کد خبر: ۱۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
حیات گیاهان اسرارآمیز
یک گیاه نسبتا نادر که از بین رفته است زندگی روی زمین را بیشتر از شهاب آسمانی که باعث محو شدن دایناسورها از روی زمین بود، تحت‌تاثیر قرار داد. دانشمندان گیاه کوچکی را که انسان‌ها برای ادامه حیات به آن نیازمند بوده‌اند، بازسازی کرده‌اند.
اولین گیاهان جهان زمین را کنترل می‌کردند
حیوانی خزنده با چهار متر طول با ردیف‌هایی از دندانه‌های میخی شکل در پشت مسیرش از برگ‌های سبز و آبدار ginkgophyte تغذیه می‌کند. این حیوان یک Regnosaurus (از خانواده دایناسورهای منقرض شده) است که در منطقه‌ای زندگی می‌کرد در حدود 140 میلیون سال بعد شمال غرب اروپا نامیده شد. در بین پاهای این دایناسور عظیم‌الجثه، دایناسورها بسیار کوچک‌تر حرکت می‌کردند تا از برگ و شاخه‌های کوچک‌تری بهره برده که از فک این گیاهخوار بزرگ در هنگام غذا خوردن به پایین می‌ریخته و غذایش را تامین کنند. در نتیجه همان‌طور که می‌دانیم زندگی بعضی حیوانات عظیم‌الجثه نیز به گیاهان مرتبط بوده و از گیاهان تغذیه می‌کردند.
گاهی بعضی دیگر از حیوانات گوشتخوار برای به دام انداختن شکارشان در لابه‌لای گیاهان مخفی می‌شدند. هیچ یک از موجودات به دام افتاده متوجه نمی‌شدند که بین سرخس‌ها و ریشه‌های ginkgophyte به دام افتاده‌اند، یک گیاه کوچکی که به آرامی برگ‌های بالای خود را به سمت خورشید صبحگاهی باز می‌کرد. این گیاه کوچک اولین گل زمین است و فقط در 40 میلیون سال، اجدادش اکو سیستم‌های جهان را در یک انقلاب بیولوژیکی منحصربه‌فرد به دست گرفتند. دانشمندان برای اولین‌بار نشان دادند که اجداد تقریبا 90درصد از گیاهان کنونی چگونه به نظر می‌رسیدند. آن‌ها به‌خوبی به این نتیجه رسیده‌اند که چگونه گل‌های کوچک رقبایشان را شکست می‌دادند تا بتوانند راه را برای گونه‌های خود هموار بسازند.
گل‌ها بر جهان حکمرانی می‌کنند
نوادگان اولین گل جهان - که به‌عنوان گیاهان گلدار شناخته می‌شود - درحال حاضر تقریبا در همه جای زمین وجود دارند. تاکنون، دانشمندان 300هزارگونه مختلف کشف کرده‌اند اما احتمالا 100هزارگونه دیگر آن‌ها در جنگل‌های گرمسیری جهان پنهان شده‌اند. گیاهان گلدار تنها شامل آن‌هایی نیستند که ما معمولا به‌عنوان گل‌ها همانند گل آفتابگردان، گل لاله، گل رز و قاصدک می‌شناسیم. درختان برگ‌دار، بوته‌های میوه‌ای، کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتخوار نیز بخشی از این گروه‌اند. برای انسان‌ها، مهم‌ترین آن‌ها ممکن است گیاهان با برگ‌های باریک سبز از جمله برنج، نیشکر، گندم، ذرت و... باشد. تقریبا در تمام اکوسیستم‌ها، هر دو متخصص پالئونتولوژی یا دیرینه‌شناسی، متخصصان گیاه‌شناسی و زیست شناسی؛ خاستگاه و سرچشمه گل‌ها را بررسی کرده‌اند و همواره در تلاش بودند تا دریابند که این گل‌های اولیه چگونه به نظر می‌رسند، نوادگان کدام نوع از گیاهان هستند و چرا تمامی اقلیم زمین را فرا گرفته است. موضوع قابل توجه این است که این گونه‌ها ظاهرا به خوبی با محیط سازگارشده بودند.
گل‌ها بر جهان سبز غلبه کردند
 جهان از 475 میلیون سال پیش رسما و به راستی سبز شده است. اولین گیاهان خشکی و زمینی واقعی شبیه به خزه بوده‌اند اما بعدها ریشه‌های آن‌ها گسترش پیدا کردند و تبدیل به گروه‌هایی شدند که قبل از گل‌ها بر زمین حکمرانی می‌کردند. در بین آن‌ها فرم‌هایی از قبیل سرخس‌ها، سرخس‌های دانه‌دار، سیکادوفیت‌ها، گیونگفیت‌ها، رسته گیاهان کاج با میوه‌های مخروطی و خانواده‌های30متری و clubmoss‌های جدید وجود داشتند که از گیاهان بدون گل هستند. بعضی از آن‌ها دارای نسل‌هایی هستند که هنوز هم ما امروزه وقتی که در جنگل‌های رشد یافته قدیمی قدم می‌زنیم، می‌توانیم شاهد آن‌ها باشیم. گیاهان ماقبل تاریخ، گل‌های رنگارنگی نداشتند و برای مقاصد تولید مثل از حشرات مختلف استفاده نمی‌کردند. در عوض، آن‌ها گرده و یا‌ هاگ‌هایشان را از طریق باد و آب‌ها در محیط بخش می‌‌کردند. هنگامی که اولین گیاهان گلدار در کرتاسه اولیه ظاهر شدند، تعداد گونه‌های گیاهی اولیه به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.
شکل از چپ به راست:
CYCADOPHYTES گیاهان چوبی و دانه‌دار
 FERNS  سرخس‌ها
CONIFERS رسته درختانی که میوه مخروطی دارند (کاج)
 GINKGOPHYTES جینگو یا کهن‌دار، از قدیمی‌ترین گونه‌های درختان روی زمین
FLOWERING PLANTS گیاهان گلدار
برخلاف گیاهان گلدار، رسته درختانی که میوه مخروطی دارند و دیگر گیاهان بازدانه، دانه‌های خود را در داخل میوه‌هایشان نمی‌پوشانند.
یک پروژه بزرگ تحقیقاتی بین‌المللی موفق شد به این سوال پاسخ دهد که اولین گل موجود در جهان چگونه به نظر می‌رسیده است. دانشمندان ظهور، پیدایش و ژن‌های 800 مورد از گونه‌های گیاهان جدید را مورد مطالعه قرار دادند. براساس نتایج حاصله از مطالعه این گونه‌ها آن‌ها می‌توانستند خصوصیات اجداد مشترک‌شان را بیابند. نتیجه‌گیری این بود که آن‌ها بسیار شبیه گل‌های کنونی بودند. تمام ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها هنوز هم در گل‌های کنونی وجود دارد - اما یک گل دقیقا شبیه به این موارد نیست. باوجود شباهت آن با بیشتر گیاهان کنونی، اولین گل کاملا منحصربه‌فرد در زمان خود بود. ویژگی‌ها و خصوصیات جدید این گل یک مزیت تکاملی برای او به ارمغان آورده بود. خصوصیات منحصربه‌فرد این گل امکانی را برای این کونه خاص فراهم آورده بود که بتواند با حیوانات در مقیاس بی‌سابقه‌ای همکاری کند.
حشرات به گل‌ها کمک می‌کردند
گلبرگ‌ها نقش مهمی را درگل‌ها برعهده دارند. گلبرگ‌های رنگارنگ گل‌ها به‌عنوان چراغ‌های خبررسان و راهنما برای جذب حشرات گرسنه عمل می‌کردند. بنابراین، حشرات برای رسیدن به شهد با کالری بالای گل‌ها، باید از میان برآمدگی‌های پرچم و کلاله گل‌ها عبور می‌کردند. پرچم‌های حاوی گرده، (سلول‌های تولید مثل بالغ قابل تکثیر گل‌های نر)، به بدن حشراتی می‌چسبد که به دنبال شهد گل هستند. هنگامی که این حشره به سمت یک گل دیگر پرواز می‌کند و روی گل می‌نشیند گرده را روی کلاله (بخش بیرونی اندام تولید مثل گل‌های ماده) گل دیگر قرار می‌دهد.
این روش تولید مثل نسبت به گیاهان اولیه بسیار متفاوت و هوشمندانه‌تر بوده است. گیاهان ماقبل تاریخ فقط گرده و ‌هاگ‌هایش را به هوا یا آب می‌ریختند و محاسبه می‌کردند که آن‌ها در جای مناسب قرار می‌گیرند- همانند نسل جدید سرخس‌ها و کاج‌های امروزی. درختان کاج شانس برخورد با مخروط‌های درختان ماده را به‌وسیله افزایش تولید دانه‌های گرده و با ایجاد میلیون‌ها دانه گرده از طریق مخروط‌های نر ارتقا داده و بهبود می‌بخشند اما مشکل این روش تولید مثل این است که تولید تعداد کثیری دانه گرده باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می‌شود.
همکاری گل‌ها با حشرات باعث باقی ماندن مازاد انرژی برای گل‌ها شده همچنین این موفقیت برای حشرات نیز سودمند است. با توجه به مطالعات انجام شده، چند میلیون سال بعد، بسیاری از گونه‌های جدید زنبورهای بدون عسل، زنبور عسل، مورچه‌ها، پروانه‌ها، بیدها و مگس‌هائی ظهور کردند که چرخه زندگی آن‌ها فقط بر پایه و اساس گیاهان گلدار بود. قسمت‌ها و بخش‌های مختلف دهانی که مخصوص استخراج شهد، خوردن گلبرگ‌های گل یا وارد شدن به میوه‌ها هستند، به طرز شگفت‌انگیزی توسعه داده‌اند. این حشرات همچنین روی بدن‌شان ساختارهای خز مانندی ایجاد کرده‌اند که گرده‌ها را به‌طور موثرتری جمع‌آوری می‌کنند.
موفقیت گیاهان گلدار طی این پروسه فقط بر حشرات تاثیر نمی‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که رشد انفجاری گونه‌های گیاهان دارای گل، همزمان با افزایش رشد تعداد خزندگان و پرندگان صورت گرفته است. بدون شک دایناسورها نیز تحت‌تاثیر تغییرات عمده اکوسیستم قرار گرفتند اما محققان و دانشمندان هنوز متوجه نشده‌اند که چگونه حیوانات بزرگ‌تر نسبت به تغییرات بنیادین و ریشه‌ای واکنش نشان داده‌اند. استخوان‌های آن‌ها ظاهرا هیچ نشانه‌ای از انطباق با دنیای جدید را نشان نمی‌دهند.
با توجه به بعضی مطالعات و تحقیقات صورت پذیرفته، می‌توانیم از گل‌ها برای هستی، موجودیت و زندگی خود تشکر کنیم. گروهی از پستانداران که انسان‌ها و تقریبا همه پستانداران کنونی وابسته و متعلق به آن‌ها هستند، فقط یک مجموعه از گروه‌های پستاندار بودند که در آن زمان توانستند سازگاری پیدا کنند و باقی بمانند. این مسئله خود به مراتب از مهم‌ترین تاثیر رشد گیاهان گلدار طی دوره زمانی مذکور بوده است. به هر حال، زمانی شرایط تغییر کرد که گیاهان گلدار بر جهان غلبه کردند. دانشمندان بر این باورند که تغییرات شدید اکوسیستم بیشتر پستانداران را در معرض فشار قرار می‌دهد اما اجداد همه چیز خوار ما انسان‌ها توانستند به حد کفایت با شرایط جدید تطبیق یابند و زندگی خود را مدیریت کنند.
بازسازی اولین گل موجود در جهان
تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از ژن‌ها، ترکیب و ساختمان اولین گل جهان را مشخص کرد
دانشمندان و محققان تحقیقات گسترده‌ای را برای یافتن ساختار اولین گونه گل در جهان ترتیب دادند. آن‌ها پس از تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از صدها گونه کنونی و گونه‌های فسیلی شده کشف کرده‌اند که اولین گل جهان اندام‌های تولید مثل نر و ماده را در یک مکان در کنار هم داشته است. دانشمندان با ایجاد تحقیقاتی روی گیاهان کنونی سعی کردند با استفاده از DNA و فاکتورهای مهم دیگر موجود در گونه‌های جدید گیاهان به جزئیات مربوط به خاستگاه، نژاد، منشأ و مبدأ این گونه خاص دسترسی یابند. نتایج حاصل از تحقیقات دانشمندان و محققان حقایق شگفت‌انگیزی را در رابطه با اولین گونه گل در جهان در بر داشت. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از سلسله مراتب مربوط به نژاد، خاستگاه و منشأ، دانشمندان موفق شدند مشخص کنند که چه زمانی این خصوصیات منحصربه‌فرد و متفاوت در این گونه گل به وجود آمده است و اولین گل جهان دارای چه خصوصیاتی بوده است. این مطالعه، نظریه‌های قبلی را که معتقدند اندام‌های تولید مثل نر و ماده در دو گل نر و ماده به صورت جداگانه موجود است، رد کرد. همان‌طور که دانشمندان به آن پی برده بودند، آن‌ها در حلقه‌های جداگانه و روی یک گل کشف شدند.
مشخصات ظاهری اولین گل جهان شامل موارد زیر است:
این گل دارای بیش از شش کلاله بوده است
 اندام تولید مثل ماده گل حداقل داراری شش کلاله برای جذب و به دام انداختن گرده‌ها بوده است.
تعداد حداقل هفت پرچم در این گونه منحصربه‌فرد
  اولین گل جهان دارای حداقل هفت پرچم برای تولید گرده بوده است.
قرارگیری گلبرگ‌ها به صورت حلقه‌های سه تایی
  اولین گل جهان دارای حداقل 11 گلبرگ بوده است که این گلبرگ‌ها در حلقه‌های سه تائی توزیع شده‌اند. درحالی که در گل‌های کنونی، گلبرگ‌ها به دو گروه گلبرگ‌های سبز و گلبرگ‌های رنگی تقسیم می‌شوند.
مزایای شبکه آوندی در گل‌ها (صفحه 75)
گل‌های اولیه زیرساخت‌های خود را بهبود می‌بخشند. گل‌ها برای توسعه و گستردن گرده‌ها، دانه‌ها و ‌هاگ‌های خود همکاری‌های منحصربه‌فردی را با حشرات و دیگر حیوانات توسعه می‌دهند. به این معنا گه گل‌ها برای گرده‌افشانی و تولید مثل از حشرات مختلف و حیوانات استفده می‌کنند.
  گل‌های هدف گرده‌ها
گل، حشرات را با استفاده از شهد خود جذب می‌کند و ذرات کوچک گرده‌های گل به بدن حشرات چسبیده و آن‌ها را به گل‌های دیگر منتقل می‌کنند. حشرات معمولا در هر پرواز خود به یک گونه خاص از گل‌ها می‌چسبند، بنابراین گیاه می‌تواند مطمئن باشد که گرده آن به گل هم جفت او منتقل می‌شود.
  آوندها توزیع مواد غذائی را بر عهده دارند
گیاهان گلدار اولیه شبکه‌ای از آوندها را در بین برگ‌های خود گسترش داده‌اند. به این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که گیاهان به‌طور موثری قادرند آب و مواد مغذی را به سلول‌های خود منتقل کنند. به گفته بعضی از دانشمندان، این اختراع و ابتکار در بین گل‌ها از مهم‌ترین تعبیر و تفسیر برای موفقیت گل‌ها بوده است.
 استفاده از گرده‌ها برای ناهار
هر دانه گرده‌ای شامل دو سلول بذر و نطفه است که هر یک از سلول‌ها جداگانه وظیفه تغذیه و باروری گل را برعهده دارند. به این معنا که هر یک از دانه‌های گرده نقش متفاوتی را برعهده دارد. یکی از آن‌ها پدر یک گیاه جدید است، درحالی‌که دیگری به‌عنوان ناهار جدید بسته‌بندی شده برای گیاه عمل می‌کند.
  حیوانات دانه‌ها را پخش می‌کنند
پس از لقاح، رشد و تکامل ادامه پیدا می‌کند. تخمدان با سلول‌های تخمک بارور به‌طور معمول رشد کرده و بالغ می‌شوند. در این شرایط هدف از رشد تخمدان و تخمک‌های بارور تبدیل شدن آن‌ها به موردی خوراکی مانند توت یا دانه‌هاست. میوه‌ها که حاوی کالری بالایی هستند حیوانات را به سمت خود جذب می‌کنند. حیوانات میوه‌ها را می‌خورند و دانه‌های آن‌ها را از طریق مدفوع خود پخش می‌کنند. دانه‌های بعضی از گل‌ها ‌باید از روده حیوانات گذرکنند تا قادر به جوانه زدن و رشد کردن باشند.
نقص، عیب و کاستی ژن‌ها باعث موفقیت آن‌ها شد
روند رشد و تکامل گیاهان دارای گل بسیار سریع و حیرت‌انگیز است. گیاهان گلدار در کمتر از 40میلیون سال و با گذشت زمان از هیچ تا 80 درصد از زندگی گیاهی جهان را ساختند. این موضوع از لحاظ زمین‌شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. قبل از ورود گل‌ها به صحنه حیات، گیاهان دانه باز، سرخس‌ها و...، زمین را زیرسلطه خود قرار داده بودند. گیاهان دانه باز اکنون جزو کاج‌ها، گیاهان چوبی و دانه‌دار و جینگوها هستند اما در عصر دایناسورها، انواع دیگری از گیاهان نیز وجود داشته‌اند. شکوفایی آن‌ها احتمالا حدود 150 میلیون سال طول کشید. امروزه حدود هزارگونه در زمین باقی مانده‌اند. بیشتر آن‌ها رسته گیاهان مخروطی همانند کاج‌ها هستند که در مناطق سردسیری و کوهستانی وجود دارند. امروزه دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که اولین گل از یک گروه منقرض شده از رسته گیاهان دانه باز یا gymnosperms توسعه یافته است. دانشمندان با انجام مطالعات گسترده در زمینه ژن‌ها و طریقه فعالیت آن‌ها به درک بهتری از تغییرات ژنتیکی دست یافتند و این موضوع باعث پی بردن به حقایق بیشتری از سوابق گیاهان و تغییراتی شد که در آن‌ها رخ داده است.
پیشرفت بزرگ زمانی رخ داد که محققان و دانشمندان، گیاه اولیه Amborella trichopoda را مطالعه کردند. این گیاه اولیه اکنون فقط در یک جزیره کوچکی در اقیانوس آرام واقع در 1600 کیلومتری شرق استرالیا رشد می‌کند. دانشمندان ژن این گیاه را برای کشف و بررسی این‌که DNA اجداد آن‌ها در حدود 160 میلیون سال پیش به‌طور اساسی و ریشه‌ای دچار چه تغییراتی شده است، مرتب کردند. این تغییرات حداقل 20 میلیون سال پیش از زمانی بوده است که متخصصان بیشترین احتمال تکامل اولین گل جهان را تخمین‌زده بودند. درحقیقت نشان‌دهنده این مسئله است که این موضوع به حداقل 30 میلیون سال قبل از قدیمی‌ترین فسیل‌های شناخته شده گیاهان گلدار مربوط می‌شود.
تغییرات مشخص شده نشان دادند که ژنوم‌ها دو برابر شده بوده‌اند و اصل موضوع یک اشتباه در باروری ژنتیکی بوده است. به این صورت که تخمک بارور شده دو برابر تعداد نسخه‌های ژن‌هایش را به‌طور معمول ‌دریافت می‌‌کرد. در حیوانات چنین حادثه‌ای باعث می‌شود حیوان نابارور شده یا این‌که فرزندان در مرحله جنینی یا در مدت کوتاهی پس از تولد، از بین بروند اما در گیاهان، احتمال و شانس بسیار کمی وجود دارد که آن گیاه بتواند زنده بماند و حتی تولید مثل کند. طبق گفته دانشمندان، ژن‌های اضافی می‌توانند این اطمینان را به وجود آورند که گیاه و نسل آن در مقابل جهش‌های مضر بهتر محافظت شده‌اند. اگر یک جهش کپی از یک ژن را از بین ببرد، سه ژن دیگر می‌توانند پا بر جا باقی بمانند. این مسئله ممکن است که بزرگ‌ترین مزیت باشد؛ چراکه ژن‌های اضافی می‌توانند در طول زمان به ژن‌های جدیدی با عملکردهای متفاوتی تبدیل شده و توسعه یابند. در نتیجه دو برابر شدن ژنوم در اجداد گیاهان گلدار متعاقبا منجر به تغییرات اساسی و پایه‌ای در خصوصیات و عملکرد ژنوم‌ها شده است و این مسئله بالطبع موفقیت آن‌ها را به دنبال داشته است.
مهم‌ترین رویدادها درمورد گل‌ها
امروزه گیاهان گلدار فقط به‌عنوان غنی‌ترین گونه‌های گیاهان معرفی نمی‌شوند، بلکه آن‌ها دارای بیشترین تنوع هستند. این گونه دارای انواع مختلفی است و خانواده‌های از جمله اعضایی با عرض دو میلی‌متر که از رسته خزه‌ها هستند تا اکالیپتوس‌های عظیم‌الجثه استرالیایی با ارتفاع بیشتر از 100 متر را شامل می‌شود.
علاوه بر این، موفقیت حاصل با این حقیقت که دانشمندان و محققان تاکنون موفق نشده‌اند که فسیل خانواده‌های گل ماقبل تاریخی را پیدا کنند که بعد از آن دوره زمانی منقرض شده باشد، تایید می‌شود. به عبارت دیگر، ترکیبی از گل، شهد و همکاری با حشرات بسیار هوشمندانه بوده است، طوری که هیچ کدام از گروه‌های بزرگ گل دوباره هرگز ناپدید نشده‌اند که در طول 140 میلیون سال گذشته ظهور کرده‌اند. گیاهان گلدار به زندگی در خشک‌ترین بیابان‌های جهان، در بالاترین کوه‌ها و در بستراقیانوس، سازگارند و فقط محیط‌های محدودی روی سطح زمین هستند که از سوی این گیاهان موفق تحت کنترل نیستند. گیاهان سرخس دانه باز هنوز به‌عنوان پرجمعیت‌ترین گونه در جنگل‌های شمالی‌اند اما این مسئله غیرقابل تصور نیست که گیاهان گلدار در بعضی نقاط قادر به رقابت با درختان سخت میوه مخروطی در چمنزارهای خود خواهند بود. تسلط کامل این سلسله از گیاهان و تاثیر عظیم آن بر جانداران و اقلیم جهانی، باعث شده بعضی از متخصصان و دانشمندان زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی ظهور اولین گل را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی زمین بدانند. طی یک دوره 40 میلیون سال، در طول دوران دایناسورها، رشد کوچک یک گونه گیاهی موفق به تغییر زندگی در جهان شد.
دایناسورها از گل‌ها تغذیه می‌کردند
گل‌های موجود در دوره زمین‌شناسی کرتاسه اکوسیستم‌های زمین را تکان دادند اما دانشمندان هنوز به خوبی نمی‌دانند که چگونه این مسئله گروه حکمران و غالب حیوانات جهان یعنی دایناسورها را تحت‌تاثیر قرار داده است. فقط گروه‌های کوچکی از دایناسورها زمانی که گل‌ها ظاهر شدند، تعدادشان را افزایش دادند. از جمله این گونه‌ها می‌توان به دایناسورهای دهان اردکی اشاره کرد، درحالی‌که دندان‌های دیگر حیوانات نتوانستند با این گونه خاص از غذا سازگار شوند. طی مطالعات صورت پذیرفته روی فسیل‌ها، محققان نتوانستند نشانه‌هایی از سازگاری حیوانات با نوع جدید غذا را نشان دهند. فقدان ظاهری سازگاری حیوانات با شرایط جدید باعث شد این تصور برای دانشمندان ایجاد شود که غلبه و پیروزی گل‌ها سبب محو شده دایناسورها شده است. با وجود این، دانشمندان شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد بعضی از دایناسورها از گل‌ها استفاده می‌کنند.
در سال 2000 دیرینه‌شناسان استرالیایی با دقت بیشتری دایناسور Kunbarrasaurus زرهی شکل را مورد مطالعه قرار دادند و شواهدی از میوه‌های گیاهان گلداررا در معده این گونه خاص از دایناسورها یافتند. مواد دفعی دایناسور فسیل شده نیز در دستیابی به حقایقی در ارتباط با تغذیه دایناسور مذکور مفید بوده است. در سال 2005، دانشمندان چینی یک کود سنگ شده‌ای را کشف کردند، آن‌ها آزمایش‌ها و تحقیقاتی را روی این سنگ انجام دادند و در انتها شواهدی از گونه‌های گیاهی اولیه را کشف کردند و در سال 2015، دانشمندان آمریکایی یک کود سنگ شده 75 میلیون ساله را کشف کردند و طی تحقیقاتی، نشان دادند که قطعاتی از پوست درخت گیاهان گلدار درون آن وجود دارد.
گل‌ها برای هزاران سال زنده می‌مانند یا در چند ثانیه به قتل می‌رسانند
تروریست‌های مرگبار، گوشتخواران درنده و غول‌هایی با وزن چند تن. گیاهان گلدار موجودات زنده بی‌نهایت متنوع و زیادی هستند
گیاه غول‌پیکر
گیاه غول‌پیکر نادر بخارات نابودکننده‌ای را از خود خارج می‌کند
یک متر عرض و وزنی معادل هفت کیلوگرم دارد. گیاه Rafflesia arnoldii بزرگ‌ترین گل جهان است. این گونه گیاهی فقط در یک ایالت اندونزیایی در جزیره سوماترا رشد می‌کنند و پیدا کردن آن‌ها بسیار دشوار است. این گیاه به‌ندرت شکوفا می‌شود و زمانی که شکوفا می‌شود، فقط چند ساعت باقی می‌ماند و سپس خشک می‌شود. بوی آزاردهنده گوشت فاسد شده، از خود متصاعد می‌کند که مگس‌ها و سوسک‌ها را به خود جذب می‌کند و از این طریق با اطمینان گرده‌هایش را گسترش می‌دهند.
غول‌هایی با وزن چند تن
درختان بزرگ هشتادهزارساله
تجزیه و تحلیل ژنتیکی یک جنگل آمریکایی که شامل حدود 00/47 درخت صنوبر لرزان است، نشان داد که جنگل واقعا یک ترکیب موجود زنده واحدی است. تمام درختان از لحاظ ژنتیکی یکسان‌اند و سیستم بنیادی و اساس آن‌ها یکسان است. با وزن کلی حدود 600/6 تن، این جنگل یکی از سنگین‌ترین موجودات روی زمین است. این جنگل سنگین وزن یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده روی زمین است. مطالعات نشان می‌دهد که 80هزار سال سن دارد.
گل تروریست
گل سمی سلول‌های ما را می‌کشد
دانه‌های کرچک ممکن است به دلیل پروتئین‌های سمی خود، خطرناک‌ترین گیاه دنیا باشد. هنگامی که سمی به نام ریسین را تولید می‌کند، یک دُز خیلی کم از آن حتی به اندازه 2/0میلی‌گرم برای کشتن یک انسان کافی است. سم توانایی سلول‌های ما برای تولید پروتئین را محدود می‌کند و سلول‌های بدن بدون تولید پروتئین‌های جدید می‌میرند. ریسین در فهرست سلاح‌های تروریستی قرار دارد و هیچ پادزهری برای آن وجود ندارد.
گیاه سرزمین‌های سرد قطب جنوب بوسیله باد کمک می‌شود
فقط دو گل می‌توانند شرایط سخت قطب جنوب را تحمل کنند. دشوارترین آن‌ها علف مویی قطب جنوب است. گیاه کوچک که بسیار نزدیک قطب جنوب رشد می‌کند که حشرات به‌اندازه کافی در اطراف این گیاه وجود ندارند که گرده‌افشانی را برای او انجام دهند. در عوض، این گیاه همانند اجدادش از طریق جریان باد گرده‌افشانی را انجام می‌دهد.
گل گوشتخوار
گلی که پستانداران را می‌خورد
بیشتر گیاهان گوشتخوار حشرات کوچک را مصرف می‌کنند اما گیاه Nepenthes rajah برای وعده‌های غذایی‌اش به دنبال غذاهای اساسی‌تری است. شاخه‌های پیاله مانند 40 سانتی‌متری این گیاه حاوی 5/2 لیتر Pancreatic juice هستند و می‌توانند مارمولک‌ها، پرندگان و پستانداران را به دام اندازند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: