کد خبر: ۱۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
حجت گفت: مرغداران به ازای بیمه اولیه هر قطعه جوجه ۲۰ تومان پرداخت می‌کنند که بیمه اولیه حوادث غیر مرتقبه و آنفلوانزا را شامل می‌شود و برای بیماری‌های دیگر که تولیدکنندگان هر روز با آن مواجه هستند، به علت افزایش هزینه‌ها قادر به انجام بیمه نیستند.
به گزارش قلم، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.
 
وی کمبود تقاضا نسبت به عرضه را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به زیان چشمگیر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نرخ جدید مرغ در بازار اعلام شود چرا که تسریع در اجرای نرخ مصوب در جلوگیری از زیان سرسام آور مرغداران تاثیر بسزایی دارد.
 
حجت با اشاره به اینکه مرغداران به طور متوسط در فروش هر کیلومرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی روبرو هستند، بیان کرد: با توجه به متوسط تولید ماهانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن مرغ در کشور، مرغداران طی ماه‌های اخیر رقمی حدود ۵۱۰ میلیارد تومان متضرر شدند.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در طول سال چهار دوره جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: اگر مرغداران در یک دوره جوجه ریزی متحمل زیان شوند، بدون تردید در صورت عادی بودن شرایط حداقل ۲ دوره بعدی زمان نیاز است که این زیان جبران شود.
 
حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: از مسئولان ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر نسبت به اعلام نرخ مصوب اقدام کنند چرا که با استمرار زیان مرغداران، میزان جوجه ریزی در ماه‌های آتی کاهش چشمگیری خواهد داشت که این امر بر کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ در بازار دامن می‌زند.
 
وی متوسط میزان ماهانه جوجه ریزی در ۲ ماهه ابتدای سال را ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با توجه به زیان مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، بدون تردید جوجه ریزی در خرداد نسبت به ماه‌های نخست سال کاهش خواهد داشت. اما تا پایان ماه نمی‌توان آمار دقیقی از میزان جوجه ریزی داشت.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه میزان تقاضا برای بیمه طیور افت چشمگیری داشته است، بیان کرد: از مجلس و وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم که در خصوص بیمه طیور بازنگری کند چرا که در گذشته ۹۰ درصد جوجه‌ها بیمه بودند، اما امروز تنها مرغداران اقدام به بیمه اولیه طیور می‌کنند.
 
به گفته وی، مرغداران به ازای بیمه اولیه هر قطعه جوجه ۲۰ تومان پرداخت می‌کنند که بیمه اولیه حوادث غیر مرتقبه و آنفلوانزا را شامل می‌شود و برای بیماری‌های دیگر که تولیدکنندگان هر روز با آن مواجه هستند، به علت افزایش هزینه‌ها قادر به انجام بیمه نیستند. از این رو باید تجدید نظری در نرخ بیمه صورت گیرد.
 
حجت متوسط قیمت ارسال هر کیلو نهاده دامی را ۲۳۰ تا ۳۴۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در ماه‌های قبل میانگین قیمت ارسال هر کیلو کالا ۱۵۰ تومان بود که این افزایش نرخ بر قیمت تمام شده تولید تاثیر مستقیمی دارد.
 
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، تصریح کرد: با توجه به قیمت کنونی نهاده دامی در بازار، اختلاف قیمت با نرخ مصوب کمتر شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: