کد خبر: ۱۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
مدیرکل دفتر مدیریت بهره‌وری آب و آبفا خبر داد؛
زهرایی گفت: در رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در روز‌های سوم تا پنجم تیرماه، تعیین الگوی مصرف آب برای بخش‌های مختلف کلید می‌خورد.
 به گزارش قلم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا اظهار کرد: مصارف خانگی آب با وجود آنکه حجم خیلی کمی از مصارف آب در ایران را شامل می‌شوند، اما اهمیت بسیار زیادی برای وزارت نیرو دارند، چرا که کار‌ها و اقداماتی که برای مدیریت مصرف آب خانگی می‌شود، جنبه فرهنگ‌سازی دارد.
 
وی ادامه داد: کسانی که در خانواده‌ها رشد پیدا می‌کنند، بعدا ممکن است صنعتگر یا کشاورز شوند و اگر فرهنگ صرفه‌جویی در خانه‌ها برایشان جا افتاده باشد، مسلما در کار‌ها و فعالیت‌های خارج از خانه خود نیز به این موضوع توجه خواهند کرد و کمک می‌کنند تا در کلان جامعه، صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق بیفتد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا افزود: با این وجود، نباید تلاش‌هایی که در حوزه مدیریت مصرف صورت می‌گیرد محدود به مصارف خانگی باشد و برای آنکه بحث مدیریت مصرف آب را به سایر سطوح مصرفی نیز شامل مصارف صنعتی، کشاورزی و مصارف دیگری که در شهر‌ها اتفاق می‌افتد، مثل فضای سبز، فضای شهری و غیره تسری دهیم، احتیاج به هماهنگی فرابخشی داریم.
 
 زهرایی با بیان اینکه مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده آب، بسیار مهم است، گفت: مدیریت مصرف آب و اصلاح الگو‌های مصرفی علاوه بر اینکه در بخش کشاورزی می‌تواند روی مدیریت بهینه منابع آب کشور اثرگذار باشد، در سایر بخش‌ها نیز همچون صنعت بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: برای رسیدن به هماهنگی فرابخشی به‌منظور دستیابی به اهداف مدیریت مصرف آب در کشور و با این ایده، کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در اسفندماه سال ۹۶ تأسیس شد که وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، کشور و سازمان‌های برنامه و بودجه، هواشناسی و حفاظت محیط زیست عضو آن شدند و در بیش از ۱۴ ماه که از فعالیت این کارگروه می‌گذرد، همه تلاش‌ها در راستای هماهنگی فرابخشی در حوزه‌های مدیریت مصرف آب بوده است.
 
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بحث مدیریت مصرف آب داریم این است که آمار و اطلاعات کافی در زمینه مصرف آب در بخش‌های غیرشهری کمتر وجود دارد؛ یعنی اطلاعات جامع مصرف آب در صنایع مختلف در حوزه‌های معدنی و صنایع معدنی، در بخش انرژی، در صنعت نفت، در صنعت برق و همینطور بخش‌های مختلف کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، شیلات، دامپروری و تمامی بخش‌های مصرفی وجود ندارد و نیاز داریم که بانک اطلاعاتی جامعی از مصارف آب داشته باشیم.
 
وی افزود: البته پایش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و اطلاعات کلان آب در بخش‌های مختلف وجود دارد، ولی نیاز داریم تا این اطلاعات به‌روز و بهینه و جامع شوند؛ به‌طور مثال ما تعداد زیادی واحد‌های صنعتی در بخش فولاد در نقاط مختلف کشور داریم که برخی از این واحد‌ها از تکنولوژی‌های نوینی برای بخش‌های خنک سازی و فرآیندی استفاده کرده و مصرف آب خود را بسیار پایین آورده‌اند، در حالی که ممکن است یک واحد صنعتی دیگری از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده کند و برای هر تن تولید مقدار آب بیشتری مصرف کند.
 
زهرایی اضافه کرد: ما برای تعریف بنچ مارک‌ها نیاز داریم تا این جزئیات از آمار و اطلاعات را که مثلا میزان مناسب مصرف آب برای تولید هر تن فولاد یا هر محصول دیگری چقدر است و میزان مصرف آب در واحد‌های مختلف فولادی کشور در حال حاضر چقدر بوده و با رقم مطلوب چقدر فاصله داریم و یا میزان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای برای هر هکتار تولید یک محصول خاص کشاورزی چقدر است و مقدار مطلوب با توجه به مسایل اقتصادی، فنی و شرایط بومی حاکم بر کشور چه مقدار است را تهیه کنیم، آن وقت می‌توانیم برای رسیدن به مقدار مطلوب مصرف آب و اصلاح الگو‌های مصرفی اقدام کنیم.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا افزود: در این صورت می‌توانیم مقدار الگوی مناسب مصرف در هر بخش را مشخص کرده و به هر کارخانه، هر واحد کشت گلخانه‌ای و غیره اعلام کنیم که مصرف شما نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، بالاتر است و مثل همان کاری که در بخش شرب انجام می‌دهیم که مرتب در قبوض برای مشترکان هشدار پرمصرفی درج می‌شود، باید در سایر بخش‌ها هم اتفاق بیفتد.
 
وی ادامه داد: ضمن هماهنگی‌هایی که در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی داریم، همین موضوع را بهانه برگزاری مجموعه نشست و نمایشگاه تخصصی سازگاری با کم آبی کرده‌ایم که این رویداد سوم تا پنجم تیرماه همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار می‌شود.
 
زهرایی افزود: در این رویداد، اطلاعات طرح‌هایی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب، بازچرخانی آب و افزایش بهره‌وری مصرف آب شده و یا در رابطه با کاهش آلودگی آب اجرایی و منجر به خروجی ملموسی شده‌اند، روی تارنمای رویداد وارد شده و در این رویداد معرفی خواهند شد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا با بیان اینکه تعیین الگوی مصرف آب برای بخش‌های مختلف در رویداد پیش رو کلید می‌خورد، گفت: امیدواریم تا جایی که بتوانیم با فضا و تحرکی که در چنین رویداد‌هایی وجود دارد اطلاعات مفیدی را در حجم گسترده‌ای جمع آوری کنیم؛ در این صورت با جمع‌بندی نظرات تخصصی بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و غیره در قالب همکاری و تعالی که در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اتفاق می‌افتد و تحلیل این اطلاعات، بحث تعیین الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف مصرفی پیگیری شده و بنچ مارک‌ها در این زمینه انتخاب می‌شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: