کد خبر: ۱۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
در دو هفته اخیر شاهد اتفاقات مهمی در صنعت خودرو بودیم؛ از رونمایی جدیدترین محصول مک‌لارن تا تغییر ظاهر کاماروي جدید به دلیل انتقادات طرفداران! البته نباید از رکوردشکنی شاسی‌بلند آلفا رومئو در پیست‌های معروف بریتانیایی و توقف تولید یکی از متفاوت‌ترین ساخته‌های ب‌ام‌و گذشت. بد نیست مروری بر خبرهای مهم چند روز اخیر داشته باشیم.
رونمایی از فرزند اسپیدتیل:مک‌لارن GT
مک‌لارن قول داده محصول جدیدش قواعد بازی را در سگمنت گرند تورر تغییر دهد. خودروهای گرند تورر که به خاطر ویژگی‌هایی چون سرعت بالا، رانندگی در مسافت‌های طولانی وامکانات رفاهی فراوان شناخته می‌شوند، باید عملکرد مناسبی از خود ارائه دهند و نظر خریداران را به خود جلب کنند. ازاین‌رو خودروساز بریتانیایی با بهره‌گیری از شاسی مونوکوک فیبرکربنیMonoCell II-T، طراحی داخلی بی‌سابقه و البته پیشرانه قدرتمند برای خلق محصولی کم‌نظیر، سعی در به دست آوردن سهم مهمی از بازار خودروهای سوپراسپرت را دارد. مک‌لارن GT با داشتن طراحی مشابه اسپیدتیل، درواقع چهارمین محصول این شرکت از زمانی است که برنامه تجاری جدید خود را معرفی کردند.
خودروي جدید مک‌لارن از یک پیشرانه چهار لیتری و هشت سیلندر خورجینی دوقلوي توربو بهره می‌برد که می‌تواند 620اسب بخار قدرت و630 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با کد M840TE، قادر است 95 درصد پیک گشتاور را در دور موتور 3000 تا 7250 آزاد کند تا در کنارجعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه، تنها 3.2 ثانیه برای شتاب صفرتاصد زمان نیاز باشد. علاوه بر ویژگی‌های فنی گفته شده، مک‌لارن با پایین قرار دادن پیشرانه و سامانه اگزوز، 420 لیتر فضا برای صندوق‌عقب ایجاد کرده است تا این خودرو حتی برای سفر نیز مناسب باشد.لازم به ذکر است که در بخش جلو هم محفظه‌ای 150 لیتری وجود دارد تا درمجموع این خودرو 200 لیتر فضای قابل‌استفاده بیشتری نسبت به مدل 570GT داشته باشد.قیمت مک‌لارن GTاز 210 هزار دلار شروع خواهد شد و در تمام نمایندگی‌های این شرکت قابل سفارش است.

شاسی‌بلند کوچک کیا در راه است
به‌تازگی طرح‌های اولیه کیا برای ساخت یک شاسی‌بلند کوچک به رسانه‌ها درز کرده که نشان می‌دهد خودروساز کره‌ای به دنبال تولید محصولی جدید برمبنای نیازهای بازار است. این طرح‌ها که شباهت زیادی با خودروي مفهومی SP Concept دارد، نشان می‌دهد شاسی‌بلند جدید کیا قرار است با تغییراتی اندک روی خط تولید قرار گیرد. با نگاهی گذرا بر طرح منتشر شده می‌توان جلوپنجره معروف «پوزه ببری» و چراغ‌های باریک روشنایی روز را در این خودرو مشاهده کرد. طراحان کیا سعی کردند در کنار حفظ سبک طراحی، ظاهری آوانگارد و تا حدی خاص بر چهره آن قرار دهند. مشابه کاری که نیسان با جوک و سیتروئن با C3 انجام داد.
با توجه به این عکس، احتمالاً سه چراغ عمودی LED روی سپر جلو قرار است نقش مه‌شکن را داشته باشند. همچنین برای سامانه روشنایی روز از LED بالای چراغ اصلی استفاده شده که در بخش فوقانی جلوپنجره قرار دارد. براساس تصویری دیگر، در بخش عقب نیز یک نوار کرومی وجود دارد که داخل کاسه چراغ رفته و نشان کیا در وسط آن نقش بسته است. در طرح‌های منتشر شده می‌توان یک محافظ فلزی و دو خروجی بزرگ اگزوز (احتمالاً نمایشی) را دید. شاسی‌بلند کوچک کیا در نیمه دوم سال 2019 میلادی در بازار کره جنوبی عرضه و سپس به بازار سایر کشورها ارسال می‌شود.

آئودی A4 مدل 2020 با ظاهری به‌روز و پیشرانه هیبرید
قرار است مدل A4به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات آئودی تغییراتی را خصوصاً در بخش ظاهری متحمل شود. تغییر چراغ‌های جلو و حذف بریدگی زیر آن، تغییر طرح مشبک داخل جلوپنجره، طراحی مجدد چراغ‌های عقب برای قرارگیری پایین‌تر دیفیوزر و اگزوز ازجمله به‌روزرسانی‌های ظاهری مدل 2020 خواهد بود. این خودرو قرار است در تریم‌ها و نسخه‌های مختلفی عرضه شود که در بین آن‌ها می‌توان به نسخه‌های S4 (مدل پرفورمنس A4)، آوانت (با طراحی استیشن) و A4 Allroad (مشابه آوانت اما حدود سه سانتی‌متر بلندتر و دارای سامانه چهارچرخ محرک) اشاره کرد. برای مدل 2020سامانه مولتی‌مدیا با دریافت به‌روزرسانی جدید، بهتر از قبل با صفحه‌ نمایش 10.1 اینچی در دسترس خواهد بود اما تغییرات کابین تنها به همین بخش محدود می‌شود.
شاید مهم‌ترین خبر درباره A4 مربوط به پیشرانه الکتریکی آن باشد. آئودی در بازار اروپا شش پیشرانه توربوشارژ را از بازه قدرت 148 تا 342 اسب بخار برای این خودرو در نظر گرفته است که سه تای آن‌ها می‌توانند با یک سامانه 12 ولتی هیبریدی همراه باشند. برای نسخه S4 علاوه بر پیشرانه همیشگی بنزینی، یک واحد تولید نیروی سه لیتری توربو دیزلی با سامانه 48 ولتی هیبریدی عرضه خواهد شد که با بهره‌گیری از آن، نسخه S4 می‌تواند به شتاب صفرتاصد 4.8 ثانیه دست یابد. آئودی A4 از ماه آینده با قیمتی در حدود 35900 یورو در اروپا قابل سفارش خواهد بود اما مدل Allroadاز تابستان و نسخه‌های دیگر از پاییز در سبد محصولات خودروساز آلمانی قرار می‌گیرند.

دست‌پخت جان کوپر برای مینی کانتری‌من و کلاب‌من
بر اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت تیونینگ جان کوپر ورکس (که به‌اختصارJCW نامیده می‌شود) قرار است هر دو خودرو مینی کانتری‌من و مینی کلاب‌من را با یک پیشرانه دو لیتری دوقلوي توربوعرضه کند. این پیشرانه ساخته ب‌ام‌و، قدرتی به میزان 301 اسب بخار و گشتاوری در حدود 449 نیوتن مترتولید می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در هر دو خودرو بر عهده یک جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک و سامانه تمام چرخ محرک خواهد بود که می‌تواند شتاب صفرتاصد مینی کلاب‌من و کانتری‌من را به ترتیب به حدود 4.9 و 5.1 ثانیه برساند. البته ویژگی این خودروهای تیون شده تنها به قلب قدرتمند آلمانی خلاصه نمی‌شود.
با انجام بازطراحی شاسی، جان کوپر ورکس موفق شد استحکام محور جلو را بیشتر کند و زاویه کمبر بهتری برای چرخ‌های جلو در نظر گیرد تا این دو خودرو بتوانند عملکرد بهتری روی جاده داشته باشند. JCW همچنین سامانه خنک‌سازی و رادیاتور را به‌روز کرد تا دمای پیشرانه و بخش انتقال قدرت در شرایط مسابقه به حد بحرانی نرسد. رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی، جلوپنجره لانه‌زنبوری با رنگ قرمز، چراغ‌های عقب و جلو LED، صفحه‌نمایش لمسی 6.5 اینچی تمام لمسی، فرمان و صندلی‌های اسپرت ازجمله ویژگی‌های مهم این دو خودرو در نسخه جان کوپر هستند. به‌زودی اطلاعات بیشتری از قیمت و همچنین دیگر مشخصات فنی مینی کلاب‌من و کانتری‌من نسخه JCW منتشر می‌شود و احتمالاً می‌توانيم در انتهای سال شاهد عرضه آن‌ها باشیم.

شورلت کامارو 2020 با ظاهری تغییریافته
هنگامی‌که مدل 2019 کامارو به بازار آمد، بسیاری از کارشناسان و طرفداران به انتقاد از جلوپنجره و طراحی نامناسب آن پرداختند. به‌طوری‌که شورلت را مجبور به اصلاح آن در مدل 2020 کردند و حالا بخش عرضی جلو دیگر مثل مدل قبلی مشکی نیست و هم‌رنگ با بدنه شده است. همچنین نشان شورولت دوباره روی جلوپنجره قرار گرفت تا طرفداران نفس راحتی بکشند. البته کمپانی آمریکایی برای جلب رضایت مشتریان، نسخه LT1 را نیز عرضه خواهد کرد. این خودرو با بدنه جدید، پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر خورجینی با دو جعبه‌دنده 6 سرعته دستی یا 10 سرعته اتوماتیک و به همراه درب پوش موتور نسخه SS و در دو نوع کوپه و کانورتیبل به بازار می‌آید که با داشتن قیمت پایه 34995 دلار، نسبت به نسخه SSدر حدود سه هزار دلار ارزان‌تر خواهد بود.

مرگ ب‌ام‌و سری 3 گرن توریسمو تا سه سال دیگر
بر اساس آمارهای مالی منتشر شده در سه‌ماهه اول سال، به نظر می‌رسد ب‌ام‌و باید برخی محصولات خود را از خط تولید خارج کند و سری 3 گرن توریسمو یکی از آن‌ها خواهد بود. هارالد کروگر، رئیس کمپانی ب‌ام‌و طی مصاحبه‌ای گفت که بعد از توقف تولید این خودرو در سال 2022 دیگر خبری از نسل جدید آن نخواهد بود. وی اظهار داشت که خریداران تمایل بیشتری به خودروهای شاسی‌بلند دارند و مدل GT سری 3 زیر فشار شاسی‌بلندها نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. البته پیش‌ازاین و در اکتبر پارسال کلاوس فورلیچ، مدیر بخش تحقیق و توسعه ب‌ام‌و، از توقف تولید آن خبر داده بود. هرچند این خودرو از سبد محصولات کمپانی باواریایی حذف می‌شود اما قرار است کراس‌اوور الکتریکی iNextو چند مدل دیگر (به گفته کروگر) جای آن را بگیرند.

رکوردشکنی استلویو در سه پیست مختلف
امروزه کراس‌اوورها توان چندانی در آفرود ندارند و به همین جهت شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند عملکرد کراس‌اوورهای خود را در پیست‌های اتومبیلرانی ارتقا دهند. یکی از این شرکت‌ها، آلفا رومئو است که با مدل استلویو کوادروفولیو، در سه پیست برندز هچ، سیلوراستون و دانینگتون پارک موفق به رکوردزنی شد. این خودرو توانست در پیست‌های گفته شده به ترتیب زمان‌ 0:55.9، 1:21,1 و 2:31.6 را ثبت کند که برای یک کراس‌اوور خانوادگی خیره‌کننده است. البته این اولین بار نیست که نسخه پرفورمنس کوادروفولیو رکورد می‌زند؛ این خودرو در سال 2017 و در نوربرگرینگ توانست مسافت 21 کیلومتری پیست نوردشلیفه را در عرض 7 دقیقه و 51.7 ثانیه طی کند که حدود هشت ثانیه از نزدیک‌ترین رقیب هم‌کلاسش یعنی پورشه کاين توربو S سریع‌تر بود.

خودروي اقتصادی هیوندای الانترا به مدل 2020 رسید
امروزه بسیاری از خودروسازان دیگر علاقه‌ای به استفاده از جعبه‌دنده دستی ندارند و هیوندای نیز از این قاعده مستثنا نیست. الانترا 2020 به‌عنوان جدیدترین محصول خودروساز کره‌ای قرار است فقط با جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه یا CVT عرضه شود. همچنین پیشرانه‌های 1.4 لیتری توربو، 1.6 لیتری توربو و 2 لیتری برای این خودرو در دسترس خواهد بود که بر اساس تریم‌های مختلف، پیشرانه و واحد انتقال قدرت تغییر می‌کند. برای مثال‌ تریمSE  به‌عنوان ارزان‌ترین نسخه الانترا باقیمت 18950 دلار از جعبه‌دندهCVT و پیشرانه دو 2 لیتری بهره می‌برد. این در حالی است که گران‌ترین مدل با نام Sport از جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه و موتور 1.6 لیتری توربو استفاده می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: