کد خبر: ۱۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
کمرتان را باریک کنید...
چربی دورشکم یکی از بدترین انواع چربی‌های موضعی است که به سرعت باعث افزایش کلسترول و قند خون می‌شود. این چربی در مقاوم شدن انسولین و بروز التهاب نقش زیادی دارد. علاوه بر آن چاقی شکمی با افزایش ریسک بیماری‌هایی نظیر پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و... همراه است. در زیر به عواملی پرداخته‌ایم که رعایت آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید از شر این چربی‌های اضافه و مزاحم خلاص شوید.
مشاور تغذیه و رژیم درمانی
- در کاهش چربی دور شکم، تنها کالری نقش ایفا نمی‌کند!
نوع غذایی که مصرف می‌کنید روی سوخت‌وساز بدن‌تان یا ماندن چربی‌های شکم تاثیر دارد. در یک مطالعه انجام شده در این زمینه، دو گروه از داوطلبان کالری مساوی مصرف کردند. گروه اول کربوهیدرات خود را از غلات تصفیه شده و گروه دوم از لوبیا و غلات سبوس‌دار تامین کردند. در گروه دوم چربی شکمی بیشتری سوزانده شد و سطح سوخت‌وساز و متابولیسم بدن به‌طرز معناداری بالاتر بود. بنابراین کافی است دو وعده غذایی تشکیل شده از نان سفید، پاستای سفید و … را با عدس، نخود یا لوبیا جایگزین کنید.
-  سرکه سیب در سوزاندن چربی موثر است!
در یک مطالعه، یک گروه از داوطلبان که به چاقی مفرط مبتلا بودند روزی یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. در گروهی که سرکه سیب مصرف کردند چربی شکم بیشتری سوزانده شد. این درحالی بود که رژیم غذایی و میزان ورزش دو گروه کاملا مشابه بود. اگر قصد دارید از این روش برای سوزاندن چربی بدن استفاده کنید، قبل از مصرف حتما سرکه سیب را در آب حل کنید. البته به‌خاطر داشته باشید افرادی که مشکلات معده دارند، خوردن سرکه سیب حتی زمانی که در آب حل شده باشد، می‌تواند سبب ایجاد درد در آن‌ها شود.
 - نشستن طولانی‌مدت باعث ایجاد چاقی شکمی می‌شود!
افرادی که طولانی‌مدت یک‌جا نشسته‌اند و هیچ فعالیت خاصی ندارندبا خطر افزایش چریی شکم و چاقی متابولیک رو در رو هستند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن ملایم، دوچرخه‌سواری هفته‌ای سه ساعت برای سوزاندن چربی مفید است. البته به‌خاطر داشته باشید که پیاده‌روی حداقل باید 35 تا 40 دقیقه باشد تا بتواند در سوزاندن چربی‌ها موثر باشد.
- درازنشست در رفع چاقی شکمی موثر نیست!
درازنشست، عضله زیر شکم را سفت می‌کند و کمکی به آب کردن چربی شکمی نمی‌کند. برای سوزاندن چربی، شما نیازمند انجام ورزش‌های هوازی هستید مانند ایروبیک، پیاده‌روی، دوی آهسته و...
- چای سبز در کاهش چربی شکم سودمند است!
افرادی که ورزش می‌کنند و روزی حداقل دوسه فنجان چای سبز می‌نوشند، نسبت به دیگران چربی بیشتری می‌سوزانند، پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز مکانیزم چربی‌سوزی بدن را فعال می‌کنند. بهتر است از این میزان چای سبز گفته شده یکی دو فنجان را 10 صبح و یکی دو فنجان را پنج بعداظهر میل کنید.
-کمتر تلویزیون ببینید تا شکمتان چاق نشود!
افرادی که مدت زمان تماشای تلویزیون را کاهش نمی‌دهند و حداقل دوسه ساعت را جلوی تلویزیون وقت می‌گذرانند، حداقل 100 تا 150 کالری کمتر نسبت بهسایرین مصرف می‌سوزانند.
- استرس در افزایش چربی دور شکم نقش دارد!
هرچه استرس بیشتر باشد، دور شکم نیز بزرگ‌تر می‌شود. استرس باعث افزایش کورتیزول می‌شود. در پی این امر فرد به مصرف هله هوله‌ها که کالری بالا دارند، ترغیب می‌شود.
- اندازه دور کمرتان را داشته باشید!
استفاده از متر بهترین راه برای اندازه گرفتن دور شکم است. این کار سبب می‌شود بلافاصله با تغییرات جزئی هم به فکر چاره بیفتید. دور شکم بالای 88 در خانم‌ها و دور شکم بالای 102 در آقایان با افزایش خطر بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی، دیابت ، پرفشاری خون و ... همراه است.
- با افزایش وعده‌های غذایی می‌توان شکم را کوچک کرد!
افرادی که روزی شش وعده غذای کوچک می‌خورند نسبت به دیگران کمر باریک‌تر و شکم کوچک‌تری دارند. برای از بین بردن چربی دور شکم، شکر و چربی‌های اشباع شده از برنامه غذایی‌تان حذف کنید و غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های کم‌چرب و فیبر را جایگزین کنید و با انجام فعالیت‌های ورزشی، استرس خود را کاهش دهید.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: