کد خبر: ۱۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
با هر وسیله یا هر شخصی که سفر می‌کنید؛ آداب و آذوقه آن را بشناسید
یک سال را دویده‌ایم، یک سال بی‎‌وقفه صبح‌ها را به شب دوخته‌ایم، یک سال صبحانه نخورده از خانه بیرون زده‌ایم، ناهار و شام را سرهم‌بندی کرده‌ایم. خسته‌ایم. جایی فقط کفش پاره‌کرده‌ایم و جایی به نتیجه رسیده‌ایم و لبخندی روی چهره خسته‌مان خودش را جا کرده است. بهار و همه زیبایی‌هایش، باران، ابر، شکوفه، عطر و آرامش‌اش، فرصتی است برای از تن به در کردن همه خستگی‌ها. باید کوله‌بار سفر را بست و رفت و رفت.... برای این‌که تعطیلات نوروز را سالم و خوب سفر کنید و خوب بخورید و بنوشید، این نکته‌ها را به‌خاطر بسپارید. اگر سالمندی همسفر شماست، به چند نکته ویژه سفر با سالمندان هم توجه کنید. حتما که سفرتان خوب و خوش و سالم خواهد بود. برای این‌که موارد راحت‌تر به خاطرمان بماند؛ آن‌ها را بسته به مکان و موقعیت، تقسیم‌بندی کرده‌ایم.
پیش و درطول هر سفری باید به این موارد دقت کنید
رعایت بعضی نکته‌ها پیش از هر سفری ضروری است. درواقع این وسیله سفر نیست که ضرورت بررسی این موارد را متذکر می‌شود؛ خود سفر کردن دلیلی است که باید پیش از آن به این موارد دقت کنید.
- برنامه‌ریزی کنید/ به هر نقطه‌ای از کشور یا خارج از کشور سفر می‌کنید، پیش از حرکت، کاملا برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی موارد ساده‌ای مثل وسیله نقلیه برای سفر تا مواد خاصی مانند وجود آب و غذای سالم و مناسب در مقصد را شامل می‌شود. 
- بنویسید/ برای این‌که وسیله ضروری‌ای را از یاد نبرید؛ حتما فهرست وسایلی را که باید با خودتان ببرید، روی کاغذ یادداشت کنید. هرکدام را که داخل چمدان یا ساک دستی‌تان گذاشتید، روی آن آن قلم بگیرید تا فهرست شما کامل شود.
- فاصله را درست بسنجید/ اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، فقط به مسافت درج شده روی نقشه راه دقت نکنید. برای توقف زمان بگذارید و مدت و مسافت رسیدن به مقصد را با احتساب این توقف‌ها درنظر بگیرید. به‌ویژه اگر سالمند یا خردسال با شماست، حتما باید در مسیر چند بار توقف کنید. 
- سلامت‌تان را بررسی کنید/ اگر بیماری خاصی دارید حتما باید پیش از سفر با پزشک معالج‌تان مشورت کنید. درصورتی‌که  بیماری خاصی هم ندارید، بهتر است پیش از سفر حتما از سلامت خود و خانواده‌ مطمئن شوید.
- داروهای اولیه را همراه داشته باشید/ برای مشکلاتی مانند سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال و بی‌خوابی، داروهایی را که پزشک تجویز می‌کند، همراه داشته باشید. در مسیر سفر ممکن است نیازمند این داروها شده و دسترسی به آن‌ها دشوار باشد. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، وسایل کمک‌های اولیه مانند باند، گاز، پنبه، الکل سفید، بتادین و... را همراه داشته باشید.
- سبک ببندید/ تا جای ممکن، بار سفر را سبک ببندید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولا برای حمل چمدان‌ها دچار دردسر و تشویش نشوید و دوم این‌که در سفر، همه چیز را راحت بگیرید تا بیشتر به شما خوش بگذرد. سعی کنید لوازم سفر را سبک بردارید تا کلا شرایط زندگی‌تان با منزل متفاوت باشد تا تحول را احساس کنید. برای مثال بیش از دو جفت کفش با خودتان نبرید. بیش از دو عدد شال یا روسری همراه‌تان نبرید و... . 
- به سرگرمی فکر کنید/ همه ساعت‌ها را در حال بازدید از موزه یا قدم زدن در فروشگاه‌ها یا غذا خوردن در رستوران نیستید. ساعت‌هایی را هم قرار است در منزل اقوام یا هتل یا کمپ بمانید. برای آن ساعت‌ها هم به سرگرمی فکر کنید. می‌توانید کتاب، سی‌دی یا چند بازی همراه ببرید.
- به غذا خوردن دقت کنید/ انتخاب غذای محلی هر شهر یا کشور، روشی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم آن شهر یا کشور است اما پیش از خوردن هر غذایی، ابتدا از مواد اولیه، ادویه‌ها و... غذای موردنظر آگاه شوید. شاید در غذای موردنظر خوراکی‌ای باشد که برای سلامت‌تان مضر باشد. 
- مشکوک‌ها را نخورید/ اگر نتوانستید مواد اولیه یا ترکیب‌های غذا یا تنقلاتی آگاه شوید، آن را نخورید. این مساله درباره میوه، نوشیدنی و... هم صادق است. 
- هر جایی نروید/ برای خوردن غذا یا عصرانه یا هروعده غذایی دیگر، حتما از کیفیت رستوران یا کافی‌شاپ مطمئن شوید. بهترین کار سوال کردن از کسبه است. تا زمانی که از کیفیت رستوران مطمئن نشده‌اید، آن‌جا غذا نخورید.
- برای بچه‌ها بردارید/ مهم‌تر از خودتان، توجه به خورد و خوراک کودک، سالمند یا هر فردی است که شرایط خاصی داشته و با شما همسفر است. بنابراین بهتر است حداقل به اندازه نیاز دو روز غذا برای این افراد همراه داشته باشید. شاید غذاهای مقصد، مناسب حال و سن این افراد نباشد. 
- لباس مخالف بردارید/ به هر منطقه‌ای که سفر می‌کنید، از آب و هوای آن مطلع شوید. درکنار برداشتن لباس مناسب آب و هوای مقصد، حتما یک یا دو تکه لباس مناسب آب و هوای متضاد مقصد هم همراه داشته باشید. این نکته به‌ویژه درباره کودکان بسیار مهم است. 
- به نظافت شخصی توجه کنید/ حتما پیش از خوردن غذا دست و صورت‌ را بشویید. برای حمام کردن، مسواک زدن و طهارت گرفتن حتما از آب سالم استفاده کنید. 
- اگر بیمار هستید/ اگر دچار بیماری مسافرتی هستید؛ حتما پیش از سفر، بسته به زمان حرکت، داروی ضدتهوع را بخورید. بهترین زمان، نیم ساعت پیش از حرکت است
- مدارک را بردارید/ شناسنامه‌ها، کارت ملی، کارت بیمه، دفترچه بیمه، کارت بانکی( اصلی و فرعی) و... را در پوشه مشخص گذاشته و آن را زودتر از هر وسیله‌ای در چمدان بگذارید. 
- موسیقی آماده کنید/ یکی از لذتبخش‌ترین کارها، گوش کردن به موسیقی موردعلاقه در طول سفر و در مقصد است. موسیقی‌های موردعلاقه خود را داخل موبایل یا هر وسیله دیگری که بتوانید آن را همراه ببرید، وارد کنید. شنیدن موسیقی، آرامش شما را صد برابر می‌کند؛ به‌ویژه موسیقی بی‌کلام و آرام بخش.
اگر با هواپیما سفر می‌کنید
راحت‌ترین وسیله نقلیه برای سفر، هواپیماست. به این دلیل که فاصله مبدا تا مقصد حداقل بوده و به همین دلیل بسیاری از مشکلاتی که در طول سفر با خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار وجود دارد، در این نوع سفر وجود ندارد. برای سفر با هواپیما به این موارد دقت کنید: 
- اگر دچار بیماری مسافرتی هستید، از چهار ساعت و اگر دچار این مشکل نیستید، از یک ساعت پیش از سفر هوایی، غذای آبکی نخورید و از نوشیدن هر نوع نوشیدنی‌ای به غیر از آب، خودداری کنید. در افرادی که دچار بیماری مسافرتی هستند، بهتر است آخرین وعده غذایی سبک و جامد را حداقل چهار ساعت پیش از پرواز میل کنید. 
- ممکن است غذای ارائه شده در طول پرواز، کیفیت مناسبی نداشته باشد. بنابراین برای افراد سالمند یا کودک، حتما لقمه سبک و ساده و غیرفاسدشدنی همراه داشته باشید
- در طول پرواز، بهتر است زیاد حرکت نکنید. تحرک می‌تواند باعث تهوع شود. این مورد را درباره بچه‌ها هم رعایت کنید.  
- از همراه بردن یا همراه آوردن خوراکی‌های فاسد شدنی خودداری کنید؛ حتی اگر برای مدتی بتوانید آن را در یخچال هواپیما بگذارید. به این دلیل که گاهی کمترین تغییر دما زمینه‌ساز فاسد شدن خوراکی‌ است. 
- از خوردن یا نوشیدن هر نوع خوراکی‌ای که با آن آشنایی ندارید، خودداری کنید؛ به‌ویژه اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید.
اگر با قطار سفر می‌کنید
- اگر دچار بیماری مسافرتی هستید، باز هم زمان نوشیدن و خوردن غذا با شروع سفر را درنظر بگیرید. با حداکثر فاصله از زمان شروع حرکت قطار، آخرین وعده غذایی را بخورید. در طول سفر هم به نوع و مقدار خوراکی‌‌ای که می‌خورید، دقت کنید. بهتر است نوشیدن هر نوع نوشیدنی غیر از آب، خودداری کنید. تکان‌های قطار می‌تواند باعث تهوع شود. 
- اگر بین دو شهر یا دو کشور با قطار سفر می‌کنید و کودک یا سالمند همراه شماست، حتما کمی غذا و نوشیدنی مناسب و غیرفاسدشدنی برای آن‌ها بردارید. 
- همراه‌تان میوه نبرید. 
- از بردن شیر و هرنوع محصول لبنی خودداری کنید. مدت زمان طولانی سفر می‌تواند این خوراکی‌ها را فاسد کند.
- از همراه بردن غذاهای تهیه شده با گوشت، مرغ و ماهی خودداری کنید. 
- اگر غذاها به شکل کنسرو باشند، اشکالی ندارد اما درباره کنسرو ماهی بهتر است احتیاط کنید. چون نیاز به گرم کردن پیش از مصرف دارد.
اگر با خودروی شخصی سفر می‌روید
 سفر با خودروی شخصی درصورتی‌که وسیله شخصی کاملا مجهز بوده و فضای کافی برای نشستن هر نفر وجود داشته باشد، برای افراد دچار بیماری مسافرتی، بهترین وسیله سفر است اما با بچه‌ها و سالمندان سفر با خودروی شخصی سختی‌ها و البته خوبی‌های خودش را دارد. برای سفر با خودرو، به این موارد دقت کنید: 
- یخدان همراه داشته باشید. به این مسئله اکتفا نکنید که هوا خنک است. بعضی از خوراکی‌ها مانند انواع لبنیات، غذاهای گوشتی، مرغ، سوسیس و کالباس وغذای کودک باید در یخدان نگهداری شوند. بهتر است اصلا ماهی همراه‌تان نبرید اما اگر اصرار دارد، ماهی خام و پخته را حتما در یخدان گذاشته و بهتر است حتی کنسرو آن را هم در یخدان بگذارید. 
- از همراه بردن خوراکی‌هایی که در اثر تغییر دما ممکن است خراب شوند، خودداری کنید. برای مثال، انواع بیسکویت کرم‌دار، پفک، چیپس و... این خوراکی‌ها می‌توانند باعث مسمومیت شوند. این خوراکی‌ها را از دستفروش‌ها و دکه‌های موجود در مسیر هم خریداری نکنید.
- انواع شیرینی تر، کیک و حتی شیرینی خشک کرم‌دار را همراه‌تان نبرید. شیرینی خشک درصورتی که آن را هم داخل یخدان بگذارید، اشکالی ندارد. بهتر است در مقصد هم از خوردن شیرینی تر، کیک و از این قبیل خوراکی‌ها خودداری کنید. به این دلیل که تغییر مکان، تغییر آب‌وهوا و تغییر عادت‌های غذا خوردن، همگی عواملی برای تغییرات مزاجی هستند. خوردن این خوراکی‌ها می‌تواند تغییرات نامناسب را تشدید کند.
- خوراکی‌های سرخ شده را همراه‌تان نبرید. در مقصد هم از خوردن این خوراکی‌ها خودداری کنید. برای مثال کدو یا بادمجان سرخ شده.
- میوه‌ها را در یخدان بگذارید.
- سبزی با خودتان نبرید؛ مگر این‌که آن‌ها را در یخدان بگذارید و از کنترل دمای آن مطمئن باشید.
- از همراه بردن آبمیوه طبیعی خودداری کنید. البته اگر آن را در یخدان بگذارید و حداکثر یک تا دو ساعت بعد میل کنید، اشکالی ندارد.
- در مسیر غذا نخورید، مگر این‌که از کیفیت غذای رستوران موردنظر کاملا مطمئن باشید
- به‌هیچ عنوان از یخ‌فروش‌های جاده یخ نخرید. به این دلیل که از سلامت منبع آبی که یخ زده است، اطلاع ندارید. نوشیدن آب با این یخ‌ها یا حتی تماس این قالب‌ها با موادغذایی، باعث بروز بیماری‌های مختلف تا حتی انگل‌های دستگاه گوارشی می‌شود. 
- نان، آب سالم و یک قالب پنیر و یک بسته خرما در ماشین داشته باشید. این خوراکی‌ها می‌توانید در صورت بروز شرایط اضطراری در مسیر به شما کمک کند. 
- اگر با نوزادتان سفرمی‌روید؛ حداقل دو قوطی شیر خشک علاوه بر شیری که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید، دو بطری آب معدنی، یک فلاسک آب جوش اضافه همراه‌تان داشته باشید. وضعیت مسیر و مقصد در تعطیلات نوروز ممکن است خاص باشد و به راحتی نتوانید این نیازها را برآورده کنید

اگر با سالمندان سفر می‌کنید
با هر وسیله نقلیه‌ای سفر می‌کنید، برای رعایت حال سالمندان به این موارد دقت کنید:
- درباره مقصد تحقیق کنید/ حتما خوراکی‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های اصلی شهر یا کشور مقصد را بررسی کنید. با آگاهی از شرایط، بیشتر و بهتر می‌توانید شرایط تغذیه‌ای سالمند را فراهم کنید. 
- داروها را بردارید/ از هر دارو حداقل یک برگ، از هر شربت، یک شیشه و از هر داروی تزریقی حداقل یک عدد اضافه‌تر، علاوه بر آنچه نیاز عادی چند روز اقامت در سفر است، همراه داشته باشید. 
- خوراکی‌های مناسب/ دستگاه گوارش سالمندان حساس است. بنابراین تا جایی که ممکن است، خوراکی و غذاهای مناسب سالمندان را همراه‌تان داشته باشید. 
- نوشیدنی مناسب/ آب و آبمیوه صنعتی همراه‌تان داشته باشید
- میوه بردارید/ در صورتی که می‌توانید دمای مناسب را تامین کنید، مقداری میوه‌ای که خراب نمی‌شوند، مانند پرتقال، نارنگی، خیار، موز، سیب و... را همراه داشته باشید
- داروی گیاهی همراه داشته باشید/ بهتر است کمی نعنای خشک، شوید، زیره، گل‌گاوزبان، نبات، گیاهان و خوراکی‌هایی همراه‌تان ببريد که برای درمان مشکلات گوارشی بوده یا آرام‌بخش هستند.
- اگر به چیزی اعتیاد دارند/ نگران نباشید ! منظور این نیست که واقعا معتاد هستند. برای مثال اگر عادت دارند در ساعتی مشخص خوراکی خاصی بخورند یا بنوشند، در صورت امکان آن را همراه ببرید. نبودن این خوراکی می‌تواند فرد سالمند را دچار استرس و اضطراب کند. 
- یک ساک جدا/ بهتر است همه وسایل اولیه و مهم سالمندان را داخل ساک دستی قابل دسترس بگذارید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی و به سرعت به آن دسترسی داشته باشید. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: