کد خبر: ۱۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
بردلی چارلز کوپر، چطور به با وزن اضافه به اسکار رسید؟
او با فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی»، برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و درست برای همین فیلم، برای بار چهارم نیز نامزد اسکار شد. بار چهارم اما در مقام تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز آمریکایی». همدستی او با «کلینت ایستوود»، کارگردان این فیلم باعث شد فیلم در گیشه نیز برنده باشد اما در کنار همه این نامزدی‌ها و افتخارات، «بردلی چارلز کوپر»، زحمت مضاعفی را برای این پروژه به خودش تحمیل کرد و آن، افزایش وزن بود؛ چیزی که بسیاری از ستاره‌ها از آن گریزانند. کوپر برای این فیلم باید اضافه وزن پیدا می‌کرد و به همین دلیل رژیم‌غذایی خاصی را دنبال کرد؛ رژیم‌غذایی هشت‌هزار کالری در روز! اسمش هم آدم را نگران می‌کند اما همان‌طور که افراد مبتلا به مشکل اضافه وزن باید کالری کمی دریافت کنند، افراد کم‌وزن نیز نیازمند دریافت کالری بیشتر هستند. ببینیم رژیم‌غذایی کوپر از الگویی پیروی کرده است. درست است که برای افزایش وزن باید با متخصص تغذیه مشورت کنید اما این الگو می‌تواند نشانگر نیاز بدن به موادغذایی مختلف برای افزایش وزن است.
برای این‌که دیگری شوم
«تناسب اندام برای من مهم است اما از آن مهم‌تر، بازی درست در نقشی است که به من محول شده است»
بردلی کوپر ادامه می‌دهد: «برای این‌که بتوانم به شکل باورپذیری نقش یکی از اعضای نیروی دریایی ارتش را بازی کنم، باید حدود 20کیلوگرم به وزنم اضافه می‌شد. بنابراین چاره‌ای جز تغییر الگوی غذایی نداشتم.»
او در ادامه می‌گوید: «باید از وزن ایده‌آل 83کیلوگرم به وزن بالای 100کیلوگرم می‌رسیدم. مهم‌تر این‌که باید به وزن عضله‌هایم به شکل شاخصی اضافه می‌شد؛ چیزی حدود پنج‌کیلوگرم.»
 کالری نباید می‌سوخت
جای بحثی نیست که برای اضافه وزن، باید میزان کالری روزانه دریافتی افزایش یابد. بنابراین متخصص تغذیه، نوع غذای مصرفی، مدت زمان و فاصله آن را باید محاسبه کند. درباره کوپر نیز همین برنامه‌ریزی انجام شد. به شکلي که او باید روزانه هشت‌هزار کالری دریافت می‌کرد. به همین دلیل باید هر روز، هر 55دقیقه یک‌بار، یک وعده خوراکی دریافت می‌کرد اما ماجرا به همین سادگی نبود. به این دلیل که باید میزان دریافت کالری به‌قدری می‌رسید که دوندگی‌های «کوپر» را جبران می‌کرد. گاهی لازم بود روزانه چهار ساعت بازی پرتحرک و دشوار جلوی دوربین داشته باشد که بخشی از این حرکت‌ها، دویدن‌های کوپر در پلان‌های و سکانس‌های مختلف بود. بنابراین نباید کالری با تحرک بدنی می‌سوخت و از بین می‌رفت. تیراندازی هنگام دویدن بخش دیگری از حرکت‌های بدنی کوپر بود. این همه، ماجرای تنظیم رژیم‌غذایی او را دشوار می‌کرد.
اضافه وزن باید سالم انجام می‌شد
چیزی که در بيشتر اضافه وزن‌ها سریع اتفاق می‌افتد- به‌ویژه اگر با افزایش حجم عضله همراه باشد- مصرف قرص‌ها و شربت‌های مکمل است. معمولا این داروها نیز مناسب نبوده و به سلامت فرد آسیب می‌رسانند.
«به مصرف مکمل‌ها حساس بودم. نمی‌خواستم با مصرف هورمون یا داروهای استروئیدی عضله‌سازی کنم. بنابراین باید رژیم‌غذایی درست و کاملی دریافت می‌کردم»
کوپر ادامه می‌دهد: «متخصص تغذیه توضیح داد که به‌طور متوسط هر مرد، بسته به میزان فعالیت‌ بدنی، سن و وضعیت سلامت بدنی باید روزانه دوهزار تا دوهزار و 600 کالری انرژی دریافت کنند. برهمین اساس باید وضعیت بدنی‌ام بررسی شده و برای اضافه وزن مناسب، غذای مناسب مصرف می‌کردم.»
الگویی که باید رعایت می‌شد
پس از محاسبه میزان تحرک بدنی، قد، سن و توانایی بدن برای دریافت کالری بدون عوارض جانبی، این برنامه غذایی انتخاب شد. باید رژیم‌غذایی به‌درستی مصرف می‌شد تا ضمن جلوگیری از هرگونه آسیب بدنی، اضافه وزن مناسب در زمان مناسب اتفاق می‌افتاد.
* اسموتی صبحگاهی
اول این‌که، این اسموتی باید پیش از وعده صبحانه مصرف می‌شد. برای این وعده باید اسموتی‌ای شامل مخلوط این مواد تهیه می‌شد: یک فنجان شیر نارگیل با چربی کامل؛ دوقاشق غذاخوری روغن نارگیل؛ یک عدد آووکادو؛ یک قاشق غذاخوری سیاه‌دانه و یک اسکوپ پروتئین آب پنیر. کالری این اسموتی معادل 1294کیلوکالری است.
 *صبحانه
با کمی فاصله، بعد از خوردن اسموتی، باید صبحانه مصرف می‌شد.
سه عدد اسکرامبل تخم‌مرغ، همراه با سه تکه نان چاودار که با یک لایه کره طعم‌دار شده‌اند؛ همراه با یک لیوان آب‌پرتقال. میزان کالری این صبحانه برابر با 670 کیلوکالری است.
* میان‌وعده
این میان‌وعده باید کاملا سبک بوده و به سرعت نیز قابل مصرف باشد. به این دلیل که زمان صرف این میان‌وعده بيشتر مصادف با فیلمبرداری یا به‌طور کلی حضور در صحنه فیلمبرداری بود.
100گرم ماکادمیا، خوراکی مناسب میان‌وعده درنظر گرفته شده بود. این دانه، نوعی فندق آمریکایی است که کالری بالایی دارد. کالری 100 گرم از این دانه برابر با 760 کیلوکالری است.
* ناهار
برای وعده ناهار باید پروتئین به مقدار کافی مصرف می‌شد. بنابراین برنامه وعده ناهار به این شکل طراحی شده بود.
114گرم فیله گوشت قرمز استیکی؛ یک عدد سیب‌زمینی آب‌پز شده بزرگ که با کره و سیر طعم‌دار شده است؛ اسفناج و لوبیاسبز که در روغن زیتون پخته و طعم‌دار شده‌اند. کالری این مجموعه برابر با 760 کیلوکالری است.
* عصرانه
برای این وعده هم اسموتی پرکالری‌ای طراحی شده بود.
یک عدد موز؛ یک قاشق غذاخوری روغن بادام؛ یک مشت بلوبری؛ 150 گرم ماست تهیه شده از شیر کامل و یک اسکوپ آب پنیر. مخلوط این مجموع، حاوی 450 کیلوکالری انرژی است.
* شام
در وعده شام هم باید پروتئین مصرف می‌شد. برای این منظور، این برنامه طراحی شد.
141گرم فیله سالمون؛ 100 گرم برنج قهوه‌ای؛ 85 گرم کلم بروکلی پخته شده و طعم‌دار شده با روغن زیتون؛ آب لیموی تازه که به آن دانه کنجد کوبیده شده اضافه شده است. کالری این مجموعه معادل؛ 929 کیلوکالری است.
* دسر پس از شام
مقدار دلخواه، شکلات تلخ با درصد تلخی 70 درصد که میزان کالری دریافتی از این طریق معادل 604 کیلوکالری است.
اما نکته جالب این‌که مجموع کالری دریافتی از طریق این رژیم‌غذایی فقط پنج‌هزار و 350 کیلوکالری بوده و به این ترتیب تا میزان ایده‌آل و مناسب، یعنی هشت‌هزار کیلوکالری، چند قدم دیگر مانده است. بنابراین باید در این میان نیز میزان مصرف بعضی خوراکی‌ها، بازهم افزایش می‌یافت یا این‌که با خوردن میان‌وعده‌های مفید و البته پرکالری، میزان کمبود کالری جبران می‌شد
در این رژیم چند نکته نهفته است
نخستین نکته این رژیم‌غذایی، میزان پروتئین بالای آن است. مصرف پروتئین، عامل اصلی کمک به بدن برای عضله‌سازی به شکل طبیعی است. بردلی کوپر در این فیلم نیاز به ساختار بدنی عضلانی داشت. بنابراین با ترفند دریافت پروتئین بالا، این امر تحقق یافت. نکته دیگر، دریافت میزان مناسبی چربی مفید است. این منابع نیز علاوه بر تامین کالری موردنیاز برای اضافه وزن، میزان چربی خون را بالا نمی‌برند.
پس از اضافه وزن
طبیعی است که پس از پایان فیلمبرداری، بازیگر «تک‌تیرانداز آمریکایی»، باید به وزن ایده‌آل بازمی‌گشت. برای این منظور، باید به همان شکل، برنامه کاهش وزن و ورزش در برنامه روزانه او طراحی می‌شد. به این دلیل که اگر کاهش وزن اصولی نبوده و با ورزش همراه نباشد، صدمه‌های جبران‌ناپذیری روی بدن و پوست باقی می‌گذارد.
به همین دلیل مقرر شد تا بردلی کوپر، روزانه حداکثر 2100 کیلوکالری انرژی دریافت کند. به همین دلیل در طول روز، پنج وعده غذایی سبک برای او تجویز شد. از این پنج وعده، سه وعده عادی و دو وعده اندک و برای جلوگیری از ایجاد احساس گرسنگی است.
 او درباره روند کاهش وزن پس از بازی در این فیلم می‌گوید: «طی سه هفته، زیرنظر متخصص، شش کیلوگرم وزن کم کردم اما بالای 10کیلوگرم باقی‌مانده بود. به گفته متخصص، کاهش این مقدار کیلوگرم‌های اضافه، آسان نیست»
کوپر می‌گوید: «مسئله مهم‌تر این بود که بعد از این افزایش وزن، باید در فیلمی بازی می‌کردم که نیاز مبرمی به کاهش وزن بود. باید وزنم را کم می‌کردم تا بتوانم به بازی در فیلم موردنظر برسم. لذت خوردن غذای سالم، پوشیدن دوباره لباس‌هایم و تحمل نکردن ساختار بدنی غول‌آسا! از ویژگی‌های کاهش وزن است.»
ورزش مهم است
برای کاهش وزن، برنامه روزانه کوپر به این شکل طراحی شده بود. برای کاهش وزن به‌اصطلاح از روش 1/2/3 استفاده شد. به این معنی که ورزش از شش بخش هرکدام به مدت 10 دقیقه؛ سه بخش کاردیو؛ دو بخش ورزش کششی و یک بخش ورزش آرام‌بخش و درونی کمک گرفته می‌شود. ترتیب ورزش‌ها معمولا به این شکل است:
- ورزش کاردیو (قلب) / حرکت‌های کششی/ ورزش کاردیو/ حرکت‌های کششی / ورزش آرام‌بخش و درونی

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: