کد خبر: ۱۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
بایدها و نباید‌هایی که درباره تکرر ادرار باید بدانید
حتما برای شما پیش آمده که در جلسه مهم یا جمع دوستانه‌ای باشید و به ناچار در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت چندین‌بار جمع همکاران و دوستان خود را به مقصد سرویس بهداشتی ‌ترک کنید. اگر این وضعیت را تجربه کردید، بی‌گمان دچار تکرر ادرار یا بی‌اختیاری ادرار هستید. البته نباید نگران شوید، زیرا طب رایج و طب مکمل هر دو برای درمان بی‌اختیاری یا تکرر ادرار شیوه‌های درمانی متنوعی را به مراجعان خود ارائه می‌دهند که می‌تواند در کنترل و درمان این دو عارضه بسیار موثر باشد. همان‌طور که ذکر شد ابتلا به این عارضه دلایل متنوعی دارد که بعضی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عوامل آن را در مردان و زنان، با هم مرور می‌کنیم.
تاثیر بارداری در کاهش حجم مثانه
بی‌اختیاری ادرار یا تکرر ادرار در زمان بارداری با افزایش وزن و حجم جنین در بدن مادر به وجود می‌آید و در صورتی که مادر پیش‌تر این عارضه را تجربه کرده باشد با بارداری و زایمان با تشدید تکرر ادرار روبه‌رو می‌شود. دلیل اصلی این اتفاق آن است که همزمان با رشد جنین، فشار او به اندام مثانه و مجاری ادرار در بدن بیشتر شده و این عامل موجب تکرر ادرار یا استفاده مادر از دستشویی در دفعات متعدد می‌شود. برای درمان این مورد تمریناتی وجود دارد که به تقویت عضلات پایینی لگن کمک می‌کند. البته این عارضه پس از زایمان، به‌ویژه زایمان طبیعی نیز در بعضی زنان دیده می‌شود. عموما این حالت به دلیل اختلالاتی که در عملکرد مثانه و مجاری ادرار به وجود می‌آید، در مادران دیده می‌شود. زمانی که این اختلال در مجاری ادرار به وجود می‌آید کنترل ادرار از شخص ناممکن شده و همین مسئله منجر به تکرر ادرار در او می‌شود.
خارج کردن رحم از بدن (هیسترکتومی)
هیسترکتومی یا خارج کردن رحم از بدن عموما برای درمان خونریزی پس از یائسگی، افتادگی رحم، خارج کردن بافت‌های سرطانی شده و بیماری‌هایی از این دست انجام می‌شود که یکی از عوارض احتمالی آن تکرر ادرار است. با خروج رحم یا بخشی از آن در بدن هنگام عمل جراحی ممکن است به ماهیچه‌ها و بافت‌های نگهدارنده مثانه و مجاری ادرار به‌وسیله ابزار جراحی آسیب وارد شود. در این صورت بیمار پس از عمل جراحی ممکن است برای مدتی به این عارضه دچار شود که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و سپری شدن دوران نقاهت ماهیچه‌ها و بافت‌های نگهدارنده دوباره توان اولیه خود را به دست می‌آورند.
افزایش سن و کاهش توان بدن
با افزایش سن تکرر ادرار نه‌تنها در زنان بلکه دربسیاری از مردان میانسال یا کهنسال دیده می‌شود. این اختلال گاهی به دلیل فرسودگی اندام‌های درونی مانند مثانه و مجاری ادراری به وجود می‌آید و گاهی به دلیل بروز اختلال در سیستم عصبی بدن و عدم انتقال فرمان از سوی مغز به اندام مثانه یا مجاری مربوطه در افراد دیده می‌شود. البته عامل دوم بیشتر در افرادی که دچار سکته مغزی یا زوال مغزی‌اند، بیشتر دیده می‌شود.
بزرگ شدن و جراحی پروستات در مردان
علاوه بر افزایش سن و ناتوانی اندام‌های درونی، جراحی پروستات یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن تکرر ادار در مردان است. گاهی ممکن است جراحی پروستات در مردان منجر به آسیب‌دیدگی عضله اسفنکتر شود. این اتفاق ممکن است حالت‌هایی مثل تکرر یا بی‌اختیاری ادرار را در بعضی بیماران به وجود آورد که پس از مدتی با‌ترمیم این عضله پس از گذشت دوران نقاهت این عارضه خود به خود برطرف می‌شود.
دیابت و اضافه وزن
افراد مبتلا به بیماری دیابت به‌ویژه نوع پیشرفته آن نیز ممکن است از بی‌اختیاری ادرار رنج ببرند. افراد مبتلا به دیابت به دلیل اختلالات ناشی از آسیب اعصاب بدن‌شان به دلیل بیماری دیابت دچار این عارضه می‌شوند. علاوه براین افزایش قند خون نیز از دیگر دلایل بروز تکرر ادرار در مبتلایان به دیابت است که ابتلا به آن در بیماران چاق و دارای اضافه وزن نیز بیشتر رایج است.
فیبرم‌ها
وجود فیبرم در رحم یکی دیگر دلایل بی‌اختیاری ادرار در دختران جوان و زنان است. مثانه افرادی که به این عارضه مبتلا هستند ممکن است تحت‌تاثیر سایز و حجم فیبرم دچار فشردگی شده و توانایی کمتری در نگهداشتن حجم مایع درون خود داشته باشد. به این‌ترتیب این موضوع موجب ابتلاء این خانم‌ها به تکرر ادرار یا بی‌اختیاری ادرار می‌شود.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: