کد خبر: ۱۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
ماجراي حراج بوت‌هاي آرمسترانگ
قطعا اولین مردی را که به روی کره ماه قدم گذاشت، می شناسید؛ «نیل آرمسترانگ» مردی با افکار بزرگ بود. حالا بعد از سال‌ها وسایل او به حراج گذاشته شده و گران‌ترین چیزی که چکش حراجی برای آن به صدا درآمد؛ بوت‌های فضایی او بود. این حراجی بزرگ در شهر بوستون آمریکا برگزار شد که حاشیه‌های هم به همراه داشت. اگر دوست دارید از سرگذشت آرمسترانگ و حاشیه‌های فروش بوت‌های او در حراجی بزرگ ناسا باخبر شوید این متن را بخوانید. **
نیل آرمسترانگ جوان
نیل آرمسترانگ در پنجم آگوست 1930 در آوهایوی آمریکا متولد شد. پدرش کارمند دولت بود. نیل و خانواده‌اش به‌واسطه شغل پدر به‌صورت مداوم درحال نقل مکان بودند. به شکلی که در 20 شهر مختلف زندگی کردند و در همین دوران بود که علاقه او برای پرواز کردن شکل گرفت. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه «پوردو» تصمیم گرفت به خلبان آزمایشی مطالعات تجربی تبدیل شود و از این‌رو به کمیته مشاوره ملی ایستگاه پروازهای سریع در پایگاه هوایی ادواردز پیوست. در آن زمان، درخواست آرمسترانگ که به‌شدت جذب برنامه فضایی آپولو و جست‌وجو در محیط فضایی جدید شده بود، یک هفته پس از زمان تعیین‌شده به پایگاه ادواردز رسید.
**
اولین مردی که پا روی ماه گذاشت
«جان‌اف‌کندی» در سال 1962 به مردم آمریکا قول داد تا پایان دهه انسان را به کره ماه بفرستد. قرعه به نام نیل آرمسترانگ افتاد، در همین هنگام بود که از نیل برای پیوستن به نیروی فضایی ناسا دعوت شد و او بدون تامل این دعوت را پذیرفت. آرمسترانگ و باز آلدرین در جریان این ماموریت که از سازمان هوانوردی و فضانوردی ملی ایالات متحده آمریکا (ناسا) سازماندهی شده بود در۲۰ جولای 1969، ساعت 20:18 بر کره ماه فرود آمدند. حدود شش ساعت بعد، آرمسترانگ در 21 ژوئیه ساعت 2:56 ابتدا پاى بر اولين پلکان عقاب گذاشت و پس از طى چند پله پاى راست خود را روى پايه بشقابى مدول گذاشته و پاى چپش را به طرف سطح ماه دراز کرد. لحظاتی بعد از وارسى و اطمينان خاطر آرمسترانگ روى سطح ماه ایستاد و بر ماه قدم گذاشت. فضانورد سوم این ماموریت «مایکل کالینز» به‌تنهایی در مدار ماه باقی‌ماند تا 15ساعت دیگر دو فضانورد دیگر به او ملحق شدند. پس از هشت روز زندگی در فضا، هر سه فضانورد به زمین بازگشتند. سرانجام آپولو 11 در 24 ژوئیه به زمین بازگشتند و در اقیانوس آرام فرود آمدند. گفته می‌شود هنگامی که آرمسترانگ از فضاپیما پایین آمد و بر ماه گام نهاد، فیلمش به صورت زنده در تلویزیون‌های سراسر جهان پخش شد. او پس از گام نهادن در ماه جمله‌ای بسیار معروف به زبان می‌آورد: این گامی کوچک برای یک مرد و جهشی بزرگ برای بشریت است.
**
چوب حراج به یادگاری‌ها از اولین سفر به ماه
هزاران تکه از اجناس متعلق به نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی و نخستین انسانی که روی ماه قدم گذاشت، در حراجی‌های معتبر به بالاترین قیمت ممکن فروخته شد؛ بعضی از این اقلام عکس‌های امضاشده و لوازم جزئی و کوچکند و بعضی دیگر به‌تنهایی از ارزش بسیار بالایی برخوردارند، از جمله کیفی که در سال ۱۹۶۹ فضانوردان پس از پیاده شدن از آپولو ۱۱ نخستین نمونه‌های سنگ و خاک را از سطح ماه درون آن قرار دادند. کیف مشهوری که نیل آرمسترانگ نخستین نمونه‌های خاک ماه را با آپولو ۱۱ درون آن به زمین آورد. هنوز کمی از این خاک درون کیف وجود دارد و این تنها نمونه موجود است که می‌توان مالکیت آن را به شکل شخصی درآورد. چکمه‌ای که نیل آرمسترانگ پوشیده بود، به مبلغ ۴۹ هزار دلار در یک حراجی در بوستون فروخته شد. این چکمه مخصوص ماه (Apollo AVL) نام دارد اما هیچ‌گاه به این ستاره نرسید. تصور می‌شود در پروازهای مختلف استفاده شده است. داخل چکمه نام آرمسترانگ دوخته شده است و رویی کفش به رنگ نقره‌ای، طلایی و آبی است. تصور می‌شود طراحان دوباره روی این پوتین کار کرده‌اند و از آن برای ماموریت‌های دیگر ناسا استفاده کرده‌اند. در این حراجی وسایل دیگری مانند یک لباس فضانوردی متعلق به اتحاد جماهیر شوروی، یک عکس امضا شده نیل آرمسترانگ و مجموعه‌ای از کتابچه‌های راهنمای ماموریت آپولو ۱۱ فروخته شد. مبلغ کل پرداخت شده در این حراج ۱۱۰ هزار دلار بود.  
**
حاشیه‌های چهل‌وهشتمین‌سالگرد اولین فرود انسان در ماه 
فرزندان نیل آرمسترانگ اقلام به‌جای مانده از او را تا پیش از مرگش در سال ۲۰۱۲ را جمع‌آوری کرده و در اختیار حراجی‌های معتبر قرار داده‌اند. در بین این اجناس کارت شناسایی و همین‌طور پرچمی که وی با خود به سفینه آپولو برده بود، بیشترین متقاضیان را داشته‌اند. «گِرِگ روهان» مدیرعامل حراج هریتج، دراین‌باره می‌گوید: «استقبال برای خرید اقلام به‌جا مانده از نیل آرمسترانگ در تاریخ فروش محصولات مربوط به فضا و فضانوردان بی‌سابقه بوده است. او اولین فردی بود که به ماه رفت و به همین علت یک معیار طلایی در رابطه با فضا نوردی است، مسئله‌ای که همه فضانوردان آن را در نظر می‌گیرند.» این ‌روکفشی‌ها که به‌وسیله بند روی کفش آرمسترانگ و دیگر فضانوردان سوار می‌شدند، در زیر خود طرح آجداری داشتند که باعث به وجود آمدن شکل خاص ردپای انسان روی ماه شدند. 

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: