کد خبر: ۱۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
درباره دکاپاژ و آسیب‌های جدی که به موها وارد می‌شود
طبیعت موهای همه ما از جهت رنگ، حالت و حجم به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که هیچ‌گونه رنگ و کوپ فانتزی هم جایگزین آن نمی‌‌شود اما دلیل آن هرچه که هست بیشتر خانم‌ها رنگ کردن موها را سال‌هاست یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روتین زندگی خود می‌‌دانند. از روشن به تیره و برعکس، هرازگاهی به بهانه تنوع هم که شده، سراغ رنگ موهای متفاوتی مانند مشکی، شرابی و پرکلاغی رفته اما نتیجه هیچ شباهتی به رنگ مویی ندارد که در ذهن‌تان بود .یا ممکن است در کمتر از 10روز به سرتان بزند که همین موهای تیره را به روشن‌ترین رنگ ممکن تغییر دهید اما این کار به‌اندازه صحبت کردن درباره آن ساده نیست، هم هزینه دارد و هم عوارض چون باید خودتان را به پروسه‌‌ای باعنوان دکاپاژ بسپارید اما این روش چیست و با موها چه می‌کند، مینو درخشانی، کارشناس زیبایی با جزئیات برایتان بازگو خواهد کرد.
روشی برای تصحیح و پاک کردن رنگ از روی موها 
حتما یک‌بار هم که شده اصطلاح دکاپاژ مو را شنیده‌‌اید. چون خانم درخشانی با 13سال سابقه کار در حوزه زیبایی می‌گوید معمولا در طول هر هفته تعدادی مشتری برای خدمات دکاپاژ داریم. این یعنی هم آمار بالاست و هم آگاهی نسبتا کم. فرایندی که قرار است طی آن رنگ از روی موها پاک شوند و رنگ روشن و تازه‌ای به خود بگیرد. پس برای حذف رنگ مویی که دیگر علاقه‌‌ای به آن ندارید، نیاز به تکنیکی است که به آن دکاپاژ می‌گویند. درخشانی در توضیح بیشتر درباره این تکنیک می‌گوید : «زمانی که موها پس از رنگ تیره‌تر از حد انتظارتان باشد و به پایه روشن و مطلوبی نرسد که می‌خواستید در این مرحله دکاپاژ به‌عنوان مقدمه‌‌ای برای تصحیح رنگ وارد عمل شده و مو بعد از دکاپاژ، دوباره رنگ می‌شود تا به رنگ مورد دلخواه مشتری برسد. از طرفی موهایی را که با یک‌بار رنگ شدن به مشکی پرکلاغی، شرابی و رنگ‌هایی با پایه یک و دو رسیده اند، هم فقط با همین روش می‌توان به رنگ روشن تغییر داد. چون باید به‌طور کامل بعد از باز شدن کوتیکول‌ها رنگ از تارموها پاک شوند و بعد از برگشتن مو به رنگ طبیعی قبل، مجدد رنگ موی روشن استفاده شود. این روش ریمو کردن رنگ به کمک مواد است که در آن از ترکیب پودر دکلره آبی رنگ،کرم اکسیدان و آب استفاده می‌شود.
تنها مزیت دکاپاژ برآورده کردن نیاز لحظه‌ای شماست 
شما برای دکاپاژ کردن برای خودتان دلایلی دارید اما مهم‌ترین فاکتوری که باید مدنظر قرار دهید سلامت و زیبایی موهاست. متاسفانه بیشتر خانم فقط برای برآورده‌ کردن نیاز و آرزوی لحظه‌ای خود این روش را انتخاب می‌کنند،.چون رنگ تیره‌ای که به موهایشان زده‌اند، دلنشین نیست یا نمی‌خواهند تا بلند شدن ریشه‌ موهای خود حداقل یک‌سال منتظر بمانند. پس پیش از این‌که از آسیب‌ها و عوارض این روش به شما بگوییم می‌توانیم اقرار کنیم که تنها مزیت دکاپاژ کردن پاک کردن فوری رنگ موی فعلی از روی سرتان و تغییر رنگ و برآورده کردن نیازتان است. درواقع این شیوه باعث می‌شود دست‌تان برای انتخاب رنگ موی دلخواه یا تغییر و تنوع‌های مکرر همیشه باز باشد. با این بهانه که دکاپاژ پایه رنگ موی تیره را خیلی زود به روشن تغییر می‌دهد.
*شیوه کار در دکاپاژ چیست ؟
اگر تصمیم‌تان را برای دکاپاژ کردن گرفته‌اید ابتدا باید موهایتان بررسی شود. هم از جهت مقاومت و هم از این جهتی که چه مقدار از ریشه رشد کرده و بدون رنگ است و همچنین چه قسمت‌هایی از مو برای پاک شدن از رنگ به مواد دکاپاژ نیاز دارد. بنابراین دکاپاژ به دو روش کلی و قسمتی روی موهای سر انجام می‌شود. دکاپاژ قسمتی، روی موهایی انجام می‌شود که رشد ریشه داشته است یا بخشی از موها مثلا نوک ساقه یا جلوی موها نیاز به روشن شدن و تغییر رنگ دارد. به این شیوه که برس رنگ مو فقط روی قسمت‌های تیره رنگ شده زده شود که نیاز به دکاپاژ دارد. مواد به هیچ‌وجه نباید به سمت ریشه‌ها رفته یا با موهایی که نیاز به تغییر رنگ ندارد برخورد کند. برای دقت بیشتر و پیشگیری از این مشکل هم فرد دکاپاژکار، لایه موها را به کمک تکه‌های پد یا پنبه که به صورت لوله‌ای درست و از پیش آماده کرده از لایه دیگر مو جدا می‌کند اما در دکاپاژ کردن کلی مو، تنها تمرکز فرد روی استفاده درست از مواد و پوشش دادن تمام تارهای مو برای حذف رنگ موهاست. درواقع روش کلی برای مشتریانی به کار گرفته می‌شود که تمام قسمت‌های مو به‌طور یکنواخت رنگ شده باشد و به یکباره نیاز به تغییر و تصحیح رنگ است.در روش اول به حدود 40 تا 60 دقیقه زمان نیاز است اما در روش دکاپاژ کلی 10 تا 20 دقیقه زمان کفایت می‌‌کند.
دکاپاژ یک تکنیک است و به تجربه و مهارت نیاز دارد 
درخشانی بر دقت و وسواسی تاکید می‌کند که در این کار نیاز است و می‌گوید: «دکاپاژ یک عمل کاملا تکنیکی است و درصد زیادی از موفقیت آن به تجربه و مهارت فرد آرایشگر و دکاپاژکار بستگی دارد. بنابراین اگر از گوشه و اطراف پیشنهاد انجام این کار در منزل بدون هیچ پیش‌زمینه و تجربه قبلی به شما می‌‌دهند مطمئن باشید آسیب جدی به موهایتان وارد خواهد شد. موهای وز و خردشده و تغییر رنگ نامناسب کمترین نتیجه‌ای است که می‌توانید از این کار در خانه بگیرید. در یک دکاپاژ حرفه‌ای، موهایتان حتما ابتدا بررسی می‌شود و بانظارت کامل به نتیجه مطلوب می‌‌رسد. برای مثال بعضی از موها بسیار سریع و راحت دکاپاژ شده با وجود این‌که بعضی دیگر با همان رنگ به دشواری دکاپاژ می‌شوند. پس برای گرفتن بهترین نتیجه آرایشگر مربوطه ابتدا دکاپاژ را روی لایه نازکی از مو آزمایش می‌کند و بعد از مشاهد و ارزیابی نتیجه کار با در نظر گرفتن پایه رنگ موردنظرتان، یکی از دو شیوه دکاپاژ را انجام می‌‌دهد. میزان مکث، مراقبت و بررسی هنگام تصحیح رنگ تاثیر زیادی بر موفقیت‌آمیز بودن کارتان دارد. بنابراین فقط یک کارشناس مجرب و آموزش دیده از عهده این کار برمی‌آید و به‌اندازه شما، نگران سلامت و زیبایی موهایتان خواهد بود. چون هرگونه اشتباه آرایشگر در این کار برای موهایتان گران تمام خواهد شد. 
ساختمان موها متلاشی می‌شود 
زمانی که موها بعد از رنگ تیره‌تر از آنچه شما انتظار دارید، می‌شود در دسترس‌ترین پیشنهاد برای روشن کردن آن همین دکاپاژ است اما بهتر است به عوارض و آسیب‌های آن هم فکر کنید. این عمل در دنیا به‌عنوان یک شوک وحشتناک برای موهاست، چون هم ساختمان موها را متلاشی می‌کند و هم این‌که تا مدت‌ها رطوبت، شادابی و درخشندگی را از موها می‌گیرد. تاثیرات منفی زیادی که این روش با تحمیل خشکی و شکنندگی بر موها می‌گذارد گاهی سال‌ها چهره زیبا و لطافت آن را از شما خواهد گرفت. توصیه ما این است که تا حدامکان از دکاپاژ کردن بپرهیزید و اجازه دهید تا موها به روند طبیعی رشد خود ادامه داده و درنهایت برای تغییر رنگ آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. گاهی تماس مواد با پوست سر موجب ایجاد حساسیت و متورم و قرمز شدن پوست سر می‌شود و گاهی چنان آسیبی به ساختمان موها وارد می‌کند که فرد مجبور به کوتاه کردن آن‌ها می‌شود.
بعد از دکاپاژ موها تشنه مراقبت هستند 
معمولا در فرایند دکاپاژ، آرایشگران مربوطه به میزان کافی از کرم ویتامین و کاندیشنرهای قوی و رطوبت‌رسان برای رفع خشکی مو استفاده می‌کنند اما این نکته را تا شش‌ماه بعد از پاک کردن رنگ موها به این شیوه در خاطر داشته باشید که از حالا موهایتان به‌شدت خشک، تشنه و بیمار است. باید مرتب با روغن‌های طبیعی مثل زیتون، بادام و کرچک ساقه‌های آن را تغذیه کنید. از سوی دیگر موها بسیار مستعد دو شاخه شدن است پس مصرف نرم‌کننده را از کمی پایین‌تر از ریشه موها بعد از هر بار شست‌وشوی موها فراموش نکنید. موادشیمیایی که در ترکیب دکاپاژ به کار می‌رود تقریبا ضعیف‌تر از روشن کننده مو یا پودر دکلره است اما تغییراتی که در ساختار مو ایجاد می‌کند به مراتب مضرتر از آن است. بعضی سالن‌ها چند جلسه مراقبتی و ویتامینه را برای احیای موها بعد از دکاپاژ به شما پیشنهاد می‌کنند که توصیه می‌کنیم این کار را برای ترمیم موهای خود انجام دهید.توصیه ما هم این است که بعد از دکاپاژ کردن حتما هر دو ماه به صورت منظم نوک موها را کمی کوتاه کنید تا ظاهر نامطلوب موها بعد از دکاپاژ و اثرات آن در مدت کوتاه‌تری از بین برود.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: