کد خبر: ۱۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
تقویت سیستم ایمنی با چای گیاهی
درمانگران شیوه‌های طبیعی در سراسر دنیا استفاده از دمنوش‌های گیاهی را بهترین و ساده‌ترین راه برای تقویت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها مي‌دانند. این مکاتب که پیش از هر چیر پیشگیری از ابتلا به بیماری را در دستورها و تدابیرخود دارند بر این باورند که این روش در مقایسه با درمان بیماری‌ها بهتر و مفیدتر است. اگر شما هم در گروه افرادی هستید که دوست دارید روزتان را با نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و درمانگر بگذرانید با ما همراه باشید.
معجزه پوست پرتغال
حتما حکمتی داشت که مادربزرگ‌ها در طول زمستان خلال پوست پرتقال درست مي‌کردند و به محض بیکار شدن به سراغ پوست پرتقال‌ها مي‌رفتند. دمنوش «پوست پرتقال» یکی از بهترین چای‌های گیاهی است که نوشیدن یک فنجان از آن در طول روز به تسکین سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. دمنوش پوست‌پرتقال از جمله خوشبوترین چای‌های گیاهی است که علاوه بر کاهش علائم سرماخوردگی به افزایش آرامش و تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. و می‌تواند خلط‌ها و موادزائد موجود در سینه و دستگاه‌تنفسی افراد سرماخورده را به خوبی تخلیه کند. نوشیدن این چای در میان‌وعده‌های غذایی به افزایش اشتهای افراد سرماخورده کمک می‌کند و به این‌ترتیب تاثیری مستقیم بر روند بهبود بیماری دارد. برای تهیه این دمنوش کافی است یک قاشق غذاخوری از پوست خرد شده پرتقال را درون یک لیوان آب جوش بریزد و سرفنجان را با نعلبکی ببندید. این دمنوش پس از 10 دقیقه آماده می‌شود.
خداحافظی با افسردگی
اگر گاهی از فشار کار یا حجم استرس‌های زندگی دچار رخوت و افسردگی‌های لحظه‌ای مي‌شوید می‌توانید با نوشیدن دمنوش بهارنارنج و تقویت اعصاب خود از ابتلا به این اختلال پیشگیری کنید. درمانگران بر این باورند که بهارنارج بهترین انتخاب برای اعصاب‌های خسته است و مي‌تواند تا حد زیادی از شدت تنش‌های فرد بکاهد. به گفته درمانگران طب سنتی علاوه بر نوشیدن دمنوش بهارنارنج می‌توانید از عرق بهارنارنج نیز استفاده کنید و در طول هفته دو تا سه‌بار از بخور بهارنارنج یا اسانس گیاهی بهارنارنج در فضای حمام استفاده کنید و با بخور دادن این گیاه دارویی به تحریک دستگاه عصبی پرداخته و مانع از ماندگار اختلال‌های روحی در فصل زمستان شوید.
راه‌حلی برای آبریزش‌های بهاره
خیلی وقت‌ها زمستان تمام مي‌شود اما سرد و گرم شدن‌های هوا درست مثل همین بهاری که پشت سر مي‌گذاریم تمامی ندارد. در این شرایط آبریزش بینی اگر سراغ آدم بیاید کلافه‌کننده است. دم کردن برگ‌های خشک شده گیاه گشنیز و نوشیدن آن‌ها به کنترل درمان حساسیت‌های فصلی، آبریزش بینی و عطسه کمک مي‌کند. نوشیدن دو فنجان از این چای گیاهی در طول روز داروی خوبی برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردی و آلرژی‌های فصلی است. ضمن آن‌که افراد سالم با گنجاندن این دم‌نوش گیاهی به سبد غذایی خود می‌توانند از ابتلا به این اختلال‌ها پیشگیری کنند. برای تهیه این دمنوش کافی است يك قاشق غذاخوری گیاه خشک شده گشنیز را درون يك لیوان آب جوش بریزید و با پوشاندن سر لیوان به مدت هشت دقیقه آن را دم کنید. برای نوشیدن این دمنوش گیاهی بهتر است یک قاشق چای‌خوری عسل یا یک قطعه کوچک نبات به آن اضافه کنید تا طعمی دل‌نشین‌تر برای شما داشته باشد. 
تقویت بدن با نعناع
تا بوده از نعنا و دمنوش آن برای تقویت معده و درمان دردهای ناشی از نفخ استفاده مي‌کردند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ‌ترکیب این دمنوش با عسل مي‌تواند به یک تقویت‌کننده عالی تبدیل شود. افرادی که در طول ماه چندین بار دچار ضعف بدنی مي‌شوند بهتر است نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان دمنوش نعنا را در برنامه و رژیم غذایی خود قرار دهند. چای نعنا دارویی مناسب و بی‌خطر برای برطرف کردن ضعف جسمانی است به شرط آن‌که با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط و میل شود. بیمارانی که از فشار خون پایین نیز رنج مي‌برند مي‌توانند با نوشیدن مخلوطی از چای نعنا و عسل، فشار خون خود را به سرعت بالا ببرند اما بهتر است پیش از بهره‌مندی از این شیوه با یک متخصص طب سنتی و گیاه‌درمانی مشاوره کنید. 
آنفلوآنزا را بکشید
هنوز نمی‌شود با خیال راحت با آنفلوآنزا خداحافظی کرد. اگر چه دومین ماه بهار را مي‌گذرانیم اما هنوز هم با روزها و شب‌هایی مواجهيم که دمای هوا سرد مي‌شود و سروکله ویروس‌ها و بعضی بیماری‌ها پیدا مي‌شود. نوشیدن چای تهیه شده از دارچین یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید با ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبارزه کنید. این چای به دلیل طعم و عطر خوشایندی دارد و از آن‌جا که مزه آن با ذائقه بسیاری از ایرانی‌ها سازگار است می‌تواند بهترین نوشیدنی گرم برای اعضای خانواده باشد. گنجاندن این دمنوش از روزهای آغازین فصل ‌های سرد و ادامه آن در طول سال به برنامه غذایی اعضای خانواده می‌تواند شما را از ابتلا به گلودرد و دیگر علائم سرماخوردگی نجات دهد. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این چای حتما از چوب دارچین استفاده کنید. 
کدام چای مناسب است؟
با همه این تفاسیر حالا چطور باید بفهمیم که سراغ کدام دمنوش‌ها برویم؟ برای انتخاب چای یا دمنوش گیاهی مناسب باید دید چه انتظاری از چای گیاهی داریم. اگر تصمیم داریم که از نوشیدن یک چای گیاهی لذت ببریم و عطر و طعم آن برای ما ملاک است باید سراغ گیاهانی برویم که این ویژگی‌ را داشته باشند و در عین حال طبع آن‌ها معتدل باشد. بهارنارنج یا بیدمشک از جمله این گیاهان هستند که نوشیدن يك تا دو فنجان از دمنوش و چای تهیه شده از آن‌ها می‌تواند احساس شادابی و نشاط را به فرد منتقل کند. این دمنوش‌ها علاوه بر عطر خوش طعم گوارایی دارند و در عین حال خواص درمانی آن‌ها ناخودآگاه اثر خود را بر بدن فرد باقی می‌گذارد. 
طعم تنها مهم نیست!
گاهی ما گول خوش‌طعم بودن دمنوش‌ها را مي‌خوریم و گهگاه بی‌خیال مصرف دمنوش‌های پرخاصیتی مي‌شویم که طعم‌شان باب‌میل ما نیست اما گروهی از گیاهان هستند که طعم و مزه خاصی ندارند اما خواص درمانی آن‌ها موجب می‌شود مصرف آن‌ها را در طول روز توصیه کنیم. مانند تهیه چای برگ‌هلو با پوست به که بهترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی است. یا نوشیدن چای تهیه‌شده از گیاهان آویشن، میخک و دارچین که بهترین دارو برای بیماران مفصلی در فصل زمستان است.
چرا باید دمنوش را جایگزین چای کنیم؟
نکته مهم آن است که نوشیدن چای معمولی که ما ایرانی‌ها عادت زیادی به نوشیدن آن در طول روز داریم و گاهی شده که بیش از شش تا هفت فنجان در روز از آن مصرف می‌کنیم عوارضی به همراه دارد و می‌تواند برای افرادی که زمینه یا استعداد بیماری‌های همچون درد مفاصل، تپش قلب، بی‌خوابی، تکرر ادار و فشارخون دارند، مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه ما این است که با جایگزین کردن چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی به جای چای معمولی ضمن آن‌که عوارض ناشی از نوشیدن چای را کاهش دهیم از اثرات درمانی دمنوش‌های گیاهی متناسب با طبع‌مان نیز بهره‌مند ‌شویم. شاید بهتر باشد در طول روز يك تا دو فنجان چای معمولی بنوشیم و اگر عادت به نوشیدن فنجان‌های بیشتر داریم از چای‌های گیاهی و دمنوش‌های دیگر استفاده کنیم. البته بهتر است در مواردی که تصمیم داریم از خواص درمانی چای‌های گیاهی بهره‌مند شویم با یک متخصص طب سنتی مشورت کنیم تا بتوانیم متناسب با مزاج‌مان از گیاهان بهره‌بگیریم و کنترل شده آن‌ها را مصرف کنیم. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: