کد خبر: ۱۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
سرمایه‌گذاری بزرگ کره‌جنوبی برای پیشرفت علم روباتیک
فقط کافی است در هرجایی که هستید سرتان را بچرخانید؛ دورتادورتان را روبات‌ها احاطه کرده‌اند. این روزها روبات‌ها در عرصه‌های مختلفی حضور دارند؛ خودروهایمان را تولید می‌کنند، خانه‌هایمان را جارو می‌کنند و حتی در بعضی از کشورها فرمان ماشین‌هایمان را هم در دست گرفته‌اند. بعضی از روبات‌ها حتی می‌توانند راه بروند، حرف بزنند و ظاهری شبیه به مردم عادی داشته باشند. همه این‌ها خبر از یک زندگی کاملا متفاوت را می‌دهند. به نظر می‌رسد که انسان اولین گام‌ها را برای ایجاد چنین نسلی از روبات‌ها برداشته است، بعضی از افراد با دیدن چنین پیشرفت‌هایی در زمینه فناوري روباتیک می‌ترسند و معتقدند این‌گونه تحقیقات باید متوقف شود و بعضی دیگر با دیدن آن‌ها به وجد می‌آیند. دولت کره در سال‌های اخیر تصمیم گرفته تا سرمایه‌گذاری بزرگی روی علم و تحقیق‌های مالی روي روبات‌ها انجام دهد. بنابراین علم روباتیک را می‌توان آینده‌ای کلیدی برای این کشور دانست. به همین منظور در ادامه نگاهی خواهیم داشت به جدیدترین روبات‌های انسانی که در کره‌جنوبی ساخته‌شده‌اند.
روبات‌های معلم در مدارس ابتدایی کره‌جنوبی 
دوست داشتید معلم‌تان هم روبات بود؟ یا امتحان‌هایتان به صورت روباتیک تصحیح می‌شد؟ در این صورت دیگر هیچ احساساتی برای صحیح کردن برگه امتحانی‌تان دیگر وجود نداشت و نمره واقعی بدون هیچ ارفاقی وارد کارنامه‌تان مي‌شد. این کاری است که در کره‌جنوبی به‌صورت آزمایشی آغازشده است. روباتی به نام Engkey طراحان انستيتو علوم و تکنولوژی کره‌جنوبی آن را طراحی‌كرده است تا در نقش معلم زبان انگلیسی در دوره ابتدايی کار کند. هم‌اکنون ۲۹ روبات معلم در ۲۱ مدرسه مختلف کار تدریس به دانش‌آموزان را برعهده‌دارند. قد آن‌ها حدود یک متر است. سر از یک نمایشگر تشکیل‌شده که تصویر يک معلم مجازی را نمايش می‌دهد. این روبات می‌تواند به کمک چرخ‌هایی که در زیر آن تعبیه‌شده به‌راحتی در اطراف کلاس حرکت کرده و با دانش‌آموزان صحبت کند. در کنار مکالمه و آموزش زبان انگلیسی می‌تواند شعرهای آموزش الفبای زبان انگليسی را برای دانش‌آموزان بخواند و متناسب با موسیقی، بازوها و سرخود را تکان دهد. طراحی آن‌هم به‌گونه‌ای است که برای دانش‌آموزان ابتدایی جذاب باشد. درواقع این روبات به‌صورت بی‌سیم از راه دور کنترل می‌شود. هر روبات را یک معلم زبان انگلیسی در کشور فیلیپین کنترل می‌کند. یکی از دلایل اصلی ساخت این روبات‌ها این بوده که بتوان به معلم‌های خوب زبان انگلیسی که دستمزد بالایی هم ندارند از راه دور دسترسی داشت. کره‌جنوبی ازنظر زیرساخت‌های اینترنت یکی از بهترین کشورها در جهان است و حالا این توانایی را دارد که از معلم‌هایی در کشورهای دیگر برای آموزش استفاده کند. حتی حس‌گرهایی در محل تدریس معلم‌های واقعی در فیلیپین تعبیه‌شده که حرکات صورت آن‌ها را به معلم مجازی در نمایشگر روبات منتقل می‌کند. به این صورت دانش‌آموزان کره‌ای هم معلم خوب دارند و هم ازنظر هزینه، کار مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود. روش تدریس و همچنين نحوه برقراری ارتباط بادانش‌آموزان نيز آن‌قدر جالب بوده که در دوران آزمايش رتبه بالايی از راندمان کاری و رضایت والدين و فرزندان را کسب کرده است. بسیاری از والدین از وجود چنين معلمی در مدارس فرزندان خود احساس رضایت کرده‌اند و معتقدند که وجود يک روبات به‌جای انسان از استرس‌های هنگام آموزش می‌کاهد و فرايند آموزش را موفق‌تر خواهد کرد. پیاده‌سازی این برنامه آموزشی حدود4/1میلیون دلار برای دولت کره هزینه در برداشته اما به نظر می‌رسد که دولت کره هم از به‌کارگیری این روبات راضی بوده و معتقد است با این‌ جايگزينی بسیاری از مشکلات جانبی هم حل می‌شود به‌خصوص می‌توان از این روبات‌ها برای آموزش در روستاها و نقاط دورافتاده استفاده کرد که امکان رفتن معلم‌ها به آن‌جا وجود ندارد.
**
آسیمو اولین روبات انسان‌نما 
اولین روبات انسان‌نما را که در جهان ساخته شد، بسیار سروصدا کرد. اسم آن روبات شگفت‌انگیز آسیمو بود. این روبات بسیار معروف شد، زیرا اولین روباتی است که تصورات ما از این‌گونه ماشین‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر كرد. آسیمو که نامش برگرفته از نوآوری در جنب‌وجوش (Innovative MObility) است، قدش تنها 4/91 سانتی‌متر بوده و ظاهرش به باور بعضی از نویسندگان در زمینه فناوري مشابه ترکیب آی‌پاد و یک لباس فضایی است. در بحث‌های سخت‌افزاری این روبات دارای سانسورهای گوناگون با کاربردهای متفاوتی است، با یک‌بار شارژ می‌تواند چندین ساعت کار کند و آزادی چرخش ۵۷ درجه‌ای در جهات مختلف را دارد. آسیمو قادر است از پله‌ها بالا و پایین برود و اشیا را با دست بردارد و البته از همه مهم‌تر اولین روباتی است که توانسته دویدن را با سرعت شش کیلومتر بر ساعت شبیه‌سازی كند.
**
با هوبو آشنا شوید
این روزها، دوستداران صنعت فناوري از پیشرفت روزافزون هوش‌مصنوعی و روبات‌ها باخبرند؛ جان اوهو، مردی که 15 سال از زندگی خودش را بی‌وقفه صرف خلق روبات‌ها کرده؛ روبات جدیدی به است هوبو را ساخته است. این روبات انسانی در آخرین چالش روباتیک رقابت‌های بین‌المللی که با آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته ایالات‌متحده میزبانی می‌شد رتبه اول را به خود اختصاص داد. هوبو پنجم دارای یک خانواده‌ای کره‌ای است. همان‌طور که از نامش پیداست، پنجمین روبات از این خانواده است. جان اوهو می‌گویید: روبات‌های پیشرفته امروزی کم از انسان ندارند؛ آن‌ها حتی می‌توانند احساس کنند، بخندند و خیلی دقیق‌تر از انسان فکر کنند و محاسبات ریاضی انجام دهند. این شاید از دید خیلی از مردم خوب به نظر نرسد اما این واقعیتی است که بشر باید با آن روبرو شود. این روبات شگفت‌انگیز یک متر و 70 قد و 80 کیلوگرم وزن دارد. یک انسان کامل آلومینیومی با دودست و پا. این روبات به‌جای سر از دوربین و لیزرهای حرفه‌ای برخوردار است. او می‌تواند مانند انسان دوچرخه‌سواری کند. او حتی می‌تواند روی زانوی خود بنشیند و به یک ماشین تبدیل شود. جان اوهو ادامه داد که فقط یک روبات می‌توانند از پس تمام مشکلات بربیاید؛ به‌عنوان‌مثال برای ساعت‌ها رانندگی کند، پروازهای مشکل یا جنگی را هدایت کند یا از پس دشوارترين کارها بربیاید. سرعت‌بالا و چابکی این روبات انسان‌نما او را به یکی از بهترین‌ها در سری خود تبدیل کرده است. جان اوهو اشاره کرد: «من همیشه این نکته را در ساخت روبات‌ها رعایت می‌کنم و به دیگر سازنده‌های روبات هم می‌گوییم. روبات‌ها نباید آن‌قدر قوی یا باهوش باشند که کنترل را از دست انسان خارج کنند. روبات‌های با سطح بالایی از هوش، ممکن است که قاتل شما شوند. از سوی دیگر اگر روبات‌ها بسیار معمولی باشند ممکن است کاری از پیش نبرند. پس باید یک روبات میان رو را ساخت که نه به بشر صدمه بزند و نه به علم روباتیک.»
**
روبات‌های سرباز 
جان اوهو، سازنده روبات هوبو می‌گوید: «روبات‌ها باید برای شرایط دشوار برنامه‌ریزی شوند. یکی از این موقعیت‌ها شرایط جنگی است. این‌گونه میزان صدمه به انسان‌ها کمتر می‌شود. او اسم این روبات‌ها را روبات‌های نجات‌دهنده یا سرباز گذاشته است؛ این روبات‌های قادرند تا در هر شرایطی مانند یک سرباز انجام ‌وظیفه کنند و به کمک انسان بیایند.» 
**
روبات‌های پرستار به کمک سالمندان می‌آیند
 با پیشرفت فناوري روبات‌ها می‌توانند به پرستارهای خوب برای سالمندان و کودکان تبدیل شوند. این مراقب به آن‌ها کاراکتری اجتماعی می‌دهد. به این معنی است که آن‌ها علاوه بر برطرف کردن نیازهای اولیه سالمندان؛ همدم آن‌ها هم شوند. شبیه‌سازی این روبات‌ها در این سال‌ها در کره جنوبی انجام‌شده است. یک همراهی واقعی که مابین یک روبات و انسان در حال شکل‌گیری است. این تازه قدمی جدید برای آغاز روابط اجتماعی و عاطفی در بین روبات و انسان است. در این‌جا سوالی پیش می‌آید که آیا روبات‌ها در آینده همراه‌های خوبی خواهند شد؟ هدف این پروژه، کاهش فشار کاربر پرستاران و افزایش استقلال فردی سالمندانی است که هنوز در خانه‌هایشان زندگی می‌کنند. جان اوهو با اشاره به این‌که سالمندان نیازمند به کمک در ابتدا از نظر روان‌شناختی در برابر استفاده از این روبات‌ها مقاومت نشان می‌دهند، می‌افزاید: «ابزارهای روباتیک نمی‌تواند تمام مسائل را حل کند، باوجوداین، فن‌آوری روباتیک می‌تواند در کاهش مشکلات سالمندان مفید باشد.»
**
 سگ‌های روباتیک پرفروش‌ترین روبات‌ها
 سگ‌های روبات در مدت‌زمان کوتاهی جانشین سگ‌های واقعی شده‌اند. به این معنا که فروش این سگ‌ها بسیار بالاست. جیبیتو، نام جدیدترین سگ روباتیکی است که به‌تازگی وارد بازار شده است. مجموعه جدید حیوانات خانگی روباتیک توانایی ایجاد پیوند عاطفی با اعضای خانواده را دارد و قادر به بروز احساسات دوست داشتن، محبت، لذت و شادی‌اند. چشم‌های OLED این روبات‌های سگی قادر به تشخیص جزئیات ظریف است و همچنین می‌تواند صورت افراد را شناسایی کند. دیسک‌های محرک‌ جدید به‌کاررفته در این سگ های روباتیک به آن‌ها اجازه می‌دهد که روان‌تر از نمونه‌های قبلی حرکت کنند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: