کد خبر: ۱۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
چهار آیین گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
به گزارش قلم، برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
 
وی افزود: با توجه به تعطیلات پیش رو و ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به ۹ هزار و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان برسد.
 
چهار آیین با اشاره به اینکه مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان ۷۰۰ تا یک هزار تومانی روبرو هستند، بیان کرد: با وجود شرایط فعلی مرغداران انتظار می‌رود که مسئولان ذی ربط هر چه سریع‌تر نرخ مصوب براساس هزینه‌های تولید را اعلام کنند تا آسیبی از این حیث به تولید وارد نشود.
 
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با احتساب ۱۰ درصد سود نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم را ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان می‌داند که این نرخ با قیمت مد نظر تولیدکنندگان و تشکل تولیدی فاصله دارد.
 
وی ادامه داد: اگر تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید از جمله ذرت، کنجاله سویا، واکسن، جوجه یکروزه، ریز مغذی ها، ویتامین، دارو و سایر مکمل‌ها با نرخ مصوب دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، عرضه مرغ با نرخ مصوب ۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغداران مقرون به صرفه است.
 
به گفته چهار آیین، عرضه مرغ با نرخ پایین‌تر از قیمت مصوب موجب شده است تا مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نداشته باشند که در نهایت استمرار روند کاهش جوجه ریزی اثر خود را ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده در کمبود عرضه و افزایش قیمت نشان می‌دهد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه عدم دسترسی عادلانه مرغداران به آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید بر اُفت قیمت مرغ در بازار تاثیر بسزایی داشته است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی براساس ماده ۲۲ افزایش بهره وری، ماده ۵ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز بخش کشاورزی مکلف است آمار و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مرغداران قرار دهند که متاسفانه محروم کردن تولیدکنندگان از آمار تولید زمینه را برای مازاد تولید و افزایش قیمت در بازار ایجاد کرد.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی از حالت غیر متعارف کمی فاصله گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۳ هزار و ۸۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان است که با وجود کاهش نرخ هنوز هم با قیمت مصوب فاصله معناداری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: