کد خبر: ۱۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
فناوری‌های نو دائما درحال امدورفت هستند اما بعضی چیزها هیچ‌گاه تغییر نمی‌کنند. مثلا در آینده‌ای نه چندان دور خودروهای متکی به راننده منسوخ خواهند شد ولی خانه همیشه خانه خواهد بود و فقط تغییر، هوشمندتر شدن آن است اما این تغییرات چنان سرعت و گسترشی یافته که دیگر فناوری‌هایی چون واقعیت افزوده یا اجاق‌های هوشمند و اثاثیه open source یا کدباز ! بله اثاثیه کدباز که مثل همه افزارهای کدباز رایگان است و شما با مراجعه به وب‌سایت شرکت سازنده امکان دانلود و استفاده از نرم‌افزار را به صورت کاملا رایگان خواهید داشت. در عین حال برای توسعه و اضافه کردن امکانات جدید می‌توانید با برنامه‌نویسان فعال دیگر در نقاط مختلف دنیا در ارتباط باشید و نسبت به اضافه کردن ویژگی‌های جدید بدون اتکا به شرکت سازنده اقدام کنید!
ازتلويزیون‌های هوشمند تاشو تا حمام امواج مغزی! 
اتاق نشیمن
درحال حاضر 39 میلیون نفریعنی یک نفر از هر شش نفر در کشور آمریکا دارای یک اسپیکرهوشمند در خانه‌های خود هستند. این علائم و ارقام به گونه فزایند‌ه‌ای رو به افزایش است، زیرا این اسپیکرها به‌تدریج در تمام خانه‌های نقطه مرکزی در اتاق‌نشیمن خواهند بود، زیرا به تمامی عناصر و اجزای دیگر در خانه شما متصل شده و کنترل همه چیز را از نور لامپ‌ها گرفته تا قفل در ورودی تا ترموستات تنظیم دما را در دست خواهند داشت. این اسپیکرها به‌زودی چنان ضروری خواهند شد که شاید بعضی از ما اصلا به میزان پولی که برای خرید ان باید بپردازیم، فکر هم نکنیم.
تلويزیون را لوله کنید و دیوارها را به سینمای شخصی تبدیل کنید!
روشن است که تماشای فیلم و تلويزیون در چنین اتاق‌هایی با تجربه کنونی ما متفاوت خواهند بود، چراکه چراغ‌های مربع گرانبها در اتاق‌نشیمن شما به یک صفحه نمایش غول پیکر مبدل می‌شود که شما می‌تواند بدون هیچ زحمتی آن را مثل کاغذ روزنامه، لوله کرده و از دیدرس افراد خارج کنید. همانند نمایشگر ال‌اجی که امسال در نمایشگاه تولیدات الکترونیک عرضه شد. یا ممکن است که شما اصلا بخواهید به جای تلويزیون یک پروژکتور کوتاه با وضوح فوق‌العاده بالا داشته باشید که به آسانی هریک از دیوارهای خانه‌تان را مبدل به تلويزیون یا سینمای شخصی می‌کند. این همان کالایی است که شرکت سونی به قیمت 20 هزار یورو ارائه کرده است. البته فرض براین است که قیمت‌ها نیز به‌زودی پایین بیاید.
اثاثیه وچیدمان لوازم
طراحی فضای زندگی درخانه و اتاق نشیمن با استفاده از انواع اپلیکیشن‌های آن‌لاین همانند modsy و Hutch با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، آسان‌تر و ساده‌تر از همیشه خواهد شد. چراکه این ابزارها به شما کمک می‌کنند که پیش از هر تصمیمی به وضوح ببینید که یک نیمکت یا صندلی یا میز در منزل و اتاق‌نشیمن شما چه تصویری خواهد داشت. درعین حال شما از گزینه‌های متعدد دیگری نیز برخوردارید. مثلا انتخاب اندازه و مقیاس صندلی‌ها، اثاثیه کدباز یا در اصطلاح برنامه‌نویسان open source  که به شما حق انتخاب ازمیان مهم‌ترین و اثرگذارترین طراحان داخلی را می‌دهند. از طراحی لوکس تا چیدمان بسیار ساده با بیش از 97 تنظیم مختلف که می‌توانید به تناسب نیاز و شرایط مورد نظر خودانتخاب کنید. البته در زمان انتخاب بکوشید گزینش‌های شما عاقلانه باشد، زیرا زمان بیشتری را ممکن است در آشپزخانه باشید و باتوجه به فناوری‌های دوربین هوشمند که قرار است به اهالی خانه کمک کند که در هر قسمت از خانه احساس راحتی کنند طوری که گویی درهمان اتاق نشیمن مورد علاقه خود هستند.
انتظار می‌رود که اتاق‌های نشمین در خانه‌های هوشمند آینده حتی بیشتر از امروز مرکزیت داشته باشند. زیرا مثلا به لطف سرویس جدید «آمازون پرایم» که به تحویل‌دهندگان کالا امکان می‌دهد کالاها را نه در ورودی خانه بلکه در اتاق‌نشیمن خانه به شما تحویل دهند اما تصور نکنید که این خانه‌ها و گجت‌های فوق مدرن فقط مخصوص جوان‌هاست. بلکه خانه‌های ویژه سالمندان نیز با تجهیزات متصل به اینترنت اشیا به فرزندان امکان می‌دهد که والدین سالخورده خود را از دور تحت نظارت و مراقبت داشته باشند.
آشپزخانه‌های آینده
هدف نهایی از ساخت تجهیزات مدرن برای آشپزخانه‌های مدرن این نیست که برایتان آشپزی کنند و به اصطلاح آشپز اختصاصی‌تان باشند بلکه هدف آن است که شما را به آشپزی بهتر مبدل مي‌کند. اجاق‌های هوشمند مجهز به دوربین‌ها و دماسنج‌های دیجیتال به شما کمک می‌کند تا تغییر موادغذایی را درهر مرحله از پخت نظارت کنید. اجاق‌های هوشمند به جای این‌که فقط روی دما یا شعله متوسط تنظیم شوند، درهر دمایی که موردنظر شماست قابل تنظیم هستند و براساس دمایی که شما به کمک برنامه متصل به این اجاق دستور بدهید، غذای شما را می‌پزند.
فناوری‌های آشپزخانه شامل یخچال‌های هوشمند نیز هست که به کاهش حجم زباله نیز کمک می‌کنند. این یخچال‌ها به شما به‌موقع اطلاع می‌دهند که مثلا میوه‌ای در یخچال درحال پوسیدگی است یا به‌زودی روند پوسیدگی را آغاز می‌کند. یخچال‌های هوشمند ال‌جی حتی می‌توانند چندین دستور آشپزی را به اجاق هوشمندتان ارسال کنند. درعین حال چاپگرهای سه بعدی غذاها به شما کمک می‌کنند که ماکارونی‌های خود را به گونه ماهرانه‌ای تزئین کنید. همچنین فناوری‌های هوشمند ساخت بستنی نیز به طور خودکار دارای حسگرهای ویژه را که میزان نرمی و سختی موادمخلوط شده، درک می‌کنند و کیفیت مواد را تا زمان مورد نظر آماده و پایدار نگه می‌دارند.
اتاق خواب آینده
آخرین موج فناوری‌های متمرکز بر خانه‌های هوشمند که تلاش دارند زندگی را بهتر و آسان‌تر کنند، برای ارائه شرایط مناسب برای یک خواب شبانه خوب است. انواع ردیاب‌های خواب از تشک‌های خوشمند آروماتراپی گرفته تا برنامه‌های زمان‌بندی خواب، چرخه خواب و حسگرهای اندازه‌گیری شاخص خواب با استفاده از گوشی هوشمند از این دسته‌اند. همچنین انواع ساعت‌های هوشمند مانند «مینی آمازون» نیز به شما کمک می‌کنند تا روز خود را با اطلاعات درستی از وضعیت هوا، زمان و اخبار روز شروع کنید.
حمام‌های آینده
از فناوری تشخیص صدا برای سردو گرم کردن آب، تا آینه‌های معلق درهوا
طبق بررسی‌های جدید روشن شده است که نوآوری‌هایی که فضای حمام‌های آینده را تغییر داده‌اند، بیش از هرچیز مورد توجه مصرف‌کنندگان است. در این بین جالب‌ترین آن‌ها فناوری تشخیص هویت برای نمایش فهرست مورد نیاز هرفرد برای انتخاب دمای آب و هوا و آینه است. جالب آن‌که 68 درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که حمام‌های کنونی کاملا منسوخ شده و فقط 14درصد هنوز فکر می‌کنند که امکانات کنونی درحمام‌ها مدرن است.
 این بررسی‌ها توسط شرکت DigitalBridge انجام شده که شرکت ساخت و تولید فناوری‌های نوآورانه در طراحی فضای حمام و ابزارهای تجسمی است. طبق این بررسی‌ها نزدیک به 60 درصد از شرکت‌کنندگان در گروه سنی 25 تا 34 سال پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا به زودی کار تولید و عرضه فناورهایی نظیر واقعیت افزوده- AR- یا هوش مصنوعی AI- - درابزارهای خانگی توسط بعضی برندها آغاز خواهد شد. 
این بررسی‌ها همچنین نشان داده است که مصرف‌کنندگان به اتفاق درمورد فناوری‌هایی که به‌زودی چهره خانه‌ها را تغییر می‌دهند، هیجان و اشتیاق بیشتری دارند اما از هر پنج نفر شرکت‌کننده، یک نفر گفته‌اند که هیجان‌انگیزترین تحولات در حمام رخ خواهد داد. 28درصد منتظرند که این نوآوری‌ها بیشتر در آشپزخانه و فقط 9درصد منتظر تحولات هیجان‌انگیز آینده در اتاق‌نشیمن هستند.
نوآوری‌های سفارشی در حمام‌های 10 سال آینده 
سیستم تشخیص چهره یا هویت که به‌طور خودکار دما و فشارآب را به تناسب نیاز هرکاربر تنظیم کند.
آینه معلق یا آینه هوایی سخنگو که به شما امکان دهد پشت سرخود را به راحتی ببینید و با ارائه مدل مناسب بتوانید به سهولت موهای خود را شکل بدهید و نیز درمورد تناسب لباس‌هایتان براساس تقویم و نوع قرار ملاقات‌هایتان مشاوره بدهد!
ساخت سه شیرآب مجزا برای آب گرم، سرد و ولرم!
ماشینی که به‌طور خودکار لباس مناسب‌تان را انتخاب و آن را به تن شما کند!
ساخت دستگاه خشک کن برای تمام بدن
سینک، آینه و صندلی توالت قابل تنظیم از نظر ارتقا که بسته به قد، وزن و نیاز کاربر قابل تغییر و تنظیم باشد.
ساخت یک صفحه نمایش محیطی که به شما اجازه دهد تا هنگام دوش گرفتن یک فنجان قهوه برای خود درست کنید و مراقب قهوه جوش باشید و در ضمن بتوانید به زنگ درخانه هم پاسخ بدهید!
راه دشوار برای شرکت‌های ساخت خانه‌های هوشمند
با درنظر گرفتن این دیدگاه‌ها و انتظارات فزاینده مشتریان، کارخانه‌های تولیدکننده کالاهای هوشمند، کار دشواری درپیش دارند، زیرا نسلی از مخاطبان جوان در برابر آن‌هاست که به آسانی با تغییرات کوچک راضی نخواهند شد.
این افراد در پاسخ به این سوال که دوست دارند نوآوری‌های 10سال آینده بیشتر در چه زمینه‌ای باشد، گفته‌اند که شناسایی چهره همراه با نورپردازی خودکاربسته به نظر و نیاز هرکاربر و نیز تنظیم دمای آب هنگام به صورت خودکارو به محض ورود فرد به حمام از مهم‌ترین چیزهایی است که انتظار دارند درحمام‌های آینده موردنظر کارخانجات ساخت کالاهای هوشمند قرار بگیرد.
16 درصد از این افراد نیز گفته‌اند که دوست دارند در حمام‌های خود مثلا در دوش حمام، دستگاه صوتی همواره در دسترسی باشد که به آن‌ها میزان باقی مانده از شامپو یا خمیر دندان و دیگر مواد ضروری را اطلاع دهند تا به موقع در فهرست خرید قرار گیرد. گروه سومی نیز خواستار تولید شبیه‌ساز واقعیت افزوده AR- - درآینه‌ها شدند که به افراد مدل موی مناسب را نشان دهد و همچنین دارای راهنمای گام به گام برای دستیابی به مدل موی مناسب باشد!
«دیوید لوین» مدیرعامل شرکت DigitalBridge می‌گوید: «واضح است که اشتیاق بالایی در بین مصرف‌کنندگان برای فناوری‌های برتر در تجهیزات مربوط به حمام وجود دارد و این فرصت و سرعت رقابت را درمیان شرکت‌های تولیدکننده بالا می‌برد تا به نحوی این گروه از مشتریان را جذب خود کنند.»
او می‌گوید: «ممکن است بعضی از این فناوری‌ها و درخواست‌ها عجیب و غریب به نظر برسند اما درحقیقت تحولاتی است که دور از واقعیت نیست. زیرا در حال حاضر دستاوردهای هوش مصنوعی و واقعیت افزود به‌طور گسترده‌ای از سوی شرکت‌های شناخته شده در این فناوری‌ها عرضه شده است. به‌عنوان مثال دستگاه‌هایی مانند الکسا، آمازون و نرم‌افزارهایی مانند ARCore گوگل و ARKit از سوی شرکت اپل، به خانه‌های مردم راه یافته است. واضح است که اشتیاق و تجسم این نوآوری‌ها در حمام تحت‌تاثیر همین امکانات است که هم‌اکنون در دسترس قرار دارد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: