کد خبر: ۱۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
آخرین پیشرفت‌ها در فناوری‌های برتر در سال 2019
دقیقا چه تفاوتی میان روند کلی تحولات در دنیای دیجیتال و روند تحول دیجیتال در صنایع متکی بر فناوری‌های برتر وجود دارد؟ باور کنید یا نه، یک تفاوت بزرگ وجود دارد که در مورد نخست، تحول در راه‌حل‌هایی است که ارائه می‌شود و در دومی تحول در فناوری‌هایی است که امکان استفاده از این راه‌حل‌ها را تامین می‌کند. به‌عبارت بهتر تحول در مورد دوم بیشتر در راستای کاربردی کردن همان راه حل‌های نوست که در روند کلی صنایع دیجیتال ارائه می‌شود. روشن است که امروزه منظور از فناوری‌های برتر، صرفا ساخت و ارائه «چت بات»ها نیست، بلکه این قدرت پردازش زبان طبیعی به کمک هوش مصنوعی یا AI است که یک چت‌بات را قدرتمند می‌کند. اهمیت این نکته زمانی روشن می‌شود که به وسعت کارایی چت‌بات‌ها در دو سال گذشته توجه کنیم. حجم بالای چت‌بات‌ها از سوی شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی شد. این بات‌ها در زمینه فروش، بازاریابی و خدمات مشتری در صنایع گوناگون عملکرد بسیار موثری داشته‌اند. امروزه استفاده از چت‌بات به‌قدری آسان و کاربردی شده که بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های تجارت الکترونیک، هتل‌ها و خطوط هوایی زنجیره‌ای، رستوران‌ها و ارگان‌های دولتی نیز از چت‌بات برای پاسخگویی به پرسش‌های مخاطبان بهره می‌برند و راهی بسیار ساده برای سفارش‌گیری و پیگیری درخواست‌های مشتریان خود فراهم کرده‌اند. نسل‌های قدیمی بات‌ها در حال حاضر مبدل به بات‌های کارآمدی شده که در قالب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی مستقل فعالیت می‌کنند. این درشرایطی است که تمام این بات‌ها در توان پردازش خود، متکی به صنایع هوش مصنوعی هستند. درواقع در سطحی وسیع‌تر می‌توان گفت که امروزه دیگر موضوع محوری تحولات در صنایع و فناوری‌های برتر صرفا یک چراغ هوشمند یا درها و گجت‌های خودکار هوشمند نیست، بلکه این قدرت پردازش داده‌ها و شبکه اینترنت چیزها یا LOT است که امکان برقراری ارتباط با مشتریان را در زمان واقعی فراهم می‌کند كه موضوعي مهم و محوری تلقی می‌شود. اما به‌راستی چرا این قبیل فناوری‌ها تا این حد اهمیت یافته‌اند؟ پاسخ را باید در بازار و تحول گرایش‌هاي دنیای دیجیتال مرتبط با صنایع وابسته به فناوری‌های برتر جست؛ چراکه تحولات در این بخش، مسیر و تحول دنیای دیجیتال را در دیگر بخش‌ها شکل و جهت می‌دهد. ما همه می‌دانیم که همواره محرک اصلی در تحولات دیجیتال، تجربه و تقاضای مشتریان بوده است. اما اکنون بیشتر شرکت‌های تجاری مبتنی بر فناوری‌های برتر، توجه به تقاضای مشتریان را در مرحله پس از فروش یا خدمات پس از فروش را به‌عنوان مرکز فعالیت‌های خود در نظر می‌گیرند. این چیزی است که مسیر تحول برای کل بازار را تعیین می‌کند. در نگاهی دقیق‌تر شاید دشوار باشد که روند تغییرات دیجیتال انحصاری را در صنایع با فناوری‌های برتر مشخص کرد، زیرا بسیاری از آن‌ها به یکدیگر وابسته هستند. اما در عین حال برخی موارد نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد نقاط کانونی برای تمرکز کار شرکت‌ها و صنایعی است که متکی بر فناوری‌های نوین دیجیتالی هستند. این نقاط کانونی، تحولات دنیای دیجیتال را در تمام بخش‌های صنعتی در سال 2019 تحت‌تاثیر مستقیم قرار داده و هدایت می‌کنند. نقاط کانونی که اکنون به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
هوش مصنوعی
شاید بهتر است بگوییم كه هوش مصنوعی و همه چیزهای وابسته به آن! زیرا وسعت عمل فناوری‌های وابسته به هوش مصنوعی یا AI امروزه بسیار بیشتر از ساخت چت‌بات‌ها و شخصی‌سازی ای‌میل است. در حال حاضر ماشین یادگیری و تقویت و بهبود عمیق کارایی آن، به‌قدری اهمیت دارد که کل صنایع را در بخش‌های مختلف، به‌شدت تحت نفوذ خود گرفته است. از این‌رو هرگونه تحولی در این بخش، می‌تواند کل صنایع را به‌کلی دگرگون کند. هوش مصنوعی فناوری شگفت‌آوری است که در سال‌های اخیر مشاغلی را ایجاد کرده که هرگز تصورش را هم نمی‌کردیم و خدماتی را ارائه داده که حتی در فکر هم نمی‌گنجید. 
درنتیجه همزمان با ورود به سال 2019 ما همه شاهد تلاش شركت‌‌های سازنده فناوری‌های برتري هستیم که در تلاش برای تقویت عملکرد ماشین‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی هستند؛ به نحوی که بتوانند در سطح وسیع‌تری خود را با مقررات و مناسبات جاری در دنیای کسب‌وکار تطبیق دهند. به‌عنوان مثال کمی به این موضوع فکر کنید:
اپلیکیشن دستیار صوتی «الکسا» که امروزه در بسیاری از محصولات عرضه شده از سوی شرکت‌های حوزه فناوری قرار گرفته و می‌توان آن‌ها را در انواع بلندگو‌ها، روبات‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و غیره مشاهده کرد. همچنین برنامه «سیری» که یک برنامه کاربردی برای سیستم عاملِ iOS اپل است که به‌عنوان یک دستیار شخصی کار می‌کند.  هر دو این دستیارهای مبتنی بر صوت که قادر است وظایف مختلفی را نظیر پخش موسیقی، کنترل گجت‌های هوشمند خانگی، خاموش یا روشن‌کردن چراغ‌های منزل، قفل درها و حتی تنظیم ترموستات انجام دهد، در سال جاری 2019 به‌شدت مورد توجه قرار دارند. بنابراین ارتقای تمام خدمات و بهبود کیفیت و عملکرد فناوری‌های پایه که این دستیارها را حمایت می‌کنند، اولویت مهمی در سال 2019 خواهد بود.
فناوری‌های اینترنت ابری Cloud 
روشن است که این موضوعی تازه و هیجان‌انگیز نیست اما از دیدگاه فناوری پیشرفته، سیستم ابری سریع و قابل دسترس برای پردازش تمام داده‌های جمع‌آوری شده و متمرکز در تحولات دیجیتال ضروری و بسیار تعیین‌کننده است.
دراین زمینه مسئله مهم، انواع پردازش ابری، اعم از عمومی یا خصوصی یا محاسبات مه یا fog computing یا رایانش مه نیست. مسئله مهم توجه به این واقعیت است که شركت‌‌های فعال در حوزه فناوری‌های نو و دیجیتال با هدف بهینه‌سازی عملکرد پردازش ابری در همه اشکال و ابعاد آن، تمرکز جدی دارند. به‌نحوی که پردازش ابری بیش از گذشته موثرتر، قابل دسترس‌تر و امن‌تر بوده و بیش از پیش قادر به تامین تقاضای فزاینده و رو به افزایش شرکت‌های تجاری و صنعتی باشد که با گسترش اینترنت چیزها LOT به امکانات امن‌تر و قدرتمندتری برای پردازش اطلاعات و مانند آن نیاز دارند.
درواقع با توجه به اهمیت رایانش ابری در سال‌های اخیر، بازار پرسودی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده آن از جمله آمازون با خدمات تحت وب این شرکت و همچنین مایکروسافت با پلتفرم Azure ایجاد کرده است که می‌تواند تحولات آینده در صنایع دیجیتال را هدایت کند. به‌خصوص که مقوله تازه‌ای به‌نام «محاسبات مه یا رایانش» نیز مطرح شده است که به نحوه ذخیره‌سازی داده و دسترسی به آن‌ها مربوط می‌شود.
«سیسکو سیستم» که عبارت محاسبات یا «پردازش مه» را ابداع کرد و IBM که عبارت «رایانش لبه‌ای» را برای آن ترجیح می‌دهد، هر دو طرح‌هایی را برای پیشرفت رایانش ابری آغاز کرده‌اند. آن‌ها تلاش مي‌كنند با توسعه پردازش مه، مه‌ای از دستگاه‌های مختلف با توان پردازشی بالا ایجاد کنند که آن را احاطه کرده و از این طریق به نیاز فزاینده بازار پاسخ بدهند.
به‌هرحال سرعت تحولات به‌قدری است که جای شگفتی نیست اگر یک جایگزین جدید برای پردازش ابری امسال یا سال آینده ارائه شود!
 CX و UX 
البته CX و UX یک فناوری نیست، بلکه حالتی ذهنی است. طبق این رویکرد، صنایع پیشرفته امروز، کوشش می‌کنند ذهنیت خود را از توسعه محصولات جدید و جذاب به‌سوی توسعه راه‌حل‌ها تغییر دهند. راه‌حل‌ها و امکاناتی که توسعه خدمات و کارایی این محصولات جالب را امکان‌پذیر می‌کنند. در این رویکرد دیگر «آنچه ما می‌توانیم بسازیم»، مهم نیست بلکه «چگونگی افزایش مشارکت، بهبود و تقویت تجربه مشتریان پس از خرید و مصرف تولیدات»، مهم است.
تصمیم‌هاي مبتنی بر داده
بازارهای تجاری همچنان به‌سوی رویکردهای نوینی حرکت می‌کنند که تصمیم‌گیری بر اساس داده‌ها از مهم‌ترین آن‌هاست. شرکت‌های متکی بر فناوری‌های برتر با ایجاد روندها و افزایش توان پردازش داده‌های قابل اعتماد در زمان واقعی به این ضرورت‌ها پاسخ می‌دهند.
علاوه بر این اگر داده‌های شما خراب، قدیمی یا ناقص باشد، نمی‌توانید از رویکرد تصمیم‌گیری براساس یا به پشتیبانی داده‌ها بهره بگیرید. شرکت‌های فناوری برتر در سال جاری با دقت و ظرافت در حال کار روی مفهوم تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها هستند. آن‌ها به این رویکرد به‌عنوان یک راه قابل اطمینان در تحول دیجیتال، از طریق توسعه زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و خدماتی تمرکز دارند که واقعا می‌تواند داده‌های قابل اعتماد تحویل دهد که خود سبب افزایش کارایی و انتخاب‌های هوشمندانه‌تر در کسب و کارها می‌شود.
AR، VR و MR
واقعیت افزوده (AR) محتوای دیجیتالی تعاملی را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند که در آن زندگی می‌کنیم که از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل مشاهده است. این پدیده نوظهور دنیای مجازی را به‌طرز فوق‌العاده‌ای جذاب می‌کند.
در کنار واقعیت افزوده، واقعیت مجازی (VR)  پدیده دیگری است که امکان غوطه‌ورشدن در محیطی جدید و مجازي و متفاوت اما باورپذیر از محيط پیرامون به انسان داده است. واقعیت مجازی از طریق تجهیزاتی خاص مثل هدست‌ها شکل می‌گیرد و می‌تواند ارتباط شما را با جهان واقعی قطع کند.
واقعیت ترکیبی (MR) تلفیقی از VR و AR است: عینک‌های  معروف گوگل و HoloLens  مایکروسافت، بهترین مثال‌ها از MR هستند.
VR، AR  و MR هر سه مشاغل و بازارهایی نو و دور از تصور ایجاد کرده‌اند که قبلا وجود نداشت و اکنون بخش‌هایی پیشرو در این صنعت شکل گرفته‌اند و اپلیکیشن‌های الهام‌بخشی نیز در این زمینه ارائه شده است. بخش سرگرمی نخستین بخش پررونق دراین زمینه بود اما در سال‌های اخیر استفاده از این فناوری‌ها به‌ویژه  تکنولوژی AR و VR در زمینه‌های بسیار جدی و کاربردی همانند بخش‌های آموزشی یا اتاق‌های جراحی و نمایش عملیات جراحی به صورت زنده و نیز استفاده در درمان برخی بیماران مبتلا به اختلالات روانی مورد استفاده است. 
با این حال فناوری‌های VR هنوز به اندازه فناوری‌های واقعیت افزوده مورد توجه قرار نگرفته زیرا شركت‌‌های عرضه‌کننده فناوری‌های برتر به اندازه کافی بر این بخش تمرکز نکرده‌اند. این تصمیم‌هاي پشت صحنه است که برآیند نهایی را در زمینه عرضه و رشد انواع فناوری در هر سال مشخص می‌کند. بر این اساس مهم است که توجه کنیم سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرفته متوجه مسایلی شدند که نشان می‌داد VR بسیار سودآور است. درنتیجه امسال مشاهده می‌کنیم که VR نیز در دنیای کسب‌وکار جای پای خود را پیدا کرده است. به‌طوری‌که احتمال افزایش جایگاه تولیدات VR  و MR در جدول  بازار مصرف‌کنندگان بسیار زیاد است؛ زیرا شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته بیش از گذشته به ساخت و ارائه فناوری‌های VR به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان روی آورده‌اند.
فناوری بلاک چین
درحالی‌که هنوز روزهای آغازین سال 2019 را می‌گذرانیم اما تصور می‌رود که موارد بسیار گسترده و عظیمی در استفاده از این فناوری وجود دارد که سبب شده شركت‌‌های برتر در عرضه، توسعه تولیدات و خدمات خود بیش از گذشته بر این بخش تمرکز کنند. 
استفاده از این فناوری در تلاش‌های اولیه عمدتا بر محور ساخت پول نقد رمزی حرکت می‌کرد اما شركت‌‌های تجاری هر روز موارد بیشتر و بیشتری برای استفاده از این فناوری و کاربرد بلاک چین در مفاهیمی چون عملیات انتقال امن و تامین اعتبار و صلاحیت معاملات یافته‌اند. هرچند هنوز نمی‌توان گفت که سال 2019 سالی خواهد بود که بلاک چین به جریان و فناوری اصلی در زمینه معادلات مالی جهانی مبدل شود، اما با توجه به اهمیت امنیت و اعتبار در بخش نقل و انتقال پول نقد و مسایل دیگری چون حفظ حریم خصوصی، امنیت و دقت در محدوده داده‌ها، تردیدی نیست که فناوری Blockchain راه خود را با پیچیدگی فزاینده‌ای ادامه می‌دهد.
پازل غول‌آسای فناوری‌های برتر
همان‌طور که گفته شد همه این فناوری‌ها به‌نوعی به یکدیگر متصل هستند و تاثیر متقابل بر هم دارند. چراکه هر یک از آن‌ها به فناوری دیگر متکی است و همین ارتباط متقابل است که سبب عرضه محصولات نهایی در فناوری‌های برتر در بازار فناوری‌هایی می‌شود که هر روزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
به‌طورمثال در بخش اینترنت چیزها IoT  می‌دانیم که نیاز مبرمی به کار با انواع پوشیدنی‌ها و انتقال داده‌ها از طریق پردازش ابری وجود دارد. امکاناتی که شركت‌‌های تولیدکننده را قادر می‌کند بازاریابی خود را برای تامین نیاز کاربر، شخصی‌سازی کند.
درواقع در صنایع متکی بر فناوری‌های برتر همه فناوری‌ها یک پازل غول‌پیکر محسوب می‌شوند که هر قطعه یا بخش را بخش قبل از خود به پیش رانده است. امروزه صنایع با فناوري برتر، قطعاتی هستند که با هم ترکیب می‌شوند. بنابراین، ما همچنان تمرکز خود را بر دستگاه‌های هوشمند (برای پردازش داده‌ها) و IoT (به‌ویژه زیرساخت و نحوه اتصال آن به هر چیز دیگری) در سال آینده خواهیم دید.
به نظر می‌رسد که تغییر در دنیای صنایع دیجیتال بسیار سریع است. اين شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌های برتر هستند که با تغییر فناوری‌هایی که در هر روز با آن‌ها سروکار داریم، پیشرو تحولات در صنایع دیگر شده‌اند. بنابراین بي‌شک، 2019 سال هیجان‌انگیزی خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: