کد خبر: ۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
در آستانه سالروز درگذشت حسین گل گلاب مطرح شد؛
۲۲ اسفند سالروز درگذشت حسین گل گلاب؛ هنرمند و ادیب ایرانی و سازنده قطعه ایران‌ای مرزپرگهر است اما تنها مستندی که درباره وی واین قطعه ساخته شده هنوز فرصت اکران عمومی پیدا نکرده است.
چرا مستند

هومن ظریف (کارگردان مستند سینمایی «مرز پرگهر») درباره دلایل پخش نشدن این مستند گفت: سال ۸۸ مستند مرز پرگهر را با هزینه و بودجه شخصی ساختم و سعی کردم تمامی اسنادی که وجود دارد را با هدف حفظ آن‌ها در این فیلم استفاده کنم و بعد از ساخته شدن فیلم؛ آن را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره سینما حقیقت ارائه کردم.

وی ادامه داد: مسئولان جشنواره سینما حقیقت آن زمان فیلم را قبول نکردند و نپذیرفتند فیلم در بخش اصلی جشنواره حضور داشته باشد لذا در بخش جنبی به نمایش درآمد اما استقبال از آن خیلی خوب بود. حتی سیمین بهبهانی و حدادعادل همزمان باهم فیلم را دیدند و آن را دوست داشتند.

ظریف اضافه کرد: یک سال بعد موسسه تصویرشهر فیلم را با هزینه و رقم خوبی از ما خرید. فیلم از آن زمان تا امروز در اختیار موسسه تصویرشهر است و چندباری در جاهای مختلف فرهنگی اکران شده ولی متاسفانه هرگز فرصت اکران عمومی را پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: قرار بود فیلم در عید سعید فطر از تلویزیون پخش شود اما هرچه پیگیری کردم؛ گفتند "صبر کن. الان شرایط نمایش وجود ندارد". از بهمن سال ۸۹ که فیلم توسط موسسه تصویرشهر خریداری شده تا امروز؛ مدت ۵ سال است که فیلم همچنان پخش نشده است.

ظریف با اشاره به اینکه برای حل مشکل پخش این فیلم دیداری با احمد مسجدجامعی نیز داشته است، گفت: مسجدجامعی نه تنها از نمایش فیلم حمایت نکرد بلکه از سه سال پیش که تصمیم داشت به منزل گل گلاب برود و منزلش را تبدیل به موزه کند؛ هنوز این کار را انجام نداده است.

وی در پاسح به این سوال که چرا فیلم را در گروه هنر و تجربه اکران نکرد؟ گفت: آقای علم‌الهدی از من دعوت کرد فیلم "ایران‌ ای مرز پرگهر" را به همراه فیلمی که درباره "یمینی شریف" ساخته شده؛ برای نمایش در گروه هنر و تجربه ببرم. من هم فیلم را بردم اما هیچ تماسی با من گرفته نشد و اصلا مشخص نشد فیلم پخش می‌شود یا خیر؟!

وی تاکید کرد: من نه ادعای فیلمسازی دارم و نه دنبال شهرت هستم. فقط دوست دارم این فیلم به عنوان سند از بخشی از تاریخ ایران پخش شود.

حسین گل‌گلاب، سال 1276 در تهران بدنیا آمد وی گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد دانشگاه، نوازنده، موسیقیدان، عکاس و هنرمند ایرانی بود. او به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، عربی و لاتین تسلط داشت و در زمینه معادل‌یابی برای واژه‌های علمی از متخصصان فرهنگستان ایران بود. سروده‌های مشهور «ای ایران» و «آذرآبادگان» ازجمله کارهای اوست. گل گلاب در سال 1363 در تهارن درگذشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: