کد خبر: ۱۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
کشور چین سال‌هاست که به یکی از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین کشورها در صادرات مو تبدیل شده است. هم موهایی کاملا طبیعی و سالم و هم موی مصنوعی که زنان به شکل داوطلبانه آن‌ها را کوتاه کرده، می‌فروشند و با کمی تغییرات به صورت دسته‌ای بسته‌بندی و به بازارهای دنیا صادر می‌شود اما چرا راه دور برویم همین جا هم در سایت‌های خریدوفروش ده‌ها متقاضی برای فروش موی طبیعی وجود دارد، کافی است با یکی از آن‌ها صحبت کنید و بر سر موهایش چانه بزنید. به هر دلیلی می‌خواهد آن‌ها را کوتاه کرده و پولی دریافت کند اما شرایطی دارد که بد نیست هم درباره بازار گرم فروش موهای طبیعی اطلاعاتی داشته باشید و هم اگر تمایل به اکستنشن موهای خود دارید حتما موشکافانه‌تر موضوع را بررسی کرده و بعد تصمیم بگیرید. مینو درخشانی، کارشناس زیبایی کنار ماست تا راهنمایی‌های مفیدی در این‌باره ارائه دهد.
موهای پرحجم و سالم خریداریم
90سانتی‌متر موی طبیعی، رنگ نشده، بدون موخوره، کاملا یک دست. این شکل آگهی‌ها به وفور در سایت‌ها وجود دارد و خریدار با یک‌بار تماس صاحب موهایتان می‌شود. فروشگاه‌های محصولات آرایشی و سالن‌های زیبایی مشتری‌ اصلی این موهایند. مریم میرقهرمانلو، مدیریت یکی از سالن‌های شرق تهران می‌گوید که ما با پیدا شدن موردهای این‌چنینی ابتدا در سالن موهایشان را از نزدیک می‌بینیم و سلامت آن را بررسی می‌کنیم و بعد اگر از هر لحاظ به‌ویژه جنس و اندازه مناسب بود، قیمت می‌دهیم و با فروشنده بر سر قیمت به توافق رسیده و موهای مشتری را کوتاه می‌کنیم اما موی فروشی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و معیار قیمت‌گذاری آن چیست ؟ خانم میرقهرمانلو در ادامه می‌گوید: «مویی برای ما قابل استفاده و خوب است که بلند و پرحجم باشد، .به علاوه این‌که اصلا موخوره نداشته و از رنگ آسیب ندیده باشد. البته اولویت ما در انتخاب موهایی است که رنگ نشده است. معمولا در سن نوجوانی موها در اوج سلامت و شادابی‌اند. بنابراین فروشنده‌هایی که سن کم با موهایی بلند و سالم داشته باشند، می‌توانند پولی خوبی دریافت کنند. قیمت‌گذاری هم براساس طول، سلامت مو و البته حجم آن تعیین می‌شود، پس ممکن است برای مویی 300 تا 400 هزار تومان و برای موردی دیگر حتی تا چهار میلیون پول پرداخت شود.»
موهای شما پشت ویترین فروشگاه‌ها
بعضی سالن‌ها یا آرایشگران موهای طبیعی را از فروشنده عمده آن تهیه می‌کنند، فروشگاه‌هایی که مو را از خریدار بی‌واسطه می‌خرند و بعد از دسته‌بندی و قیمت‌گذاری به شکل دسته‌ای و شاخه‌ای به فروش می‌‌رسانند. مریم میرقهرمانلو معتقد است این کار برای بعضی منبع درآمد است اما در 90درصد موارد فروشنده یا از موهای بلند خسته‌شده یا به‌خاطر بیماری، شغل و دلایل شخصی دیگر قصد کوتاه کردن آن‌ها را دارد. بنابراین موها کوتاه شده، ضدعفونی و دسته‌بندی می‌شوند. در صورت نیاز گاهی این موها کراتینه و حتی رنگ هم می‌شوند و بعد برای استفاده در ویترین قرار می‌گیرند. فقط کاربرد این موها برای اکستنشن است اما گاهی بعضی فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها از این موها برای درست کردن پوستیژ هم استفاده می‌کنند که معمولا کلاه‌گیس‌هایی که با موهای طبیعی به فروش می‌رسد، قیمت بالایی دارند. موهایی هم که برای سالن‌ها تهیه می‌شود برای اکستنشن و مشتری‌هایی است که می‌خواهند از موهای طبیعی برای بلند و پرحجم کردن موهای سر خود استفاده کنند.
موهای وارداتی‌ پرطرفدارتر است؟
بازار بی‌رونق موهای مصنوعی که روزی مشتریان آن فقط گریمورها بودند، حالا به یک بازار سیاه تبدیل شده است.از وقتی پای اکستنشن یا همان نصب مو به سالن‌ها و آرایشگر‌ها باز شد موهای وارداتی چه طبیعی و چه مصنوعی از چین، هند و دیگر کشورها به صورت فله‌ای به ایران می‌آیند و هر روز قیمتی بالاتر از روز قبل دارد اما موهای مصنوعی به دلیل قیمت مناسب‌تری که دارند پرفروش‌تر است. این موها که از ترکیب موی اسب، انسان و الیاف پلاستیک درست می‌شود در اندازه و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است تا پیش از قدرتمند شدن صادرات چین، موهای مرغوب مصنوعی از برندهای ایتالیایی و اروپایی با ویژگی حالت پذیری و دوام بالا وارد کشور می‌شد اما حالا پای نوع چینی آن‌ها از باکیفیت تا پایین‌ترین درجه کیفیت به فروشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی باز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرا موهای ایرانی کم اقبالند؟
اگر از پررونق بودن بازار فروش موها صحبتی می‌شود، بیشتر هدف محصولات وارداتی‌اند. به‌ویژه موهای کشورهایی مانند هند چون زنان هندی و البته ازبک‌ها عموما از رنگ مو استفاده نمی‌کنند و با توجه به شرایط اقلیمی موهایی پرپشت و باکیفیتی دارند. به همین دلیل با کوتاه کردن و فروختن موهای خود به شرکت‌های تولید و صادرکننده، این کار ساده را به تجارت تبدیل کرده و بازار را کاملا در اختیار گرفته‌اند. این درحالی است که موهای ایرانی اصلا فروش خوبی ندارند. این‌ها صحبت‌های یکی از فروشندگان بزرگ و عمده موهای مصنوعی و طبیعی در بازار تهران است. خواهر و برادری که حدود پنج سال از این زمینه کاری آن‌ها می‌گذرد در ادامه می‌گویند: «ما تمام موهای طبیعی که در فروشگاه داریم، وارداتی‌اند. موهای ایرانی به دلیل مراقبت نکردن و رنگ شدن مداوم معمولا آسیب‌دیده و پر از موخوره است. بنابراین اصلا مشتری ندارد. به جز مواردی ویژه که به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. موی زنان ایرانی به دلیل استفاده نکردن از شامپو و نرم‌کننده مناسب، رنگ کردن آن هم با رنگ‌های بی‌کیفیت و شیمیایی خشک، خرد و شکننده‌اند. پس طبیعی است که مشتری چندانی نداشته باشد. عده‌ای هم که موهای باکیفیت و سالم دارند در آرایشگاه‌، مغازه یا به صورت اینترنتی موهای خود را می‌فروشند و دیگر به دست واسطه نمی‌افتد و وارد بازار نمی‌شود. ما به مشتریانی که قصد فروش موهای خود را دارند توصیه می‌کنیم که با همان مو برای خود کلاه گیس درست کنند و نگه دارند. البته اگر به پول آن نیازی ندارند. به این شیوه هم موهای بلند خود را دارند و هم از موهای تازه کوتاه کرده لذت می‌برند.» با این تفاسیر بازار خریدوفروش مو پیچیده‌تر از ظاهر آن است. پس اگر تصمیمی برای اکستنشن کردن موهای خود گرفته‌اید ادامه مطلب را هم با دقت بخوانید.
اکستنشن با موی مصنوعی یا طبیعی؟ 
طبیعی‌ها چه ویژگی دارند
خانم‌هایی با موهای نازک و کم‌حجم متقاضیان اصلی اکستنشن مو هستند اما بعضی هم برای تنوع در اندازه و رنگ موها این شیوه را تجربه می‌کنند. مینو درخشانی، کارشناس زیبایی درباره تفاوت اکستنشن با موهای مصنوعی یا طبیعی این‌طور توضیح می‌دهد: «هرکدام ویژگی‌های خودش را دارد. درواقع موی طبیعی ظاهر زیباتر و ایده‌آل‌تری به موها می‌بخشد و قابلیت فر، صاف، رنگ و حتی دکلره شدن هم است. از طرفی دردسرهایی هم با خود به همراه دارد. برای مثال گره خوردگی و وز شدن در موهای طبیعی اضافه شده قابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیر است اما این مشکل در اکستنشن با موهای مصنوعی به ندرت اتفاق خواهد افتاد.
مصنوعی‌ها چه ویژگی دارند
مصنوعی‌ها معمولا دوام بیشتر و دسته‌بندی منظم‌تری برای استفاده دارند. اگرچه کیفیت در انتخاب موی مصنوعی برای اکستنشن حرف اول را می‌زند اما بعضی اکستنشن‌کارها هستند که جنس و کیفیت مو چندان اهمیتی برایشان ندارد. بنابراین هر مویی حتی بی‌کیفیت‌ترین موهای شاخه‌ای، دسته‌ای چینی و هندی را انتخاب و روی موی سر کار می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های موهای مصنوعی تنوع رنگ آن‌هاست که شما با هر رنگ مویی می‌توانید حتی فانتزی‌ترین رنگ‌ها را برای نصب لابه‌لای موهای خود انتخاب کنید. با وجود این اگر مشتریان تاکید زیادی بر طبیعی بودن اکستنشن موها روی سر خود داشته باشند، باید از موهای طبیعی انتخاب و استفاده شود، چون نوع مصنوعی این موها را به‌سادگی می‌توان از میان موهای طبیعی سر تشخیص داد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب موی طبیعی برای اکستنشن، می‌توانید حتی بعد از برداشتن آن‌ها از روی موها تا چند مرتبه از آن برای بلند و پرحجم کردن موهای خود استفاده کنید.»
ریزش و کم حجم شدن موها بعد از اکستنشن
این تغییر حتما شگفت‌انگیز خواهد بود، چون موهایتان پیش از این هرگز تا این اندازه بلند نبوده است. این احساس متفاوت تا چند هفته بعد از اکستنشن با شما خواهد بود اما کم‌کم این رضایت جای خود را به احساس سنگینی، سردرد، خارش کف سر و کنده شدن تارهای مو می‌دهد. پس اگر کمی با جزئیات بیشتر به ماجرا نگاهی بیندازید، حتما در تصمیم‌گیری عجله نخواهید کرد. مینو درخشانی با 15سال سابقه کار در حوزه زیبایی تاکید می ‌کند که درباره سالن و شخصی که قرار است موهایتان را به او بسپارید با دقت پرس‌وجو کنید. پای کار او بنشینید و از مشتری‌ها جویای وضعیت موهای آن‌ها بعد از اکستنشن شوید و بعد تصمیم‌گیری کنید. روزی صدها مورد اکستنشن مو در سالن‌ها انجام می‌گیرد که بعضی از آن‌ها ناامیدکننده است. خارش، ریزش و کم‌حجم شدن موها شایع‌ترین عارضه بعد از اکستنشن است که می‌توان با کمی دقت و تبحر این مشکل را به حداقل رساند.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: