کد خبر: ۱۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
چگونه افراد بیت‌کوین را ایجاد کردند، چرا بلاکچین آنچه ما به‌صورت آن‌لاین انجام می‌دهیم، تغییر می‌دهد؟
احتمالا درمورد بيت‌كوين چیزهایی شنیده‌اید. اواخر سال 2017، رشد و رونق آن در بازار عده زیادی را ثروتمند کرد. در عرض چند هفته ارزش یک بیت‌کوین تنها از حدود 2/300پوند به تقریبا 15هزار پوند (سه‌هزار تا 300/19دلار) رسید و باعث میلیونر شدن کسانی شد که از قبل بيت‌كوين خریداری کرده بودند. بعضی هم پس انداز کنار گذاشته خود را برداشت کرده‌اند و در تلاشند تا ثروتمند شوند.
اما بیت‌کوین دقیقا چیست؟ مطمئنا چیزی نیست که بتوانید در کیف خود بگذارید یا نگهدارید. به‌طور قطع نمی‌توان از آن در یک سوپر مارکت استفاده کرد همچنین تا به حال هیچ‌کس سکه بیت‌کوین فیزیکی را ضرب نکرده است. چون این یک پول رایج دیجیتالی است و می‌توان از طریق رایانه در ازای حل معماهای ریاضی آن را به‌دست آورد. این‌ها همه به لطف یک فناوري به نام «بلاکچین» امکان‌پذیر است که در حال تغییر روش کسب‌وکار افراد در سراسر جهان است. ممکن است بیت‌کوین تمام عنوان‌های خبری را از آن خود کند اما پول دیجیتالی فقط به لطف بلاکچین به‌وجود آمده. بیایید ببینیم این‌ها چگونه کار می‌کنند.
ساخت بلاک‌ها
ابتدا از بلاکچین شروع می‌کنیم، چون مبنای ساخت پول‌های دیجیتالی است. بلاکچین استفاده‌های گوناگونی دارد و پول‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین فقط یکی نوع کاربرد دارند.
بلاکچین در اصل یک دفتر کل دیجیتالی است که اجازه می‌دهد تا افراد و کسب‌وکارها معاملات را ثبت و دارایی‌ها را ردیابی كنند و پرونده آن‌ها به‌طور ایمن در تمامی دستگاه‌های چندگانه ذخیره می‌شود. «دارایی» می‌تواند هر چیزی از یک ماشین یا یک خانه تا یک اختراع ثبت‌شده یا حق چاپ یک لوگو باشد. بلاکچین بین کاربرها به اشتراک گذاشته می‌شود و هنگامی که یک معامله جدید انجام می‌شود، برای همه و به‌طور همزمان به‌روزرسانی می‌شود. هر تراکنشی که وارد می‌شود در کل شبکه کاربران متصل ردیابی مي‌شود، بنابراین شما بعد از آن هیچ چیز را نمی‌توانید تغییر دهید؛ این اطلاعات کامل و به خوبی ذخیره می‌شوند.
اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ برای درک این مطلب، اجازه بدهید درمورد استفاده بلاکچین در زمینه خرید یک خانه بررسی‌ای انجام دهیم. این روند بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. این روند با سازنده‌ای شروع می‌شود که زمین را از کسی می‌خرد. سازنده مجوز نقشه‌برداری را می‌گیرد، یک خانه را در سایت قرار می‌دهد و نشاني را برای تامین منابع آب، گاز و برق و همچنین خط تلفن ثبت می‌کند. سپس، سازنده خریداری را پیدا می‌کند. مالکیت در ازای پول منتقل می‌شود.
بدون بلاکچین، تمام این اطلاعات از جزئیات مالکیت زمین تا قیمت نهایی و اطلاعات مربوط به کاربردپذیری باید آن را شرکت‌های جداگانه ثبت كنند - برای مثال، شرکت‌های برق، گاز و آب. چون همه در مکان‌های مختلف قرار دارند و گرفتن همه آن‌ها برای خریدار می‌تواند دشوار و وقت‌گیر باشد. به علاوه، اگر هرگونه اشتباهی در طول این روند به‌وجود بیاید، بعدا می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا همه در تلاشند تا خطایی در آن ایجاد کنند.
اکنون، چگونه بلاکچین می‌تواند این روند را بهبود بخشد. در هر نقطه‌ای در این زنجیره یک بلاک جدید در بلاکچین ایجاد می‌شود و به بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود. سازنده می‌تواند اطلاعات ثبت اسناد رسمی را مشاهده کند و جزئیات اسناد و کاربردپذیری آن را طرح‌ریزی كند. آن‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات حقوقی مفیدی را اضافه کنند، مانند این‌که در صورت افتادن یک حصار چه کسی مسئول تعمیر آن است. سپس، هنگامی که کارهای مربوط به خانه به پایان رسید، خریدار می‌تواند به بلاکچین دسترسی پیدا کند و تمام اطلاعاتی را که درمورد خرید خانه‌ای در یک مکان امن نیاز دارند، مشاهده كند.
به این ترتیب، یک زنجیره داده تکی می‌تواند ایجاد شود که به‌راحتی با کسانی که به آن نیاز دارند به اشتراک گذاشته شود. اگر خریدار تصمیم می‌گیرد بعدا خانه را به فروش برساند تمامی اطلاعاتی را که نیاز دارند، در اختیار دارد و فردی که آن را از آن‌ها خریداری می‌کند از واقعیتی که تمام اطلاعات صحیح و قانونی است باخبر می‌شود، زیرا بلاکچین نمی‌تواند ویرایش شود یا تغییر داده شود. کاملا امنیت دارد و هر مرحله از روند سریع‌تر و ساده‌تر می‌شود.
این فقط یک نمونه کوچک است اما هنگامی که درمورد آنچه می‌تواند هدف کسب‌وکارهای بزرگ باشد فکر می‌کنید، مانند سفارش قطعات یا فروش محصولات الکترونیکی در آن که یک رویداد روزمره‌اند، می‌توانید ببینید که چرا نحوه کار کردن افراد در حال تغییر است.
درمورد بیت‌کوین چه اتفاقی می‌افتد؟
درحالی‌که بلاکچین تراکنش‌هایی مانند آنچه در بالا ذکر شد، امن‌تر می‌سازد، محدودیت‌های ارزی مانند دلار و پوند هنوز می‌تواند روند خرید و فروش را کُند كند. برای انتقال وجوه باید هزینه صرف شود و تاییدیه انتقال پول هم زمانبر است. در کسب‌وکار، وقتی زمان از دست برود، پول هم ارزش خود را از دست می‌دهد.
پول‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین مانند ارزهای معمولی نیستند. هیچ بانک مرکزی وجود ندارد که آن‌ها را کنترل کند. در عوض، رایانه‌های قدرتمند می‌توانند پازل‌های پیچیده ریاضی را حل کنند تا در طول زمان سکه‌ها را برداشت کنند و برخلاف ارزهای معمولی (که بانک‌ها فقط می‌توانند از آن بیشتر چاپ کنند)، تعداد محدودی بیت‌کوین وجود دارد و هرگز هم تولید نمی‌شود. تا به حال فقط 21 میلیون از آن به‌صورت فیزیکی در دسترس است و تنها در هر ساعت تعداد اندکی از سکه‌های جدید می‌توانند برداشت شوند. این میزان هم به آرامی رو به کاهش است تا دیگر کسی نتواند آن را برداشت کند.
این‌ها همه به لطف بلاکچین امکان‌پذیر شده است. زنجیره بيت‌كوين تعداد افرادی را که از آن دارند، ثبت می‌کند و این به‌طور امن در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده می‌شود. شما نمی‌توانید سوابق خود را عوض کنید تا بيت‌كوين بیشتری بگیرید – بلاکچین یک رکورد واضح را نگه می‌دارد که به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود.
در مثال خانه که در بالا آورده شد، یک بلاکچین خصوصی استفاده می‌شود. فقط کاربرانی که برای پیوستن به زنجیره دعوت شده‌اند به بلاک‌ها دسترسی خواهند داشت و قادر به مشاهده داده‌ها هستند. بعضی افراد در زنجیره، مانند نماینده املاک، مجاز به دیدن تعداد محدودی از اطلاعات در زنجیره‌اند.
شبکه بيت‌كوين باز است. بنابراین یکپارچگی معاملات را می‌توان به‌راحتی نظارت کرد. همچنین انتقال‌ها را خصوصی‌تر می‌کند، زیرا نیازی به بررسی هویت وجود ندارد. هنگامی که کسی یک معامله را ارائه می‌دهد، پروتکل شبکه از طریق معاملات قبلی برای آن ارز بازنگری می‌کند تا تایید کند که فرستنده دارای بيت‌كوين کافی باشد و مجوز ارسال آن‌ها را دارد. اگر این مراحل انجام شوند، معامله می‌تواند صورت گیرد.
شاید به نظر مشکوک بیاید اما درواقع، یک کیف پول منحصربه‌فرد به شناسایی کاربران کمک می‌کند و در صورت نیاز مجری قانون می‌تواند از این شناسه برای ردیابی کاربران استفاده کند. به علاوه، بيشتر تراکنش‌ها باید دارای یک شناسه ثبت‌شده و انتقال قانونی باشند و چون این در یک شبکه باز ثبت شده است، بيت‌كوين یک ارز کمتر ایده‌آل برای مجرمان است.
درنهایت، مانند تمام انتقال‌هایی که از طریق بلاکچین انجام می‌گیرند، امکان ویرایش یا معکوس کردن پس از تکمیل آن وجود ندارد. درواقع، تنها راه لغو یک معامله انجام یک معامله مشابه در جهت مخالف است. در این مورد، هر دو معامله به‌طور کامل برای کسانی که در زنجیره‌اند قابل مشاهده است. این باعث می‌شود رمزنگاری ارزی مثل بيت‌كوين یک راه بسیار امن برای تجارت باشد.
انواع گوناگونی از پول دیجیتالی وجود دارد اما قطعا بيت‌كوين از بزرگ‌ترین آن‌هاست و این تنها مورد استفاده بلاکچین نیست ولی قطعا شناخته‌شده‌ترین آن است. با این حال، فناوری بلاکچین پتانسیل عظیمی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند تا معاملات سریع و مطمئن انجام دهند. به هر حال آن را تبدیل به چیزی خواهد کرد که افراد عادی از بقایای آن هر روز برای دیده شدن استفاده کنند اما قطعا پتانسیل تغییر روش زندگی را دارد.
ارز دیجیتالی چقدر با پول تفاوت دارد؟
 
 
برداشت بيت‌كوين چگونه است؟
قبلا ذکر کردیم که بيت‌كوين‌ها می‌توانند با برداشت کردن به‌دست آیند اما این یعنی چه؟ خوب، برداشت کردن روش پس‌انداز رايانه‌اي است که از قدرتش برای کمک به ایجاد اطلاعات در بلاکچین استفاده می‌کند.
این‌طور بگوییم که ده‌ها معامله با بيت‌كوين در یک لحظه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. همه این معاملات باید در برابر بلاکچین مورد بررسی قرار بگیرند، هویت آن‌ها باید تایید شود و سپس کل بلاکچین در هر رايانه نیاز به به‌روزرسانی دارد. این مقدار زیادی نیروی محاسباتی لازم دارد.
برداشت‌کنندگان بيت‌كوين توانایی محاسباتی خود را برای انجام این کار برای کمک به عملکرد شبکه قرض می‌دهند و هنگامی که این کار را انجام می‌دهند، آن‌ها برای باز کردن قفل یک بيت‌كوين جدید مشغول کارند تا به حساب کاربری آن‌ها افزوده شود. این می‌تواند مدتی طول بکشد، و شما نیاز به یک رايانه قدرتمند یا یک تجهیزات برداشت سفارشی دارید تا بتوانید مقدار زیادی بيت‌كوين را به‌دست آورید.
 
تجهیزات برداشت طراحی شده‌اند تا بیشترین قدرت را بدون داغ کردن هر یک از اجزا به‌دست آورند
 
«شبکه بيت‌كوين باز است، بنابراین نظارت بر یکپارچگی معاملات کار آسانی است.»
هرکسی می‌تواند در بيت‌كوين سرمایه‌گذاری کند. هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری کنید بیشتر برداشت خواهید کرد.
 
 
مزایا و معایب بلاکچین
 انتقال امن
این یک روش امن و محرمانه برای انتقال داده‌هایی است که قابل ویرایش نیستند.
 هک کردن همچنان رخ می‌دهد
بعضی از سیستم‌های هک همچنان می‌توانند مشکلات عمده‌ای را ایجاد کنند، مانند حمله‌ای که یک گروه را از دسترسی به شبکه مسدود کند.
 معاملات غیر قابل برگشت
نقل و انتقال امن‌تر است، زیرا یک خریدار نمی‌تواند اطلاعات را پس بگیرد و سپس ادعای بازگشت پول را داشته باشد.
 معاملات غیرقابل بازگشت!
وقتی اشتباهی صورت گیرد، سازماندهی بازپرداخت یا توزیع دوباره ممکن است مشکل باشد.
 پتانسیل
فناوري بلاکچین، پرداخت هزینه‌ها، دسترسی به مدارک و حتی رأی دادن را برای ما ساده مي‌كند.
بدون تنظیم‌کننده
از آن‌جا که بيت‌كوين دیجیتال است هیچ تنظیم‌کننده رسمی‌ای ندارد. اگر سازنده تصمیم به تجزیه یا تغییر بگیرد، می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی داشته باشد.
  پول‌های دیجیتالی نمی‌توانند راکد بمانند
اگر یک بحران مالی به‌وجود بیاید، بانک‌ها معمولا حساب‌های بانکی را غیرقابل دسترسی می‌کنند. این مسئله در مورد پول‌های دیجیتالی صدق نمی‌کند.
  فناوری جدید می‌تواند مردم را بترساند
مردم واقعا پول دیجیتالی و بلاکچین را درک نمی‌کنند، از این رو به مسیر اصلی کشاندن آن‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود.

 
گره‌های در یک شبکه بلاکچین می‌تواند هر چیزی از یک رايانه معمولی تا سرورهای بزرگ قدرتمند در یک دفتر کار باشد

 
ATM های پول‌های دیجیتالی مردم را قادر به خرید / یا فروش ارزهای دیجیتال می‌کند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: