کد خبر: ۱۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
وقتی زنان هر چهارتا شش هفته یک بار موها را رنگ می‌کنند
بین استفاده از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه در مطالعه‌های محققان رابطه‌ای مشاهده و به تازگی در گزارش ایندیپندنت بررسی و منتشر شده است. این خطر در کنار تمام عوارض دیگری که با استفاده از رنگ موها به آن دچار می‌شویم یک هشدار جدی‌ است. این روزها که نوسانات و صعود ارز، قیمت محصولات آرایشی را چندین برابر کرده، فرصت جولان رنگ‌ موهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد هم فراهم شده است. خریدارانی که برای برطرف کردن نیاز خود به دنبال رنگ موها هستند و فروشندگانی که با هر شیوه‌ای سلامت زنان را به چندین اسکناس بیشتر می‌فروشند. دکتر مهری شیوایی متخصص پوست و مو در این مطلب دلایلی برای استفاده نکردن از رنگ مو برای شما دارد که براساس تازه‌ترین یافته‌های محققان دنیاست.
افسارتان را دست مد ندهید
روزگاری حنا، سدر و قهوه کار رنگ مو را می‌کرد. محصولاتی طبیعی و بی‌ضرر که علاوه بر تنوع بخشیدن به رنگ موها،یک تقویت کننده قوی و مغذی برای آن‌ها هم بود. اما حالا طوماری بلند از اسم و برند انواع رنگ‌ موهای شیمیایی در فروشگاه‌ها پیش روی شما قرار می‌گیرد و یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار آرایشی این سال‌هاست. اما پیامدهای این تغییر شیوه در سبک زندگی و مراقبت نکردن هم چیزی جز تهدید سلامتی و بروز بیماری‌های متعدد نیست. مانند این یافته محققان که معتقد هستند استفاده مداوم از رنگ مو، میزان ابتلا به سرطان سینه را 14 درصد در زنان افزایش می‌دهد چون مد و متد زیبایی دنیا به شما می‌گوید که باید هر چهار تا شش هفته موها را رنگ کنید و شما ناگزیر به انتخاب بدترین هستید تا دیده شوید یا همرنگ جماعت باشید و امروزی به نظر بیایید. دکتر شیوایی متخصص پوست با صراحت می‌گوید که لطفاً افسار خود را به دست مد ندهید! بنابراین این میزان ارتباط موها با مواد شیمیایی حتما مشکل‌ساز خواهد شد. بحث سرطان چیزی به مراتب خطرناک‌تر و دردآورتر از پیروی از مد و زیبایی است. تمام عوارضی که ممکن است دیر یا زود با استفاده از رنگ موها به آن دچار شوید را برای شما می‌گوییم شاید کمی طبیعت موهای خود را به حال خود بگذارید.
دلیل اول : لطافت و رطوبت موها برای همیشه از بین می‌رود
به ظاهر موهایتان در روزهای نوجوانی و کودکی نگاهی بیندازید. لطافت و درخشندگی موهای آن روزهای شما دیگر برنمی‌گردد چون سال‌هاست با رنگ موهای بی‌کیفیت و ترکیبات شیميایی آن خشک و شکننده شده است. رطوبت موها بعد از چند بار استفاده از رنگ مو کاملا از بین می‌رود. پس نباید انتظار داشت با ماهی یک بار رنگ کردن موها، ریزش، خشکی، شکنندگی و موخوره سراغ شما نیاید.
دلیل دوم : حجم و تعداد تارهای مو کم می‌شود 
تجربه ریزش مو بعد از رنگ کردن کاملا برای شما آشناست. موها بعد از ترکیب با رنگ وقتی آبکشی و شست‌وشو می‌شود ریزش زیادی دارد. مواد شیمیایی رنگ مو در ترکیب با پوست کف سر و ریشه موها واکنش نشان داده و آن‌ها را سست می‌کند. در نهایت با چند بار رنگ کردن آن‌ها خواهید دید که دیگر موها حجم و اندازه گذشته را ندارد و به مراتب بیشتر از قبل دچار ریزش شده است.
دلیل سوم : سرطان در کمین است 
یکی از پررنگ‌ترین دلایل ما برای توصیه به استفاده نکردن از رنگ مو بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان‌هایی مانند مثانه، پوست و سینه است. هشدارهایی که محققان برجسته دنیا درباره رابطه استفاده از مواد شیمیایی رنگ موها می‌دهند به اندازه‌ای جدی است که باید در مصرف آن‌ها به ویژه رنگ‌های شیمیایی بی‌کیفیت تجدیدنظر کرد.
دلیل چهارم : پیری زودرس مو
ساختمان موها برای این‌که با قدرت بتوانند وظیفه رویش و ترمیم تارهای مو را به درستی انجام دهند نیاز به تقویت و مراقبت دارند. اما برعکس رنگ موها بعد از هر بار استفاده ساختمان و ریشه موها را ضعیف و مقاومت و استحکام آن را کاملا از بین خواهند برد. بنابراین موها زودتر از موعد شکننده و خشن و از همه مهم‌تر سفید می‌شوند. ترکیبات شیميایی رنگ مو، فرایند تولید رنگدانه‌ها را مختل و موحب خاکستری شدن زودتر از موعد آن‌ها می‌شود.
دلیل پنجم: رشد موها را متوقف می‌‌شود 
سرعت رویش موها تا پیش از رنگ کردن مداوم آن‌ها بیشتر بوده است. این را خانم‌هایی که حدود 10 سال مداوم از رنگ کردن موهایشان گذشته است می‌‌گويند.با افزایش ریزش مو و از دست رفتن مقاومت تارهای آن، روند رشد مجدد و منظم موها به شدت کند می‌شود. این ترکیبات شیميایی رنگ موها هستند که چرخه حیات و طبیعت موهای سالم را با از بین بردن چربی طبیعی پوست و موی سر دچار تغییر و رشد موها را تا حدود 40 درصد همراه با افزایش سن کاهش می‌دهند.




منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: