کد خبر: ۱۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
بهره‌گیری از شبکه 5G تا سال 2025 به تعویق افتاد
اپراتورهای تلفن همراه باید شبکه‌های خود را با پوشش 5G ارتقا دهند. سازندگان تلفن نیز نیاز به ساخت گوشي‌های تلفن با رادیوهای 5G برای اتصال به شبکه دارند. صنعت مخابرات در حال آماده‌سازی برای پوشش شبکه 5G، شبکه‌های بی‌سیم نسل آینده است که می‌تواند فناوری‌های جدید مانند ماشین‌های بدون راننده، روباتهای جراح را فعال کند اما شاید خیلی زود این انتظارات را افزایش دهد. همان‌طور که هدایت‌کنندگان صنعت در هفته جاری در نمایشگاه کنگره جهانی تلفن‌همراه در بارسلونا گردهم آمدند، بعضی از مصرف‌کنندگان ریسک ناامیدی را هشدار می‌دهند، چون مزایای سرعت بسیار سریع‌تر و ظرفیت داده‌های گسترده‌ای که 5G می‌تواند تولید کند، برای تبدیل شدن به واقعیت هنوز راه طولانی‌ای در پیش دارد. به‌عنوان مثال درحالی‌که 5G اتصال تقریبا آنی برای گوشی‌های هوشمند به ارمغان خواهد آورد و عملا می‌تواند تاخیر را حذف کند، زمان تاخیری دریافت و فرستادن داده‌ها، به گفته Yannick Sadowy، مدیر مخابرات، رسانه و مشاوره شرکت Accenture، فقط یک واقعیت در سال 2023تا2025 خواهد بود.
5G چیست؟
تکامل سیستم G در سال1980 با اختراع تلفن همراه آغاز شد که اجازه داده شد که اطلاعات آنالوگ از طریق تماس تلفنی منتقل شود. دیجیتال در سال 1991 با 2G وارد بازار شد و قابلیت‌های اس‌ام‌اس و ام‌ام‌اس را راه‌اندازی کرد. از آن به بعد، قابلیت‌ها و ظرفیت حمل‌ونقل برای شبکه تلفن همراه به میزان زیادی افزایش یافته است. داده‌های بیشتر را می‌توان از یک نقطه به مقصد دیگر از طریق شبکه تلفن همراه سریع‌تر از همیشه منتقل کرد. انتظار می‌رود 5G در سال 2020 راه‌اندازی شود و تا هزار برابر سریع‌تر از 4G که درحال حاضر در حال استفاده است. در طول مدتی که جهش از 4G به 5G برای مرورگر تلفن همکار و کار با آن پرمنفعت‌ترین بود، این گام به سوی 5G بسیار سریع‌تر خواهد شد تا جایی که تقریبا به زمان واقعی برسند. به این معنا که عملیات تلفن همراه به همان سرعت به‌عنوان اتصالات اینترنت مبتنی بر دفتر خواهد بود. 
پتانسیل استفاده از 5G عبارتند از:
ترجمه همزمان چندین زبان در یک کنفرانس تلفنی حزبی
اتومبیل‌های بدون راننده می‌توانند فیلم، موسیقی و اطلاعات ناوبری را از این توده عظیم ساطع می‌کند
فیلم کامل هشت گیگابایتی را می‌توان در شش ثانیه دانلود کرد
Yannick Sadowy افزود: «ما هنوز در مراحل اولیه هستیم.» پیش از این‌که 5G برای مصرف‌کنندگان به یک واقعیت تبدیل شود، دو مرحله تغییر باید صورت گیرد. اپراتورهای تلفن‌همراه باید شبکه‌های خود را با پوشش 5G ساخته شده و شرکت‌هایی مانند Huawei چین و Nokia فنلاند را ارتقا دهند. سازندگان تلفن نیاز به ساخت گوشی با رادیو ساخته شده در سیستم 5G دارند که بتواند این شبکه‌ها را دنبال کند اما تحلیلگران انتظار ندارند تا نیمه دوم سال 2019 تلفن‌های هوشمند سازگار با 5G به‌طور گسترده قابل دسترس باشد و اولین مدل‌های آن بسیار گران نیز خواهد بود و برای دسترسی جغرافیایی شبکه‌های 5G که در سال جاری به‌اندازه کافی گسترده است تا شما بتوانید از سیستم 5G تلفن خود بدون نیاز به استانداردهای بی‌سیم 4G فعلی استفاده کنید که بیشتر اوقات به آن متکی هستید، حتی زمان بیشتری هم طول می‌کشد. 
GSMA بدنه صنعت ارتباطات تلفن همراه، که تقریبا 800 اپراتور را ارائه می‌دهد، پیش‌بینی می‌کند که 4G هنوز 45درصد از اشتراک‌های تلفن همراه در جهان را در سال 2025 به حساب می‌آید، درحالی‌که 5G فقط 15درصد خواهد بود. Mats Granryd مدیر کل GSMA، به خبرگزاری فرانسه گفت: «5G هنوز هم یک فناوری به‌اندازه کافی کوچک در سال 2025 خواهد بود اما این یک حرکت خوب خواهد بود.» وی افزود: «باید صبور باشید.» GSMA هزینه سرمایه‌گذاری در شبکه‌های تلفن همراه در سراسر جهان را در طول سه سال بین 2018 تا 2020، 500 میلیارد دلار تخمین‌زده است. برای به دست آوردن فناوری‌های جدیدی که 5G وعده داده است، IHS Markit تحلیلگر Stephane Teral اظهار کرد: «ریسک ناامیدی وجود دارد.» انتظارات زیادی هست. طبق تحقیقات انجام شده GSMA در سال گذشته، بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان در کشورهای توسعه یافته، 54 درصد، انتظار دارند شبکه‌های 5G سرعت‌های بالاتری را ارائه کنند و یک چهارم آن‌ها انتظار دارند که خدمات جدید نوآورانه ارائه کند.» Dexter Thilien، تحلیلگر Fitch Solutions (آژانس افزایش اعتبار)، ابراز کرد: «5G یک فناوری انقلابی اما در طولانی‌مدت خواهد بود، زمان زیادی وقت لازم است که آنچه گوشی‌های هوشمند انجام خواهد گرفت قابل مشاهده شوند اما آن موقع است که همه متعجب خواهند شد.»
او افزود:«به نظر می‌رسد اپراتورهای مخابراتی در اروپا از اشتباه در بهم خوردن سیستم شبکه‌های 3G مطلع شده‌اند که برای اولین‌بار در اوایل دهه دوهزار در این قاره معرفی شدند و به 5G اطمینان نکرده بود، اگرچه چنین چیزی را برای اپراتورهای ایالات متحده نمی‌توان گفت.»
در آن زمان درمورد 3G فریبکاری زیاد بود اما اولین آیفون‌های سازگار با نسل سوم شبکه‌های تلفن همراه فقط در سال 2008 عرضه شد. 
Thomas Coudry تحلیلگر مخابرات در Bryan, Garnier & Co.، اظهار داشت: «مزیت اصلی اپراتورهای مخابراتی در کوتاه‌مدت ناشی از افزایش مصرف داده‌ها از طرف مصرف‌کنندگان خود است که شبکه‌های 5G جرقه آن را خواهند زد.»
در طول دهه گذشته همان‌طور که سرعت‌های بی‌سیم افزایش یافته است، مصرف داده‌های مصرف‌کننده هم افزایش یافته است و 5G می‌تواند در یک دنیای ویدئوی فوق‌العاده باکیفیت در گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد که حتی به استفاده داده‌های بیشتری نیز منجر خواهد شد.»
باکس
تحلیلگران انتظار ندارند تا نیمه دوم سال 2019 تلفن‌های هوشمند سازگار با 5G به‌طور گسترده قابل دسترس باشد و اولین مدل‌های آن بسیار گران نیز خواهد بود. و برای دسترسی جغرافیایی شبکه‌های 5G که در سال جاری به‌اندازه کافی گسترده است تا شما بتوانید از سیستم 5G تلفن خود بدون نیاز به استانداردهای بی‌سیم 4G فعلی که بیشتر اوقات به آن متکی‌اند، استفاده کنید، حتی زمان بیشتری هم طول می‌کشد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: