کد خبر: ۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
آغاز فعالیت CANON و NIKON با اولین دوربین‌های بدون آینه فول فریم
نیمه دوم سال 2018 به‌عنوان یک دوران مهم برای دنیای دوربین یاد می‌شود زیرا Canon و Nikon دو شركت بزرگ در این صنعت، بالاخره در مورد دوربین‌های بدون آینه نصمیم جدی‌ای گرفتند. آن‌ها هر دو دوربین‌های بدون آینه فول فریم با سیستم‌های جدید کادر خارجی اسلاید (mount) مشابه و لنزهایی ساخته‌اند که امید دارند به تحول بزرگی دست یابند. Nikon مدل Z7 و Z6، با مشخصاتی را که به وضوح برای رقابت با دوربین‌های مدل Alpha A7R III و A7 III سونی طراحی شده بود، راه اندازی کرد. Canon مدل EOS R را با یک مجموعه چشمگیر لنزهای پرسرعت که به همراه آن بود عرضه کرد. واضح است که هر دو شرکت این محصولات پیشرو، یعنی دوربین بدون آینه را به رسمیت می‌شناسند - حتی اگر این سه دوربین از شركت DSLR بیشتر پول بگیرد.
همان‌طور که Canon و Nikon هزینه می‌کنند، امیدوارند بتوانند در تسلط شرکت سونی بر بازار دوربین‌های بدون آینه فول فریم اختلال ایجاد کرده و آن را از دور خارج کنند. بدون اغراق باید گفت که سونی از آغازگران تولید نسل سوم دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه است که هم در گرفتن عکس و ویدئو با سیستم 4K برتری دارد. بنابراین سازندگان دوربین‌های قدیمی چیزهای زیادی برای اثبات دارند. پس از صرف زمان بسیار زیادی برای آشنایی با این سه دوربین، اولین نوسان‌ها ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مدل Z6 و EOS R برای علاقه‌مندان به عکاسی و طرفدارانی که یک دوربین کاملا منحنی و فول فریم مانوس می‌خواهند، ارتقا یافته است، درحالی‌که Z7 برای افرادی که تعداد عکس‌ها و انعطاف‌پذیری برایشان اهمیت دارد تا دوربین بتواند تعداد مگاپیکسل های بالا پشتیبانی كند، مناسب است. اگر شما یک دوربین مدل Nikon D850 دارید و یک دوربین سبک‌تر می‌خواهید، می‌توانید یک تعویض ساده انجام دهید. با فرض این‌که یک فول فریم می‌خواهید اما همه با مدل Z6 یا EOS R راحت کار می‌کنند، زیرا آن‌ها به‌طور اساسی برای هر سوژه‌ای رزولوشن کافی را ارائه می‌دهند.
Canon و Nikon هر یک آداپتورهایی را ارائه می‌دهد که به لنزهای موجود خود یعنی مدل EF / EF-S در Canon و F-mount برای Nikon اجازه می‌دهد تا بر روی دوربین‌های بدون آینه جدید نصب شوند. اگر شما پیش از این یک دوربین Nikon یا Canon خریداری کرده‌اید، تصمیم‌گیری درمورد این‌که آیا دوربین نسل اول در حال حاضر نیازهای شما را برآورده می‌کند، یا این‌که فقط به آنچه به‌دست آورده‌اید قانع‌اید و به انتظار موج نهایی نشسته‌اید، به انتخاب شما بستگی دارد. غوطه‌ور شدن در سیستم دوربین اولین مدل‌های جدیدی که به بازار عرضه می‌شوند، می‌تواند دلهره‌آور باشد.
هر شرکت یک آداپتور ارائه می‌دهد تا به لنزهای قبلی خود اجازه کار با دوربین‌های بدون آینه فول فریم جدید را بدهد.
از لحاظ لنز داخلی، در هنگام راه‌اندازی، لنزهای Canon بسیار هیجان‌انگیزتر از Nikon هستند. Canon مدل f/4 24-105mm برد بیشتری نسبت به Nikon مدل f/4 24-70mm کیت لنز دارد، هرچند لنز Nikon فشرده‌تر است و مدل 50mm f/1.2 یک انقلاب فوق‌العاده از آنچه که با سنسور بزرگ فول فریم Canon امکان‌پذیر است، همراه با فاصله کوتاه اتصال‌دهنده (فلنج) 20mm ایجاد شده طراحی بدون آینه است. (فلنج بین سنسور و کادر خارجی لنزها اندازه‌گیری شده است. برای ارجاع، مدل 5D Mark IV برابر با 44mm است.) Nikon حتی کارآمدتر از اندازه‌گیری فلنج 16mm است اما در حال حاضر، لنزهای پرسرعت‌تر آن f/1.8 50mm و 35mm primes هستند. 35mm فوق‌العاده سریع است. Canon همچنین f/1.8 35mm prime را در خود جای می‌دهد. لنز 24-70mm Nikon کاملا قادر است خروجی تصویری عالی را ارائه دهد. اما طرح‌های شگفت انگیز این شرکت برای دوربین‌های -Z مانند فوکوس دستی لنزهای f/0.95 58mm - هنوز در ستون «به زودی عرضه خواهند شد» هستند.
هم Canon و هم Nikon دارای یک آداپتورند به‌طوری که لنزهای موجود روی این دوربین‌های بدون آینه عمل خواهند کرد.
دوربین‌های هر دو شرکت برای انتقال تصاویر به گوشی‌های هوشمند و رایانه دارای سیستم بلوتوث و Wi-Fi هستند و این قابلیت همان‌طور که در آگهی‌های تبلیغاتی آن آمده در سری Z و EOS R نیز موجود است. عکس‌ها راه خود را به سرعت و بدون هر گونه شکستی پیدا کردند. طوری که بتوان تصور کرد، هنوز هم مي‌خواهبم که این روند همگام‌سازی کمی ساده‌تر باشد اما Canon و Nikon تقریبا بهترین تجربه‌ای را که می‌توانند با آنچه داشته باشید، ارائه می‌دهند.
دوربین‌های Nikon
به غیر از رزولوشن‌های بسیار متفاوت و گوناگونی رنج قیمتی آن‌ها، مدل 45.7-megapixel Z7 و 24.5-megapixel Z6 وجه اشتراک زیادی دارند. طراحی بدنه بین این دو دوربین یکسان است (از جمله ابعاد، وزن، و ساخت آن‌ها با دوام و مقاوم در برابر آب و هوا) که این بسیار خوب است. Nikon از نظر ارگونومی و قرارگیری دگمه‌ها کارآیی عالی‌ای دارد. کسی که دست‌های بزرگی دارد، به‌راحتی می‌توانم بدنه دوربین را در دست نگه دارد، و دستگیره آن برای نگهداشتن عمق مناسبی دارد. EVF از پشت دوربین به‌اندازه کافی دور می‌شود که بینی شما به LCD برخورد نکند. و جوی استیک فوکوس، دگمه i (که در آن تمام آیتم‌های منو مورد استفاده خود را قرار می‌دهید) و اهرم چرخنده تنظیم دوربین همگی به‌راحتی در دسترس هستند.
همچنین دو دکمه عملکردی در جلوی دوربین بین دستگیره و لنز طراحی شده‌اند که با شاخص و انگشت‌های وسطی شما قابل دسترسی هستند. ضربه زدن به این‌ها ممکن است کمی نیروی گرفتن شما را تغییردهد اما به نظر من خیلی آزاردهنده نیست. در بالای دوربین یک LCD کوچک برای بررسی تنظیمات، به علاوه ISO و دگمه‌های جبران نوردهی، ضبط ویدئو، حالت plus و اهرم چرخنده وجود دارد.
این دوربین‌ها به جای یک درگاه برای قرارگیری کارت حافظه، باید دارای دو درگاه باشند.
هر دو دوربین دارای یک پورت USB Type-C، ورودی میکروفون، جک هدفون، خروجی HDMI و یک اتصال دهنده جانبی در سمت چپ با اسلات کارت XQD در سمت راست هستند. Z7 و Z6 فقط یک اسلات حافظه دارند و Canon EOS R دارای یک اسلات SD است. عکاسان حرفه‌ای از تصمیم این شركت بسیار افسوس می‌خورند، چراکه این دوربین‌ها را برای استفاده در مراسم عروسی یا رویدادهای که کار بسیاری می‌برند نامناسب می‌گرداند. از سوی دیگر کارت‌های XQD برای Nikon بزرگ هستند و باید قابل اعتماد باشند - آن‌ها نیز گران هستند و هنوز هم به‌عنوان کارت‌های SD همگیر نیستند. وجود یک اسلات دوم هرگونه نگرانی درمورد کابوس سناریوهای احتمالی تمام شدن ظرفیت در طول عکاسی و فیلمبرداری را از بین می‌برد.
دوربین‌های بدون آینه فول فریم Nikon هرکدام دارای یک نمایاب الکترونیک 5/0اینچی 69/3میلیون نقطه‌ای بزرگ، سریع و برای عکاسی سرگرم‌کننده است که پیش نمایش دقیق تصویرتان را قبل از برداشتن عکس انجام می‌دهد. با نسبت تازه شده 60Hz، این سریع‌ترین EVF نيست ولی با این حال هنگام استفاده از آن با اشکالی مواجه نمی‌شوید. LCD عقب 2/3اینچی نیز عملکرد خوبی دارد: شما می‌توانید با استفاده از صفحه نمایش فوکوس کنید اما در کمال ناامیدی، نمی‌توانید با کشیدن انگشت خود روی LCD نقطه فوکوس خود را از طریق منظره یاب تعیین كنيد. این چیزی است که واقعا در مدل Fujifilm X-T3 دوست‌داشتنی است و می‌تواند حتی سریع‌تر از چرخاندن اهرم تنظیم عمل كند. در هردو مدل Nikon، صفحه نمایش عقب می‌تواند به‌صورت زاویه دار تنظیم شود ولی به طرفین چرخش ندارند و نمی‌توان آن را برای گرفتن تصویر خود به سمت مخالف برگرداند.
بهترین چیز در مورد Z7 و Z6 - و مزایای متمایز آن‌ها در برابر EOS R – تثبیت کننده تصویر درون بدنه آن‌ها است. Nikon هر دو دوربین را با تثبیت‌کننده پنج‌محور در سطح سنسور مهندسی کرده است، به این معنا که هر لنزی به هر یک آن‌ها وصل کنید یک میزان حداقلی از آن خواهید داشت. اگر شما یکی از لنزهای Nikon با تثبیت‌کننده مبتنی بر لنز (کاهش لرزش، یا VR، در گفتار Nikon) داشته باشید، از آن‌جا که کاری متصل بهم انجام می‌دهند این نتایج حتی بهتر خواهد شد. IBIS واقعا در استفاده از Z7 و Z6 تغییر روز به روز ایجاد کرد. برای کسانی که دستان لرزانی دارند، می‌توانند به‌طور منظم تصاویر تیز را در یک بیستم ثانیه ثبت کنند. اگر سوژه شما در حال حرکت باشد، عجالتا IBIS پاسخگوی نیازتان خواهد بود، ولی برای سوژه‌های بی‌حرکت کمک بسیار بزرگی است. همه دوربین‌های premium باید این امکان را ارائه دهند، و از آن‌جا که شرکت سونی این کار را انجام می‌دهد، Canon در این میان تنها می‌ماند.
اما مدل‌های Z7 و Z6 همچنان در همان جایگاه فوکوس اتوماتیک مداوم در حال کشمکش هستند. این دوربین‌ها فقط نمی‌توانند به مطمئنی DSLR های برتر Nikon روی سوژه متحرک به‌خوبی بسته شوند. چه شما از تک نقطه، قسمت دینامیک، قسمت وسیع یا AF قسمت اتوماتیک استفاده کنید، فرقی ندارد.
به غیر از رزولوشن، مزیت دیگر Z7 نسبت به Z6 پایه ISO است: این 64 در مقایسه با 100 در این دوربین ارزان‌تر است. برای عکسبرداری پشت سر هم، Z7 می‌تواند تا 9 فریم در ثانیه در 12 RAW بیت بگیرد اما انتخاب این سرعت پس از اولین فریم پشت سر هم قفل خواهد شد و دوربین یک پیش نمایش از شات که فقط بین هر فریم انجام داده‌اید را نشان می‌دهد. این مانع از خاموشی می‌شود اما اگر شما در حال تلاش برای ردیابی یک فرد در حال حرکت، یک وسیله نقلیه یا حیوان هستید، ممکن است منحرف‌کننده باشد. استاندارد عکسبرداری پشت سر هم 5/5 فریم در ثانیه باز هم برای نیازهای معمولی بسیار سریع است و تابش خودکار یا auto exposure را ارائه می‌دهد.
ولی 7/45 مگاپیکسل هنوز چیزی است که برای بیشتر مقاصد عکاسی در نظر گرفته می‌شود. شما می‌مانید با فایل‌هایی با حجم زیاد (بین 15 تا 30 مگابایت برای یک JPEG و معمولا بیش از 60 مگابایت برای هر RAW)، و آن‌ها می‌توانند به سرعت تمام گنجایش هارد درایوتان را اشغال كنند.
Z7 می‌تواند ویدیو 4K را با استفاده از سنسور کامل خود ضبط کند اما اگر این کار را انجام دهید کیفیت آن مطلوب نیست. ولی این توضیح دهنده از Gerald Undone کار خوبی را در زمینه ناپدید شدن فرآیند پرش خط انجام می‌دهد که Z7 برای ضبط 4K فول فریم انجام می‌دهد. اگر می‌خواهید با مدل Z7 سریع‌تر فیلمبرداری کنید، باید با حالت APS-C Oversampled کار کنید.
دوربین Canon مدل EOS R (خود دوربین به تنهایی 299/2دلار / 399/3دلار با لنزهای 24-105mm)
علاقمندان به دوربین Canon به دنبال تغییر آن به یک دوربین بدون آینه فول فریم کلی با فوکوس بر عکسبرداری ساکن هستند.
Canon مدل EOS R3/30 مگاپیکسلی بین مدل‌های Nikon در چند حوزه قرار دارد. این مدل از Nikon Z6 گران‌تر است اما هنوز ارزانتر از Z7 است. دارای رزولوشن بالاتر از Z6 است اما قابلیت‌های پیکسلی Z7 را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. Canon تنها یک بدنه دوربین دارد، به همین دلیل کمترین مشکل را برای کل مدل خانواده سونی ایجاد می‌کند اما با این حال این برای شرکت چالشی است که در حال رقابت با آن است.
EOS R یک زمینه میانی هوشمند بین استفاده بیش از حد غول مگاپیکسلی Z7 و سنسور 24 مگاپیکسلی Z6 را ابداع کرد. Canon به‌صورت دستی یک فوکوس اتوماتیک دو پیکسلی قابل انتخاب 655/5 را در آن قرار داد، از این رو شما در زمان ضربه زدن به صفحه نمایش برای فوکوس به جای پیمایش از طریق تمام این نقاط با دکمه‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد. نقاط AF صددرصد از قاب را به صورت عمودی و 88 درصد به صورت افقی پوشش می‌دهد، طوری که مانند دوربین‌های Nikon می‌توانید نقطه فوکوس را تقریبا در هر نقطه قرار دهید. همچنین دارای تشخیص چشم است و این چیزی است که Z7 و Z6 هر دو فاقد آن هستند. (در حال حاضر، آن‌ها تازه تشخیص چهره را در دوربین خود قرار داده‌اند، گرچه Nikon ابراز داشته که قابلیت تشخیص چشم در بروز رسانی نرم‌افزار قرار داده شده است.) عکسبرداری سلسله‌وار EOS R با سرعت هشت فریم در ثانیه (یا پنج فریم در ثانیه با فوکوس اتوماتیک مداوم) انجام می‌شود.
هر لنز RF-mount دوربین Canon دارای یک حلقه کنترل است که می‌تواند سفارشی شود تا به سرعت ISO، دیافراگم، سرعت شاتر یا جبران نوردهی تغییر کند.
R از Mount RF جدید استفاده می‌کند، و Canon چندین آداپتور مختلف را برای انطباق با لنزهای EF و EF-S موجود خود می‌فروشد. گذشته از یک آداپتور تک منظوره ساده که به شما اجازه می‌دهد یک لنز قدیمی را به R وصل کنید، یکی دیگر هم وجود دارد که شامل یک صفحه مدرج است که می‌توانید آن را سفارشی کنید تا هر تغییری که می‌خواهید (به‌طور مثال، ISO) روی تنظیمات آن انجام دهید و سوم ویژگی آن فیلترهای تراکم خنثی یا قطبشگر دایره‌ای است. EVF دارای همان رزولوشن 3.69 میلیون نقطه مانند سری Z است اما بزرگ‌نمایی آن در مقایسه با 0.80x کمی کمتر از 0.76x است.
به‌طور قطع مدل EOS R بیشترین شباهت را به مدل DSLR دارد. دستگیره آن از Nikon عمیق‌تر است که خیلی دوست داشتنی است و انگشت کوچک روی آن حالت آویزان ندارد. اگر بخواهیم حقیقت را بیان کنیم، هرچند این سه دوربین کمی کوچک‌تر و سبک‌تر از یک DSLR حرفه‌ای هستند، تفاوت آن‌ها بسیار چشمگیر نیست.
متاسفانه، EOS R باید با دو مشکل بزرگ در قطعه Canon ستیز كند. اول عدم وجود ثبات در بدنه است. Canon دارای لنزهای فراوان است که ثبات خود را ارائه می‌دهند اما بسیاری از آن‌ها فاقد این لنزها هستند. لنز فوق‌العاده 50 میلی‌متری F / 1.2 RF-mount هیچ حرفی برای گفتن ندارد، هرچند که 35 میلی‌متر f / 1.8 و 24-105 f / 4 هر دو روی آن عمل می‌کنند. همه لنزهای Canon RF دارای یک حلقه کنترل جدید هستند که می‌توانند مطابق طیف وسیعی از تنظیمات را همان‌طور شكل دهند که شما آن را می‌چرخانید.
دومین موردی که نمی‌توان دراین باره از آن چشم‌پوشی کرد، نوار چند منظوره در پشت آن است که به‌طور معمول می‌تواند یک فوکوس با اهرم دکمه‌ای باشد. شما می‌توانید آن را برای ایجاد تغییرات در تنظیمات با دست کشیدن یا ضربه زدن به هر دو سمت تغییر دهید. خوشبختانه شما همیشه می‌توانید با دکمه‌های دیگر (از جمله D-pad اصلی) برای کنترل انتخاب فوکوس آن را سفارشی کنید. برخلاف دوربین Nikon، Canon به شما اجازه می‌دهد هنگام تماشا از طریق EVF برای حرکت دادن نقطه فوکوس به جاهای دیگر انگشت خود را روی صفحه نمایش لمسی بکشید. هر دوربین با صفحه نمایش لمسی باید این ویژگی را داشته باشد. EOS R به‌طور قابل اعتماد و سریع فوکوس می‌کند و بخش سیستم دو پیکسل AF دوربین Canon بسیار تاثیرگذار است. در شرایط کم‌نور نیز قوی است و در صورتی که از لنز f/1.2 استفاده شود با-6EV فوکوس می‌کند. مدل EOS R درجه‌های رنگ پوست جذاب و علم رنگ را که امضا و شناسنامه Canon شده است، صادقانه بازتولید می‌کند.
یکی از موارد فوق‌العاده این است که: Canon به مدل EOS R یک سیستم محافظ هوشمند برای سنسور فول فریم بزرگش قرار داد. هر زمان که دوربین خاموش باشد، شاتر بسته می‌شود و آن را می‌پوشاند. این قابلیت وسایل را تمیز نگه می‌دارد و احتمال این را که گردوغبار هنگام پاک کردن لنز داخل سنسور برود، کاهش می‌دهد.
صفحه نمایش 15/3 اینچی عقب آن می‌تواند بیرون بیاید و رو به جلو قرار بگیرد که باعث می‌شود این دوربین برای کسانی که از خودشان ویدئو می‌گیرند، مناسب باشد مگر این‌که آنها به دنبال ضبط تصاویر 4K باشند. ویدئوی 4K در یک گروه 1.8x شدید که برای محدود کردن گزینه‌های عکسبرداری با زاویه باز به‌اندازه کافی نزدیک برش می‌دهد، ضبط شده است. اگر شما با فیلمبرداری در 1080p راضی هستید، لازم نیست نگران این مسئله باشید اما به نظر می‌رسد «نرم» کلمه‌ای است که مردم در حال حاضر برای توصیف ویدئوی EOS R استفاده می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: