خوب، پیش از هر چیز باید یک قالب خوب و متناسب با موضوع انتخاب کنید. قالب‌هاي خوش‌رنگ‌ولعاب و خوش‌فرمي كه ارائه شما را جذاب‌تر كند.
وب‌سایت «slidehunter.com» یکی از بهترین منابع در این زمینه است که قالب‌های آماده‌ پاورپوینت را به‌رایگان در اختیارتان می‌گذارد. نکته جالب قالب‌های این سایت این است که هم با نرم‌افزار پاورپوینت ویندوز و هم با نرم‌افزار «Keynote» در «OS X» سازگارند. این وب‌سایت علاوه بر قالب‌های متنوع، تصویرهای پس‌زمینه متناسب با موضوع‌های مختلف را هم در اختیار کاربران گذاشته است. براي موضوع‌های مختلف هم قالب‌هاي متنوع پیش‌بینی‌شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: