کد خبر: ۱۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سودآوری شستا نه تنها کاهش نیافته، بلکه با تدابیری که اندیشیده شده از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار است.
به گزارش قلم، در پی انتشار خبری نادرست و بی‌اساس در برخی کانال‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر کاهش ۳۵ درصدی سوددهی شستا، ضمن تکذیب موارد مطروحه در این خبر، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی در راستای تحقق شفافیت و پاسخگویی شستا اعلام می‌گردد:

براساس اطلاعات مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۷ شرکت‌های تابعه شستا (که در سامانه کدال سازمان بورس در دسترس عموم قرار دارد)، مبلغ سود تجمیعی شرکت‌های صرفاً مدیریتی شستا (۱۸۷ شرکت) در سال ۹۷ بالغ بر ۶۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۸۶ درصدی را تجربه نموده است.

لذا کاهش ۳۵ درصدی سود شستا در ۹ ماهه سال ۹۷ نسبت به ۹ ماهه سال ۹۶ به هیچ وجه صحت ندارد.

در متن خبر، ارزش دارایی‌های شستا حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بیان شده که هیچگونه منطق کارشناسی در این برآورد نیست. این در حالی است که براساس بررسی‌های کارشناسی، خالص ارزش روز دارایی‌های شستا در حال حاضر مبلغ ۵۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌گردد.

از۴۵۰۰ میلیارد تومان سود سال ۹۳ شستا مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان ناشی از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین بوده که چنین سودی در سال‌های بعد اتفاق نیفتاده است.

همچنین در آن سال سود حاصل از سرمایه گذاری‌های شستا مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده که علت افزایش چشمگیر آن نسبت به سال‌های قبل (علیرغم رکود تولید در آن سال‌ها) جهش ارزی در سال ۱۳۹۲ بوده و ارتباطی به سود عملیاتی آن دوره نداشته است.

با عنایت به موارد فوق الذکر، سودآوری شستا نه تنها کاهش نیافته، بلکه با تدابیری که اندیشیده شده از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار است و در سال ۱۳۹۸ برنامه ریزی شده در راستای اجرای منویات مقام معظم‌رهبری و در جهت تحقق شعار رونق تولید، مبلغ سودآوری تجمیعی شرکت‎های مدیریتی شستا (به‌غیر از شرکت‌های غیرمدیریتی) بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان محقق گردد.

در پایان خاطرنشان می‌سازد یکی از اصول اولیه حرفه خبرنگاری انتشار اخبار مبتنی بر منابع و مآخذ معتبر و پرهیز از شایعه پراکنی و نیز لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای است. لذا توجه اصحاب رسانه  را به آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء جلب می‌نماید.
 
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿۳۶﴾ و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: