کد خبر: ۱۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
شاید برایتان هم اتفاق افتاده باشد که باوجود رعایت رژیم‌تان، حتی گرمی هم وزن کم نکنید یا روند کاهش وزن‌تان آن‌قدر کند باشد که شما را از ادامه راه ناامید کند. باید در یک کلام بهتان بگویم که شما دچار کاهش سوخت‌وسازید. به معنای ساده‌تر آن‌قدر که می‌خورید، نمی‌سوزانید و همین عامل سبب شده یا وزن‌تان ثابت بماند یا بسیار کند لاغر شوید.
افزایش متابولیسم بدن از آن موضوع‌هایی است که افراد علاقه‌مند به کاهش وزن همیشه به دنبال افزایش آن هستند اما این‌که بدن‌تان با چه سرعتی کالری می‌سوزاند به عوامل متعددی بستگی دارد. متابوليسم بدن تحت‌تاثیر عوامل متعددی کاهش می‌یابد. اولين و شايد مهم‌ترين علت، كاهش فعاليت بدني افراد باشد. افرادي‌كه هيچ فعاليت مجزا و منظمي را در طول هفته براي خود ندارند، بیشتر دچار كاهش سوخت‌وساز مي‌شوند. عامل دوم وجود يك بيماري زمينه‌اي است كه مي‌تواند سوخت‌وساز بدن را پايين بياورد. بيماري كم‌كاري غده تيروئيد و كم‌خوني فقرآهن از اين دسته‌اند. عامل ديگر رژيم غذايي غلط افراد است كه مي‌تواند سبب پايين آمدن سوخت‌وسازآن‌ها شود. افرادي‌كه گروه قندهاي ساده (قند، شكر، انواع شيريني و شكلات، مربا، كيك ...) و چربي‌ها را بيش از اندازه مصرف مي‌كنند، متابوليسم خود را كاهش مي‌دهند. علاوه بر آن افرادي‌كه آب كافي و به‌اندازه مصرف نمي‌كنند نيز در معرض كاهش سوخت‌وسازند. 
هانیه جباریان
مشاور تغذیه و رژیم درمانی
با راهکارهای زیر متابولیسم‌تان را افزایش دهید
-هیچ وعده یا میان وعده‌ای را از برنامه‌تان حذف نکنید
«نخوردن» اولین و شاید ساده‌ترین گزینه‌ای باشد که به ذهن همه ما می‌رسد تا بخواهیم از اضافه وزنی که داریم خلاص شویم. مثلا دراولین قدم صبحانه نمی‌خوریم یا با خودمان می‌گوییم که از امشب شام‌مان را حذف می‌کنیم! اما تمام این کارها نه‌تنها مشکل‌مان را حل نکرده بلکه سوخت‌وساز ما را هم به‌شدت کاهش می‌دهد. باید بدانید که خوردن بیشتر واقعا می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. طبق آخرین مطالعات بهترین برنامه غذایی آن است که شامل سه وعده غذای اصلی و دو تا سه میان وعده سبک باشد. بنابراین برای آن دسته از افرادی که فقط یک وعده غذا در روز می‌خورند یا اصلا میان وعده ندارند، اولین راهکار برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن‌شان بازگشت به برنامه غذایی صحیح است.
-در روز حداقل هشت تا 10 لیوان آب بنوشید
بدن برای سوخت کالری به آب نیاز دارد. حتی اگر شما تا حد کمی دچار کم‌آبی و خشکی شوید، متابولیسم‌تان به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. برای این‌که بدن‌تان همیشه آب کافی داشته باشد، قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده‌ها یک تا دو لیوان آب یا نوشیدنی غیرشیرین بنوشید. به علاوه به جای اسنک‌هایی مانند چوب‌شور یا چیپس از سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات استفاده کنید، چون سرشار از آب هستند.
ورزش کنید
ورزش‌های هوازی شامل پیاده‌روی، دو، ایروبیک می‌توانند متابولیسم‌تان را تا چندین ساعت بعد از ورزش افزایش دهند. نکته مهم این است که اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی نیستید، باید برای افزایش متابولیسم‌تان کمی به خودتان سختی دهید. تمرینات ورزشی باعث افزایش و طولانی‌تر شدن متابولیسم در حال استراحت می‌شوند. یک دوره ورزشی در باشگاه یا زمان‌های کوتاهی از دویدن هنگام پیاده‌روی روزانه‌تان بسیار عالی است.
نوشیدنی‌هایتان را سرد بنوشید
نوشیدنی سرد باعث سوزاندن کالری بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند نوشیدن پنج تا شش لیوان آب سرد 10 کالری بیشتر در روز می‌سوزاند که مسلما رقم زیادی نیست ولی باعث کم‌کردن یک کیلوگرم وزن در سال بدون رعایت هیچ رژیم غذایی خاصی می‌شود. شما می‌توانید از چای سرد (آیس تی) یا قهوه سرد (آیس کافی) هم استفاده کنید که خود به خود باعث می‌شود از شکر و خامه نیز چشم‌پوشی کرده باشید.
از رژیم‌های غذایی عجیب اجتناب کنید:
رژیم‌های غذایی عجیب (مثلا آن‌هایی که در روز کمتر از هزار کالری باید بخورید) برای کسانی  فاجعه هستند که می‌خواهند سوخت‌وساز بدن‌شان را بالا ببرند اگرچه این رژیم‌ها در افت وزن کمک می‌کنند ولی درصد بالایی از عضلات را از بین می‌برند. عضلات کمتر، متابولیسم آهسته‌تر.
رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید
اگر جزو افرادی هستید که در رژیم روزانه‌تان بیش از اندازه از گروه قندهای ساده و چربی‌ها بهره می‌برید، برای آن‌که بتوانید متابولیسم‌تان را بالا ببرید، باید رژیم‌تان را اصلاح کنید؛ چراکه سوء مصرف گروه‌های یاد شده روند سوخت‌وساز را در بدن کند می‌کند.

منبع: تندرستي
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: