کد خبر: ۱۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
اگر قرار بود فردا خورشید از بین برود چه عواقب و هرج و مرجی به دنبال داشت؟ آیا انسان می‌توانست به حیات خود ادامه دهد؟ این مطلب را دنبال کنید تا به‌این عواقب پی ببرید...

هشت دقیقه

غوطه در تاریکی

چون نور با سرعتی معین سیر می‌کند، مردم زمین در هشت دقیقه اول ناپدید شدن خورشید را متوجه نمی‌شوند. در این زمان کل نور خورشید از بین خواهد رفت و شب همیشگی فرا خواهد رسید.

هشت دقیقه

از دستن رفتن کشش

تصور کنید زمین مانند توپی که به نخی بسته شده و می‌چرخد، به دور خورشید در حال گردش است. اگر جرم مرکزی خورشید از بین برود، همانند این است که نخ توپ را ببرید. زمین و تمامی اجرام دیگر در منظومه شمسی ما دیگر در بر مدار چیزی نخواهند شد و یک خط سیر مستقیم را ادامه خواهند داد.

هشت دقیقه

ناپدید شدن ماه

ماه برای ما غیرقابل رویت خواهد شد، چون نوری از خورشید به آن نمی‌رسد که بازتاب کند. همین موضوع برای تمام اجزای دیگر منظومه شمسی از جمله سیارات اتفاق می‌افتد. فقط ستاره‌های دوردست با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهند بود.


هشت دقیقه

یک خورشیدگرفتگی کامل نمونه‌ای لحظه‌ای از آسمان بدون خورشید را به تصویر می‌کشد. 

چند هفته

مرگ حیات گیاهی

نور خورشید برای فتوسنتز حیاتی است، روندی که اکسیژن قابل تنفس تولید می‌کند. با این‌که ذخایر اکسیژن کنونی برای هزار سال یا بیشتر کفایت می‌کند، گیاهان در این شرایط تاریک قادر به ادامه حیات نخواهند بود. 

چند هفته

باقی ماندن قوی‌تر‌ها

تاثیراتی که‌این تغییرات بر حیوانات خواهد گذاشت، بسیار چشمگیر است. پیش‌بینی می‌شود که زنجیره غذایی تغییر خواهد کرد؛ حیوانات ضعیف‌تر زودتر خواهند مرد و لاشخورهای طبیعت اندکی بیشتر دوام می‌آورند.  

یک ماه

برنامه فرار انسان‌ها

این زمان برای انسان‌ها تعیین‌کننده است. فقط دو راه برای زنده ماندن وجود خواهد داشت: ساختن پناهگاه‌های زیرزمینی هرچه نزدیک‌تر به هسته زمین اما تا حدی که باعث سوزاندن انسان در گرمای ساطع شده از مرکز زمین نشوند؛ یا سفر به سیاره دیگری که شرایط بهتری برای سکونت انسان داشته باشد.

دو ماه

اقیانوس‌های یخ زده

افت دما درنهایت باعث یخ زدن تمامی آب‌های کره زمین خواهد شد. تمام دریاها تبدیل به پیست اسکیت روی یخ می‌شوند! درحالی‌که سطح اقیانوس‌ها یخ می‌زند، اعماق آن‌ها می‌تواند همچنان به لطف گرمای درونی هسته رام نشدنی زمین، مایع باقی بماند.

چند دهه

از بین رفتن درختان بزرگ

نبود نور خورشید تا این زمان تمامی گیاهان کوچک را نابود کرده است اما درختان بزرگ برای چند دهه بدون نیاز به فتوسنتز به حیات خود ادامه خواهند داد. این قابلیت به دلیل سرعت کم متابولیسم آن‌ها و ظرفیت بالای آن‌ها برای ذخیره قند است.

هزار سال

اقیانوس‌های عایق‌بندی شده

همچنان که دما کم‌کم در نقطه 240- درجه سلسیوس تثبیت می‌شود، یخ زدن سطح بیشتر اقیانوس‌ها ادامه خواهد یافت. لایه سطحی یخ به طرز اعجاب‌انگیزی عایق ارزشمندی را می‌سازد که می‌تواند اعماق اقیانوس‌ها را برای صدها هزار سال از یخ زدن حفظ کند. 

هزار سال 

فرو ریختن اتمسفر

در چنین سرمای کشنده‌ای بسیار محتمل است که جو زمین یخ بزند و بر سطح سیاره فرو بریزد. این اتفاق زمین را در برابر تشعشعات زیانبار کیهانی و شهاب سنگ‌ها بی پناه رها می‌کند.

میلیونها سال

رسیدن تصادفی به ستاره جایگزین

بسته به مسیر خطی ابتدایی زمین، احتمال دارد که‌این سیاره سرکش درنهایت به یک ستاره دوردست برسد. در این صورت احتمال دارد که اتمسفر زمین، اقیانوس‌های آن ذوب شده و بعضی از ویژگی‌های قابل سکونت قدیمی زمین به آن بازگردد.  


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: