کد خبر: ۱۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
بهترین روش‌ برای از بین بردن خال‌های پوستی کدام است؟
وجود خال‌های تیره‌رنگ روی پوست یک پدیده عادی و همه‌گیر است. اگر همین حالا مقابل آینه بایستید می‌توانید چندین نمونه از این ضایعات پوستی را روی صورت و دیگر نقاط پوست بدن‌تان مشاهده کنید. این ضایعات که به صورت برجسته یا مسطح با رنگ‌های قهوه‌ای تیره و روشن پدیدار می‌شوند، معمولا به خودی خود از بین نمی‌رود و گاهی به مرور زمان ممکن بزرگ‌تر، پررنگ‌تر و حتی برجسته‌تر هم شوند. این خال‌ها که از دوران کودکی تا حدود سی‌سالگی روی پوست ظاهر می‌شوند برای بعضی آزاردهنده است اما برداشتن آن‌ها نیاز به بررسی و به‌کارگیری موثرترین روش‌ها دارد تا با کمترین عوارض، نتیجه‌ای مطلوب و ماندگار به دست آید. اگر قصد برداشتن خال دارید، راهنمایی‌های دکتر سیدصابر آذرپیرا، متخصص پوست درباره ایمن‌ترین راهکارهای برداشتن خال و مراقبت‌های بعد از آن را بخوانید.
خال محصول عوامل محیطی و ژنتیکی است
به‌عنوان یکی از شایع‌ترین ضایعات پوستی، خال‌ها از همان ابتدایی‌ترین سال‌های تولد شروع به ظاهر شدن می‌کنند. اگر کاملا تخصصی و علمی به دلایل ظهور خال بپردازیم، باید بگوییم که طبق یافته‌های محققان تعداد خال‌های بدن هر فرد را ژنتیک تعیین می‌کند اما در باور عام مردم قرار گرفتن در معرض آفتاب مهم‌ترین دلیل بروز خال روی پوست است. با این‌که نمی‌توان این حقیقت را پنهان کرد که گسترش این ضایعات پوستی بر اثر آفتاب تشدید می‌شود اما عوامل دیگری مانند اختلال هورمون جنسی در بانوان و محیط هم به بروز و افزایش تعداد خال‌ها دامن می زند. در حالت عادی خال‌های خوش‌خیم مدور با رنگ یکنواخت و اندازه‌ای کمتر از شش میلی‌مترند اما نوع بدخیم و نگران‌کننده بعضی خال‌ها از اندازه معمولی بزرگ‌تر و دارای ظاهری با رنگ و لبه‌های نامنظم خواهد بود که احتمال تبدیل آن‌ها به سرطان پوست یا به اصطلاح ملانوم بیشتر است. درصد بروز خال‌های بدخیم بسیار پایین است اما با وجود  این بررسی خال‌های غیرعادی و نمونه‌برداری از آن‌ها می‌تواند نگرانی‌تان را از بابت هرگونه علامتی از بیماری پوستی برطرف کند.
مراقب تغییر شکل خال‌ها باشید
خال‌های صورت و بدن به غیر از نوع صاف و مسطح از انواع دیگری مانند خال‌های گوشتی، مادرزادی و خال‌های سرطانی‌اند. خال‌های مسطح همان‌طور که گفته شد ظاهری کاملا عادی و مدور بدون برجستگی دارند اما نوع گوشتی این خال‌ها که معمولا در طول 20 سال اول زندگی ظاهر می‌شوند، ممکن است در هر نقطه از پوست به صورت تکی یا گروهی بروز پیدا کند. البته در خال گوشتی هم زیرمجموعه‌ای باعنوان‌های خال‌های گوشتی مادرزادی و خال‌های گوشتی غیرمعمول وجود دارد. در نوع مادرزادی آن که در زمان تولد ظاهر می‌شود معمولا مشکلی به‌وجود نمی‌آید اما در نوع غیرمعمول این خال‌های گوشتی که به دلیل ویژگی‌های ژنتیک در افراد ایجاد می‌شود، احتمال تبدیل خال به ملانوم بدخیم سرطانی بسیار بالاست. در این شرایط متخصص با نمونه‌برداری و بررسی سرطانی بودن آن را پیش‌بینی خواهد کرد. در این شرایط شاید برداشتن این نوع خال گوشتی به سود سلامت‌تان نباشید. پس لازم است هرگونه تغییر در رنگ، اندازه یا ظاهر خال‌تان را با متخصص در میان گذاشته و مورد معاینه قرار دهید. به‌ویژه وقتی با علائم حادی مانند خونریزی، ترشح، درد و خارش همراه باشد.
برداشتن خال باید حتما با تشخیص پزشک باشد
علاوه بر برطرف کردن خال‌های بدخیم که نیاز به درمان تخصصی دارد بعضی به دلیل شکل آزاردهنده این خال روی صورت و بدن‌شان تصمیم به برداشتن آن‌ها می‌گیرند. از آن‌جا که خوشبختانه بیشتر خال‌ها خوش‌خیم هستند متخصصان راه‌های مختلفی را برای برطرف کردن این خال به شما ارائه می‌دهد. البته پس از این‌که متخصص پوست بافت خال را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی دقیق قرار دهد. چون برداشتن خال به‌تنهایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد مگر در مواردی که پزشک هنگام معاینه متوجه خطرناک بودن خال ‌شود. قدیم‌ترها بسیاری با روش‌های خانگی اقدام به برداشتن خال می‌کردند که با قاطعیت به مخاطبان عزیز می‌‌گوییم که به هیچ‌وجه از این روش‌ها برای از بین بردن خال‌هایی استفاده نباید کرد که احتمال سرطانی بودن آن‌ها وجود دارد. 
انواع روش‌های برداشتن خال
متدها و دستگاه‌های پیشرفته دنیای زیبایی این روزها کار ترمیم و تصحیح ضایعات پوستی را ساده‌تر کرده است. روش‌هایی بدون جراحی با کمترین عوارض که با چند جلسه درمان خال‌های متعدد روی پوست‌تان را از بین خواهند برد اما برای این‌که بیشتر بدانید همه روش‌های برداشتن خال را کنارتان بررسی خواهیم کرد.
جراحی: این روش که معمولا برای از بین بردن خال‌های گوشتی بیشترین کاربرد را در بین پزشکان دارد، عملی سرپایی و کوتاه است. درواقع پزشک ابتدا ناحیه اطراف خال را بی‌حس کرده و سپس خال را با دستگاهی تیز می‌برد و جدا می‌کند، درنهایت زخم را بخیه زده و می‌بندد. در نوع دیگری از جراحی بعد از بی‌حس کردن ناحیه خال، تمام خال و زیر آن با تیغ کوچکی تراشیده می‌شود و چون این شیوه برای خال‌های گوشتی کوچک به کار می‌رود، نیازی به بخیه زدن ندارد.
لیزر: این روش به‌عنوان روشی ایمن و به علت این‌که هیچ اثر زخمی روی پوست باقی نمی‌گذارد محبوبیت زیادی دارد. در این شیوه هم ابتدا به شکل موضعی محل خال بی‌‌حس می‌شود و سپس با لیزر رنگدانه جمع شده در خال سوخته و آن را لیزر تخریب می‌کند. فرایند خود ترمیمی طبیعی پوست بدن به مرور خال را از روی صورت محو خواهد کرد. پوسته‌ای در مدت چند روز روی محل برش لیزر ایجاد و درنهایت طی چند روز می افتد. لیزر درمانی خال دردناکی نخواهد بود اما هنگام لیزر کمی احساس سوزش خواهید کرد.
کرایوتراپی: این روش که به سرمادرمانی معروف است، نیتروژن مایع را در محل خال‌ قرار داده یا اسپری می‌کنند. در نتیجه ناحیه خال دچار تاول سفید یا قرمز رنگ می‌شود که این زخم ناچیز هم بعد از پوسته پوسته شدن در چند روز از پوست جدا می‌شود. درواقع بدن با تحریک با سرما و تولید سلول‌های جدید، بافت پوستی جدید را جایگزین خال خواهد کرد. اثر این روش تدریجی است اما نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
لیزر RF یا رادیوفرکوانسی: برداشتن خال با این شیوه یعنی آر اف فرکشنال یعنی بریدن ناحیه خال با کمک فرکانس بالای امواج رادیویی. در این روش درصد سوختگی و باقی ماندن اسکار یا جای زخم بسیار ناچیز است پس اگر با تشخیص پزشک این روش برایتان مناسب بود. حتما برداشتن خال به این شیوه را امتحان کنید. این روش برای انواع رنگ پوست‌ها کاربرد دارد و تاثیر آن طولانی و با دوام‌تر است.
مراقبت‌های بعد از برداشتن خال را جدی بگیرید
انتخاب‌تان برای برطرف کردن خال‌های پوستی هرچه که باشد باید مراقبت‌های بعد از آن را جدی بگیرید. بعد از جراحی مراقبت از بخیه و پس از کشیدن بخیه مصرف کرم‌های ترمیم‌کننده می‌تواند اثر جانبی روی پوست را به حداقل برساند. در لیزر درمانی هم بعد از هر جلسه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید و حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. معمولا بعد از انجام لیزر به منظور کاهش عوارض مصرف پمادهای کورتون یا آنتی‌بیوتیک، پزشک برایتان تجویز خواهد کرد. بهتر است به استفاد از عینک آفتابی، کلاه‌های لبه‌دار، برای آسیب ندیدن پوست از اشعه‌های UV عادت کنید. گرفتن حمام آفتاب یا خوابیدن در تخت‌های برنزه کننده هم بعد از برداشتن خال می‌تواند برای پوست‌تان مشکل‌ساز شود.
لیزر روشی ایمن‌تر اما گاهی برگشت‌پذیر است
ممکن است بعضی خال‌ها رشد مجدد داشته باشند اما این شامل تمام خال‌ها نمی‌شود. به‌ویژه در روش جراحی که برداشتن خال از زیر پوست صورت می‌گیرد معمولا برگشت خال امکان‌پذیر نخواهد بود اما از آن‌جا که لیزر نمی‌تواند به عمق پوست نفوذ کند، برای برداشتن خال‌های سطحی و صاف مناسب خواهد بود. جای نگرانی از بابت عوارض لیزر و دریگر روش‌های برای برداشتن خال وجود ندارد اما بهتر است به پیشنهاد متخصص پوست حتما روش پیشنهادی او را برای برطرف کردن این ضایعه پوستی امتحان کنید.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: