کد خبر: ۱۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اگر زمستان و تابستان برایتان فرقی ندارد و همیشه خیس عرق هستید این مطلب را از دست ندهید.
اگر در طول روز چندبار و فقط کمی عرق مي‌کنید، نباید زیاد نگران باشید. گرم شدن بدن هنگام ورزش یا استرس‌های عادی مثلا قبل از امتحان، آب و نمک را از بدن‌تان به شکل عرق بیرون مي‌ریزد. عرق کردن یک پدیده طبیعی است که به بدن کمک مي‌کند خود را خنک کرده و از داغ شدن بیش از حد بدن جلوگیری مي‌کند اما همیشه داغ و خیس عرق بودن مي‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر همیشه داغ هستید و لباس‌ها و ملحفه‌هایتان خیس مي‌شود، بهتر است دنبال علت این مشکل باشید.
1. اختلال تعریق بیش از حد
اگر در یک اتاق خنک در حال استراحت باز هم خیس عرق مي‌شوید، ممکن است به اختلال تعریق بیش از حد یا هیپرهیدروز مبتلا باشید. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، حتی زمانی که بدن آن‌ها به خنک شدن نیاز ندارد هم عرق مي‌کنند. این اختلال گاه به صورت ژنتیکی ایجاد مي‌شود اما همچنین مي‌تواند به دلیل فعالیت بیش از حد سلول‌های عصبی که پیام تعریق را به بدن انتقال مي‌دهند ایجاد شود. افرادی که به هیپرهیدروز مبتلا هستند، تقریبا همیشه لباس‌ها و جوراب‌هایی خیس دارند، قطرات عرق از روی صورت‌شان جاری مي‌شود و حتی از نوک انگشتان آن‌ها مي‌چکد. 
اگر این علائم برایتان آشناست یکی از راه‌های کم‌کردن آن، استفاده از محصولات ضدعرق به جای دئودورانت است. شما حتی مي‌توانید این محصولات را به کف دست‌ها و پاهایتان هم بمالید. البته بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. او مي‌تواند برایتان محصولات ضدعرق ساختنی تجویز کند که از محصولات موجود در بازار قوی‌ترند. البته برای هیپرهیدروز دارودرمانی و حتی جراحی هم راه‌های علاج مناسبی هستند. 

2. پرکاری تیروئید
اگر همیشه داغ و خیس عرق هستید ممکن است غده تیروئیدتان پرکار باشد. یکی از شایع‌ترین علائم پرکاری غده تیروئید تحمل نكردن هوای گرم است. وقتی غده تیروئید پرکار باشد، سوخت‌وساز بدن بالا رفته و این پدیده گرمای بیش از حد تولید مي‌کند. همچنین فرد دچار تعریق بیش از حد مي‌شود. ديگر علائم پرکاری تیروئید شامل بالا بودن ضربان قلب، نامنظمی ریتم قلب و کاهش وزن هستند. اگر این علائم را تجربه مي‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
3. اضطراب  
وقتی برای یک مصاحبه کاری یا سخنرانی در جمعی بزرگ آماده مي‌شوید ممکن است خیس عرق شوید. این پاسخ طبیعی بدن‌تان به استرس و اضطراب است. اضطراب زیاد باعث بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون، سرعت تنفس و درنهایت دمای بدن مي‌شود. همچنان‌که بدن گرم و گرم‌تر مي‌شود، میزان تعریق هم افزایش مي‌یابد.
اما اگر شما دائما مضطرب‌ايد، شاید علائم دیگری نظیر بی‌خوابی، کمردرد، درد گردن و تحریک‌پذیری بیش از حد را هم در کنار آن تجربه کنید. وجود این علائم در کنار اضطراب دائمی ممکن است به معنای نوعی اختلال روانی به نام اختلال اضطرابی باشد. پس بهتر است با یک روان‌پزشک مشورت کنید. 
4. داروها
تعریق بیش از حد مي‌تواند عارضه جانبی بعضی از داروها باشد. به دقت داروهایی را که مصرف مي‌کنید مرور کنید. بعضی داروهای ضداحتقان مانند فنیل افرین و سودوافدرین، بعضی از داروهای ضد افسردگی و داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ به کار مي‌روند، مي‌توانند موجب تعریق بیش از حد شوند. این به آن معنا نیست که الزاما باید مصرف دارویتان را قطع کنید بلکه بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید تا چنانچه عارضه تعریق بیش از حد برایتان آزاردهنده یا مشکل ساز است، داروی دیگری به جای داروی فعلی تجویز کند.
5. علل نادر ولی جدی
اگر در طول شب و هنگام خواب به‌شدت عرق مي‌کنید، به حدی که ملحفه‌های‌تان خیس مي‌شود، ممکن است شما به  تعریق شبانه دچار باشید. تعریق شبانه علامتی است که در صورت تکراری بودن باید آن را جدی بگیرید. اگرچه استرس، اضطراب، مشکلات خواب و کابوس‌ها هم مي‌توانند باعث تعریق شبانه حتی در مردان سالم شوند اما تعریق شبانه، به‌خصوص اگر تکرار شونده باشد، مي‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های عفونی جدی مانند تب مالت، یا حتی در موارد اندک، سرطان باشد. بعضی از انواع سرطان از جمله سرطان خون، کلیه، یا تیروئید مي‌توانند تعریق شبانه تکرارشونده، به دنبال داشته باشند. علت تعریق شبانه در این وضعیت‌ها فعال شدن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری است که دمای بدن را بالا مي‌برد. چنانچه تعریق شبانه برایتان اتفاقی تکرارشونده است و به‌ویژه اگر در کنار آن علائم دیگری نظیر کاهش وزن بدون دلیل را تجربه مي‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: