کد خبر: ۱۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
لابد شما هم افرادی را می‌شناسید که پاسخ «نه» را لای کاغذ کادو می‌پیچند و تحویل می‌دهند. جوری که نه‌تنها کسی از دست‌شان ناراحت نمی‌شود بلکه همه به‌خاطر احترام و ارزشی که این افراد برایشان قائل شده‌اند تشکر هم می‌کنند. برعکس این افراد کسانی هستند که بارها برای این‌که دیگران از دست‌شان ناراحت نشوند و همچنان رابطه‌شان حفظ شود، به درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت داده‌اند. شما جزو کدام دسته‌اید؟ بلدید با یک پاسخ «نه» خود را گرفتاری نجات دهید و در عین حال همچنان با دیگران روابط دوستانه داشته باشید؟ اگر جزو این دسته هستید که یک مهارت بسیار مهم زندگی را آموخته‌اید اما اگر نمی‌دانید چطور باید به درخواست‌های دیگران پاسخ منفی بدهید این مطلب را بخوانید.

انتخاب با توست

مسلما همه ما دوست داریم به دیگران کمک کنیم و اگر کاری از دست‌مان برمی‌آید برایشان انجام دهیم اما بعضی از افراد آنچنان خود را غرق مشکلات و گرفتاری‌های دیگران می‌کنند که خود را در رنج و عذاب حبس می‌کنند. قطعا مسئول گرفتاری و مشکلات هرکسی خود اوست و هرکدام از گرفتاری‌های خودمان را داریم. بنابراین باید بیاموزید وقتی درخواستی از شما می‌شود یک بررسی همه جانبه درباره موضوع داشته باشید. اگر توانایی انجام آن را داشتید و خودتان هم نسبت به انجام آن تمایل داشتید کمک به دیگران را انجام دهید اما اگر توانایی و امکانات انجام درخواستی را نداشتید باید بتوانید آن را رد کنید. در ادامه به شما می‌آموزیم وقتی تصمیم گرفتید درخواستی را رد کنید چطور آن را بیان کنید.
زمان بخرید
بعضی از ما هنوز درخواست دیگران مطرح نشده، به آن‌ها پاسخ مثبت می‌دهیم و بابت آن گاهی دردسرهای بزرگی به جان می‌خریم. لازم نیست به درخواست‌هایی که از شما می‌شود به سرعت پاسخ بدهید؛ به‌خصوص اگر نه گفتن برایتان دشوار است. در چنین مواقعی زمان بخواهید تا بتوانید به خوبی درباره موضوع فکر کنید. مثلا می‌توانید بگویید: «اجازه بده درباره‌اش فکر کنم»، یا «بررسی می‌کنم و خبرش را بهت می‌دهم» یا «با همسرم مشورت کنم بعد پاسخ می‌دهم» و... حتی اگر لازم است در همان زمان پاسخ بدهید باز هم می‌توانید در حد چند دقیقه برای خود زمان بخرید مثلا بگویید: «بیشتر توضیح می‌دهی که ببینم منظورت دقیقا چیست؟». باور کنید این‌که شما برای پاسخ دادن زمان بخواهید حق طبیعی شماست و هیچ آدم منطق مداری از آن ناراحت نمی‌شود. به علاوه این‌که با فکر و بررسی «نه» بگویید کمتر ناراحت‌کننده خواهد بود تا این‌که درخواست‌ها را پذیرفته و انجام ندهید.
تردید را کنار بگذارید
قدم اول برای «نه» گفتن این است که قبل از همه، خودتان به آن باور داشته باشید. بعضی از افراد آن‌قدر بابت «نه» گفتن تردید دارند و آن را در لحن صحبت‌شان نشان می‌دهند که جا را برای اصرار و مذاکره باز می‌گذارند. بعضی دیگر از افراد هم هستند که حتی بعد از این‌که موفق می‌شوند درخواست دیگران را رد کنند، دچار عذاب وجدان می‌شوند و خود را سرزنش می‌کنند. وقتی باور داشته باشید که پاسخ «نه» شما درست و قطعی است، دیگر نه تردید دارید که به دیگران اجازه دهید روی خواسته‌شان پافشاری کنند و نه خود را سرزنش خواهید کرد. وقتی تصمیم خود را برای رد درخواست دیگران گرفتید قاطع باشید و از تصمیم‌تان کوتاه نیایید.
دوستانه «نه» بگویید
وقتی لازم است به دیگران «نه» بگویید لازم نیست با دیگران دعوا و مشاجره کنید؛ می‌توانید یک کلام تاییدکننده و همدلانه را چاشنی «نه»تان کنید. مثلا اگر کسی از شما درخواستی دارد که نمی‌توانید آن را قبول کنید می‌توانید با این جمله آغاز کنید: «می‌دانم که چقدر بهش احتیاج داری اما متاسفانه نمی‌توانم»، یا «درک می‌کنم در چه وضعیتی گیر کردی اما از دستم برنمی‌آید» و... این کلام همدلانه باعث می‌شود یک دوست خودخواه یا بی‌خیال جلوه نکنید و دیگران متوجه شوند اگرچه نمی‌توانید درخواست‌شان را انجام دهید اما حال‌شان را می‌فهمید.
کاش می‌توانستم کمکت کنم...
لازم است به دیگران نشان دهید که دوست دارید به آن‌ها کمک کنید اما توانایی، زمان، قدرت یا پول ندارید. این باعث می‌شود حسن نیت‌تان بر دیگران آشکار شود. مثلا بگویید: «خیلی دوست داشتم همراهت بیایم اما متاسفانه وقتم پر است»، یا «کاش می‌توانستم بهت پول قرض بدهم اما باید اقساطم را بپردازم». این باعث می‌شود خیلی دوستانه درخواست دیگران را رد کنید و آن‌ها متوجه می‌شوند قصد کمک داشتید اما به دلیل محدودیت‌هایتان نتوانستید.
گزینه‌های پیشنهادی را فراموش نکنید
گاهی پیشنهادهای جایگزین می‌تواند به شما کمک کند تا طوری درخواست دیگران را رد کنید که روابط‌تان لطمه‌ای نخورد. شاید لازم باشد گاهی برای حل مشکل‌شان راه جایگزین پیشنهاد کنید. مثلا می‌توانید بگویید: «نمی‌توانم بهت پول قرض بدهم اما شاید بتوانی وام بگیری»، یا «امروز نمی‌توانم دعوتت را قبول کنم اما چطور است پنجشنبه قرار بگذاریم؟»، یا «نمی‌توانم مسئولیت اشتباهت را به عهده بگیرم اما با مادر درباره تو و مشکلاتت صحبت می‌کنم» و... همفکری شما در این خصوص و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهید نشان می‌دهد به فکر دوستان و اطرافیان‌تان هستید و آن‌ها را با مشکلات‌شان تنها نمی‌گذارید.
سیاست را جایگزین صراحت کنید
گاهی لازم نیست به‌طور مستقیم به دیگران «نه» بگویید به‌خصوص اگر با یک کودک در تماس هستید. گاهی همین که درخواست دیگران را انجام ندهید به معنای نپذیرفتن آن است. مثلا اگر کودکی از شما می‌خواهد برایش چیزی بخرید و شما نمی‌خواهید خواسته‌اش را انجام دهید لازم نیست حتما به او بگویید که: «نه این کار را نمی‌کنم.» کافی است مثلا بگویید: «بیا برویم ببینیم این‌جا چه خبر است؟» و او را از مغازه بیرون ببرید. در این صورت هم خواسته نابه‌جای فرزندتان را انجام نداده‌اید و هم لجبازی او را تحریک نکرده‌اید.
موقعیت‌شناس باشید
لابد شنیده‌اید که کلام درصد کمی از منظور شما را به دیگران منتقل می‌کند. لحن و زبان بدن‌تان بیش از کلام‌تان تاثیرگذار است. بنابراین سعی کنید با لحن آرام، دوستانه، همراه با لبخند مهربانی پاسخ دیگران را بدهید. به این نکته هم توجه داشته باشید که موقعیت‌سنجی کنید، نه گفتن در حضور جمع، زمانی که فرد عصبانی یا اندوهگین است یا در مکان نامناسب می‌تواند تاثیر بدی روی مخاطب داشته باشد. پس حواس‌تان به همه چیز باشد و آرام و متین درخواست دیگران را رد کنید حتی اگر درخواست‌شان غیرمنطقی است.
لازم است دلیل پاسخ‌تان را توضیح دهید؟
 شاید این سوال بسیاری از ما باشد که وقتی قرار است به دیگران «نه» بگوییم آیا لازم است که دلیل آن را هم توضیح دهیم یا خیر؟ درباره این موضوع می‌توانید کمی از هوش هیجانی خود استفاده کنید. این‌که مخاطب‌تان کیست، چندساله است، چه درخواستی دارد، رابطه‌تان با او چطور است، او شما را چطور ارزیابی می‌کند و دیدگاه او نسبت به روابط‌تان چیست و... همگی می‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار باشد. گاهی توضیح اضافی و بیش از حد از قاطعیت پاسخ شما کم و دیگران را متوقع می‌کند. در این صورت شاید شاهد آن باشید که درخواست‌کننده پیشنهادهای جایگزین به شما ارائه می‌دهد. در این صورت راه‌هایی پیشنهاد می‌کند که مشکل‌تان حل شود و بتوانید به او کمک کنید. مثلا اگر در پاسخ درخواست پول بگویید که چنین پولی ندارید و چه مشکلاتی باعث شده شما دست‌تان تنگ شود و... درخواست‌کننده به دنبال راهی می‌گردد که پول دست‌تان بیاید. مثلا ممکن است پیشنهاد دهد از کسی قرض کنید و... اما عکس این موضوع هم ممکن است راهگشا باشد، مثلا گاهی توضیح این‌که چه گرفتاری‌هایی دارید و نمی‌توانید درخواست کسی را قبول کنید درخواست کننده، متقاعد می‌کند که درخواستش از شما درست نبوده و نمی‌توانید کمکش کنید.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: