کد خبر: ۱۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
همکاری ناسا و پایگاه ebird برای شناسایی 100 گونه پرنده در آمریکا
نقشه‌های جدید، فراوانی و گستردگی بیش از 100 گونه پرنده در شمال آمریکا را نشان مي‌دهند. طی تحقیقات صورت پذیرفته محققان طیف وسیعی را که شامل بیش از 100 گونه پرنده است، در آمریکای شمالی نقشه‌برداری کرده‌اند. ناسا با آزمایشگاه Cornell Labs - Ornithology برای ارزیابی، برنامه‌ریزی و پردازش طرز رشد پرندگان، گروهی را تشکیل داد. همکاری مابین ناسا و آزمایشگاه ارنیتولوژی کورنل برای ایجاد تجسم و تصور بی‌سابقه‌ای از زیست‌شناسی پرندگان در سراسر قاره، با استفاده از بیش از 600 میلیون مشاهدات از پایگاه اطلاع‌رسانی و داده‌های آن‌لاین eBird ساخته شده است. پایگاه اطلاعاتی eBird در حدود 16سال پیش شکل گرفت و در چند سال اخیر با چندین پروژه ناسا همکاری کرده است. با استفاده از میلیون‌ها پژوهش علمی و اظهارات دانشمندان و محققان پرندگان در حیات‌وحش، پایگاه اطلاعاتی این امکان را فراهم مي‌آورد که بتوانیم نگاهی اجمالی به چرخه حیات گونه‌های مختلف پرندگان در آمریکای شمالی داشته باشیم.
ردیابی از گونه‌های خاص
نقشه‌های جدید بینش قابل‌توجهی را درباره فراوانی، زیست‌شناسی، طرز رشد و روند 100 گونه پرنده به همرا ه دارد و مي‌تواند برای تلاش‌های حفاظتی سودمند باشد. دانیل فینک، یکی از محققان ارشد و آمارگر در آزمایشگاه کرونل معتقد است که از این مدل‌ها مي‌توان آموخت که کدام نوع زیستگاه یا پوشش زمین با کدام نوع خاص از پرندگان ارتباط دارد.
به‌عنوان مثال برای پیدا کردن نوع خاصی از زاغ‌های آبی‌رنگ باید در منطقه‌ای با پوشش گیاهی خاص جست‌وجو كنيم. وی در ادامه اشاره مي‌کند که ما از اطلاعات پوشش زمین استفاده مي‌کنیم تا نقشه‌هایی را تهیه کنیم که پیش‌بینی مي‌کنند زاغ آبی در کدام مناطق و محوطه‌ها یافت مي‌شود. مکان‌هایی که برای مردم به‌راحتی قابل رؤیت نیستند و مردم قادر نیستند به‌طور مستقیم آن‌ها را ببینند. هنگامی که ما به این نقشه‌ها نگاه مي‌کنیم، به دلیل تداوم محصولات و اطلاعات ارائه شده از سوی ناسا پوشش پیوسته‌ای قابل مشاهده است. از هر دو نقشه‌های جدید مشاهدات eBird و اطلاعات و داده‌های ماهواره‌ای ناسا برای ردیابی مسیرهای 100 گونه پرنده از جمله دارکوب زرد و کبوتری خاص که هر دو از پرندگان بومی آمریکای شمالی‌اند، استفاده مي‌شود.
استیو کولینگ، مدیر ارشد اطلاعات علمی در کورنل که مدیریت eBird را نیز به عهده دارد، مي‌گوید: «ما هم‌اکنون مي‌توانیم برای اولین‌بار از طریق نمایش داده‌های بسیار دقیق نقشه‌های وضعیت فعلی و روند آینده بیش از 100 گونه پرنده آمریکای شمالی را در سراسر چرخه عمر سالانه آن‌ها به صورت هفته‌ای و فصلی تهیه کنیم. ما به‌طرز چشمگیری کیفیت داده‌هایی را که به مردم ارائه مي‌دهیم، بهبود داده‌ایم و از سوی ایالات متحده به یک پروژه جهانی تبدیل شده‌ایم. از زمان آغاز طرح eBird، 600 میلیون پژوهش علمی و اظهارنظر را از 453هزار ناظر و مشاهده‌گر در بیش از شش‌میلیون مکان جمع‌آوری کرده است.' این پایگاه اطلاعاتی و داده‌ها در نظر گرفته است که درسال‌های آتی صدها گونه جدید را به ثبت برساند و پتانسیل این را دارد که فقط در سال آینده 600 مورد دیگر اضافه کند. این تیم همچنین قصد دارد پوشش خود را گسترش دهد تا شامل آمریکای جنوبی، اروپا، هندوستان و استرالیا نیز شود. یک نمونه از تحقیقاتی که محققان روی پرندگان انجام داده‌اند تفسیر حرکت V شکل پرندگان مهاجر است.
چرا مهاجرت پرندگان در یک فرمت V شکلی انجام مي‌شود؟
پرندگان برای کمک به داشتن پروازی مؤثرتر به صورت V شکلی پرواز مي‌کنند و درحالی‌که کمترین میزان انرژی را صرف مي‌کنند در هوا باقی مي‌مانند.
دانشمندان با نصب دستگاه‌های کوچک ثبت و گزارش‌دهی به یک دسته 14 تايی از لک لک‌های شمالی توانستند به اسراردانش و هنر هوانوردی پرندگان مهاجرپی ببرند و به این طریق نه‌تنها سرعت باد بلکه موقعیت و سرعت پرندگان را با ماهواره ردیابی کردند، همچنین تعداد بال زدن‌های آن‌ها را نیز اندازه‌گیری كردند. محققان توانستند با توجه به دقت این ردیاب‌ها حرکت پرندگان را با کامپيوتر بازسازی کنند.
14 پرنده مورد استفاده در این تحقیق در باغ‌وحش ویونا در اتریش با تیم والدرپ از ابتدا تا رشد کامل پرورش داده شده و نگهداری مي‌شدند. تیم والدرپ، یک گروه حفاظتی اتریشی بودند که لک‌لک‌های شمالی را دوباره به اروپا معرفی كرده بود. پرندگان درحالی‌که در مسیر مهاجرت از اتریش به خانه زمستانی خود در توسکانی ایتالیا پرواز می‌کردند، مورد مطالعه قرار گرفتند.
دکتر Steve Portugal، از دانشکده Royal Veterinary College دانشگاه لندن معتقد است: ویژگی پرواز V شکل پرندگان، که مخصوص دسته‌های پرندگان است از دیرباز توجه محققان علاقه‌مند و عموم مردم را به خود جلب کرده است. یک توصیف قطعی از پیامدهای آیرودینامیکی برای این گروه از پرندگان به صورت منحصربه‌فردی وجود داشته است، به این صورت که پرندگان برای حرکت خود از جریان هوايی که پرنده جلويی ایجاد مي‌کند، استفاده مي‌کنند. دلیل این امر فشرده شدن هوای اطراف پرنده است، بنابراين پرنده پشتی نیاز به انرژی کمتری برای بال زدن دارد. این مسئله به هر یک از پرندگان کمک مي‌کند تا از بالا و پايین بردن اضافی بال‌ها و ایجاد فرسایش جلوگیری کنند. درنتیجه حرکت هر پرنده برای پرنده همسایه مفید واقع مي‌شود. مکانیزم‌های پیچیده V- شکل پروازپرندگان نشان از آگاهی قابل‌توجه، توانایی و استراتژی خاص این گروه از پرندگان برای پاسخ و سازگاری با بی‌خوابی در طولانی‌مدت و ایجاد پویايی و صرف انرژی کمتراست.
دانشمندان دریافته‌اند که در هنگام پرواز در شکل‌گیری V، اگر هر یک از پرندگان خود را در گوشه سمت راست پرنده جلويی قرار دهد، مي‌تواند از این شرایط بهره‌مند شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: