کد خبر: ۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
رئیس مجمع واردات:
علیرضا مناقبی گفت: سرمایه گذار خارجی به دنبال شفاف بودن صورت های مالی، رقابتی شدن بازار، دوری از اقتصاد دستوری و توصیه ای است.
علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ضرورت آسیب شناسی دلایل عدم موفقیت بازار ایران در جذب سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: هر چند تعیین نقشه راه برای استفاده حداکثری از فضای ناشی از دیپلماسی اقتصادی دوره پسابرجام تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی مردان اقتصادی دولت شده است ولی نباید از این نکته غافل بود که سالها است که مهم‌ترین چالش کشور ما مدیریت مبتنی بر آینده نگری است. اقتصاد کشور ما سالها است که از عدم مدیریت بهره برداری شایسته از فرصت ها رنج می برد.

وی ادامه داد: آسیب شناسی فرصت سوزی‌های قبلی باید برای آینده چراغ راه روشنی باشد و نباید از آن فرار کنیم. نباید اجازه دهیم فرصت های اقتصادی پیش رو که در واقع جزء ای از سرمایه این کشور است به انحراف کشیده شود.

مناقبی با اشاره به الزامات اولیه برای حضور سرمایه گذاران خارجی ادامه داد: تجربه جهانی نشان داده که در همه جای دنیا سرمایه گذار خارجی همان مسیری را طی می کند و همان مطالباتی را از اقتصاد دارد که در سایر کشورها تجربه کرده است و ما اگر به دنبال جذب سرمایه های خارجی هستیم باید استراتژی مشخصی را برای آن دنبال کنیم. چرا که سرمایه گذار خارجی در شرایطی که معلوم نیست اقتصاد ما به کدام سمت ریل گذاری می شود، و هر لحظه هوای کوی دیگری می کند، دوام پیدا نمی کند.

به گفته مناقبی، زمانی که در اقتصاد کشور بجای گام برداشتن در مسیر بهبود مستمر  فرایندهای اداری و مقررات زدایی، بحث توصیه ها، تجویزها، باید ها و مصلحت اندیشی ها مطرح می شود، در واقع اقتصاد و تجارت را خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته به وادی اقتصاد دستوری سوق داده ایم. در اقتصاد دستوری توجهی به ریشه های عدم سرمایه گذاری ها و بررسی علت و معلول آن نمی شود، بلکه صرفا توصیه ها از سوی افراد است که فضای اقتصاد را شکل می دهند. این در حالی است که جذب سرمایه گذار خارجی از جنس بخشنامه و دستور نیست، نیاز به زیر ساخت والزامات تجربه شده دارد.

وی ادامه داد: سالهاست که اقتصاد دستوری در دنیای فرارقابتی منسوخ شده است.  قاعده رفتاری در علم اقتصاد و علی الخصوص مقوله سرمایه گذاری خارجی مبتنی بر آن است که اقتصاد، صنعت و تجارت مجموعه ای از روابط درهم تنیده علت و معلولی است که صرفا بر اساس رفتار متغیرهای مختلف درونی و بیرونی، خروجی های آنها قابل تحلیل  است و دستور بردار نیست.

وی اضافه کرد: سرمایه گذار خارجی به دنبال شفاف بودن صورت های مالی، رقابتی شدن بازار، دوری از اقتصاد دستوری و توصیه‌ای است. سرمایه گذار خارجی نمی تواند در فضای پر استرس ناشی از ابهامات مالکیت حقوقی یا کاغذ بازی های غیر ضروری اداری، دوم چندانی بیابد. هر چه فضای اقتصادی شفاف تر و رقابتی تر باشد، امکان جذب سرمایه گذار خارجی، بیشتر و بهتر فراهم می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: