کد خبر: ۱۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
هر آنچه باید درباره پایانه‌های عصبی کف پا بدانید
آنچه امروزه ما از آن با نام «رفلکسولوژی» یا «بازتاب‌شناسی» یاد مي‌کنیم در سال 1900 میلادی و برای اولین‌بار یک پزشکی آمریکایی با نام «ویلیام فیت‌جرالد» به جامعه پزشکی جهان معرفی كرد. «جرالد» در آن زمان باعنایت به شیوه‌های درمانی در دوران مصر باستان این ایده را مطرح کرد که کف پا و کف دست انسان حاوی نقاط و پایانه‌های فراوانی است که هر یک از آن‌ها با یکی از اعضای بدن در ارتباط مستقیم است. 30 سال بعد پزشک دیگری با نام دکتر «یونیک اینگهام» با انجام تحقیقاتش ایده «جرالد» را قوت بخشید که نقاط موجود در کف دست یا پا به‌طور مستقیم با اندام‌های درونی بدن مرتبط بوده و دریافت تکنیک‌های رفلکسولوژی در این نقاط تاثیر مستقیم بر عملکرد اندام‌های درونی و حتی بهبود عملکرد آن‌ها در دوران بیماری دارد. به این ترتیب سال‌ها پس از تايید تاثیر معجزه‌آسای این شیوه درمانی، نقشه‌هایی از نقاط موجود در کف دست و کف پا از سوي متخصصان رفلکسوتراپی در جهان طراحی شد تا به کمک آن شناسایی نقاط مربوط به هر عضو آسان‌تر شده و ضریب خطا به حداقل ممکن نزدیک شود.
تسکین درد گوش و چشم با رفلکسوتراپی
به‌طور کلی تمامی اعضای سر از قبیل چشم‌ها، گوش‌ها، سینوس‌ها، غده هیپوفیز، مغز، گردن و گلو در انگشتان پا پایانه‌های فعالی دارند. به این ترتیب که با شناسایی نقاط مربوط به هر یک از این اندام‌ها مي‌توان برای تقویت، حفظ سلامتی، تسکین درد و درمان اختلال‌های عملکردی هر یک از این اعضا اقدام کرد. درمانگران رفلکسوتراپی با ارائه فشارهایی که به کمک دو انگشت شست و سبابه به نقاط مربوطه مي‌دهند و با توجه به زمان‌بندی ویژه‌ای که برای این کار در نظر دارند، علاوه بر درمان و تسکین دردهای اندام‌های درونی مثل مغز، چشم یا سینوس‌ها مي‌توانند در بهبود عملکرد و ساختار آن‌ها نیز موثر باشند. 
 (نقاط مربوط به گوش‌ها و چشم‌ها eyes/ ears به این پاراگراف متصل شود(
چگونه عملکرد ریه را تقویت کنیم 
در بخش سینه پا که دقیقا گوشت آلوده‌ترین ناحیه کف پاست، نقاطي وجود دارد که فشار و ماساژ دادن آن به تنظیم عملکرد ریه‌ها و قفسه سینه کمک مي‌کند. درحقیقت با رفلکسوتراپی این بخش علاوه بر آن‌که مي‌توان به درمان اختلال‌های عملکردی ریه و دستگاه تنفسی غالب شد، مي‌توان برای تقویت و بهبود عملکرد آن‌ها نیز اقدام کرد. بسیاری از افرادی که به بیماری‌های تنفسی از قبیل کندی تنفس، آسم وانواع آلرژی‌ها مبتلا هستند با دریافت تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این نقاط مي‌توانند به بهبود شرایط تنفسی خود کمک کنند. علاوه بر این سم‌زدایی از کلیه‌ها و همین‌طور کنترل سیستم غدد درون ریز بدن از دیگر مزایای دریافت رفلکسولوژی در این نقاط است. (نقاط مربوط به ریه  lung/breast  که به صورت چهارگوش روی سینه پا مشخص شده به این پاراگراف متصل شود)
تسکین دردهای سنگ کلیه 
مردین‌های انرژی مربوط به عضو کلیه دقیقا از این دو ناحیه به سوی کلیه‌ها حرکت مي‌کند. بنابراین فشار دادن این نقطه‌ها که در ارتباط مستقیم با کلیه‌ها و عملکرد آن‌هاست تاثیر زیادی بر تسکین دردها و ساختار عملکرد کلیه و مجاری ادرار دارد. از این رو به هنگام بروز دردهای ناشی از سنگ کلیه یا التهاب‌های آن مي‌توانید هنگام استفاده از شیوه‌های درمانی طب رایج با دریافت ماساژ رفلکسوتراپی در این نقطه برای تسکین دردهای خود و تسریع روند درمانی اقدام کنید .(در این بخش تو بخش بیضی شکل صورتی رنگ، کلیه‌ها kidney به این پاراگراف متصل شود)
درمان التهاب مثانه با رفلکسوتراپی
در کف هر دو پا بالاتر از پاشنه پا نقطه‌ای وجود دارد که به مثانه مربوط مي‌شود. با دریافت ماساژ در این نقطه علاوه بر بهبود عملکرد مثانه مي‌توان به هنگام بروز بیماری‌هایی مثل سنگ مثانه، التهاب و تورم مثانه یا بروز عفونت در این عضو به‌عنوان درمانی کمکی به رفلکسوتراپیست مراجعه کرد یا با یادگرفتن شیوه صحیح ماساژ آن را در خانه انجام داد. (نقاط نیم‌دایره‌ای زردرنگ bladder روی کف پا به این پاراگراف وصل شود)
تسکین درد و سوزش معده 
این نقاط به معده متصل است و عملکرد آن را به‌عنوان یکی از فعال‌ترین بخش‌های دستگاه گوارش بدن تنظیم مي‌کند. ارائه تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این نقاط در شرایط عادی به بهبود عملکرد معده و تقویت آن کمک مي‌کند. به این ترتیب معده با انرژی بهتری پذیرای موادغذایی شده و اولین مرحله هضم را به بهترین شکل ارائه مي‌کند. استفاده از تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این ناحیه مي‌تواند در درمان سوزش معده، زخم معده و التهاب‌های این عضو بسیار موثر باشد. )نقاط مربوط به معدهstomach به این پاراگراف متصل شود)
درمان اسپاسم سیاتیک با رفلکسولوژی پاشنه
روی پاشنه با کمربندی بسیار باریک وجود دارد که به اعصاب سیاتیک بدن متصل است. مردین‌هایی که از این کمربند عبور مي‌کنند، در سراسر بدن به اعصاب متصل شده و بیشترین تاثیر را روی اعصاب سیاتیک دارند. استفاده از تکنیک‌های رفلکسوتراپی روی این کمربند تاثیر بسیار زیادی در بهبود و درمان اسپاسم و انقباضاتی عصب سیاتیک دارد. این عصب که از کمر تا ساق پا کشیده شده است به هنگام شروع اسپاسم علاوه بر درد شدید موجب بروز اختلال در حرکت و برنامه‌های روزانه بیمار مي‌شود. با کمک ماساژ این نقطه مي‌توان علاوه بر از بین بردن انقباض‌های سیاتیک به تسکین درد آن نیز کمک کرد. ( کمربند باریکی sciatic که روی پاشنه قرار دارد به این پاراگراف متصل شود) 

نکاتی که درباره این شیوه درمانی باید بدانید
اگرچه این رفلکسوتراپی یکی از شیوه‌های درمانی طبیعی، غیرتهاجمی و بی‌نیاز از مصرف انواع و اقسام داروهاست اما استفاده نامناسب و خودسرانه  از آن مي‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. به گفته متخصصان این شیوه درمانی استفاده از این شیوه بهتر است در جلسات اولیه درمان با مشاوره و حضور متخصص رفلکسوتراپی صورت گیرد و پس از آن با آموزش این تکنیک‌ها از سوي متخصص به بیمار، بیمار اجازه اجرای آن‌ها روی بدن را در خانه کسب کند. 
علاوه بر این توصیه اکید شده است که افراد مبتلا به بیماری‌هایی نظیر نقرس، استئوآرتریت، رگ‌های ترومبوز، افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی، انواع سوختگی‌ها و همین‌طور خانم‌های باردار از این شیوه درمانی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده نکنند. مگر درمواردی خاص که متخصص رفلکسولوژی و پزشک‌شان این شیوه را برای درمان موثر و لازم بدانند. 


منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: