کد خبر: ۱۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
کرایوتراپی یک روش ویژه برای سایز کم کردن
چاقی‌های موضعی یا همان چربی‌هایی که یک گوشه در بدن جمع می‌شوند و تناسب اندام‌ را به هم می‌زنند، موضوعی آزاردهنده برای بسیاری از افراد است. معضلی که هرکس را به سمت راهکاری می‌برد. ورزش، رژیم غذایی یا راهکارهایی دیگر که ما را از شر آن‌ها خلاص کنند اما این پایان ماجرا نیست. دانش پزشکی که هرگز متوقف نمی‌شود، برای این دل نگرانی هم یک راهکار در آستین دارد. راهکاری به نام «کرایوتراپی» یا سرما درمانی که مستقیم به سراغ چربی‌های جا خوش کرده در اندام‌هایی مثل شکم، پهلو، باسن، بازو و از این دست می‌رود و مجبورشان می‌کند دست از مقاومت بردارند و آب شوند. دکتر لیلی فروزش، درباره این شیوه توضیحاتی را با شما در میان می‌گذارد.
*کرایوتراپی چیست؟
حدود 10سال است که روش کرایوتراپی ابداع شده و سه چهار سال هم هست که توانسته از سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مجوز درمانی و تاییدیه بگیرد. در ایران هم این روش باب شده و در بعضی کلینیک‌های زیبایی برای رفع لاغری‌ موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع کرایوتراپی یک دستگاه است که به موضعی که دارای چربی تجمیع شده است، سرما می‌دهد. این سرما باعث می‌شود چربی‌ها دچار فعل و انفعالاتی شده و در جریان روال طبیعی بدن بسوزند و از بدن خارج شوند. 
*چند جلسه لازم است؟
یکی از سوءتفاهم‌هایی که درباره کرایوتراپی ایجاد شده و در باور عمومی شکل گرفته، این است که کرایوتراپی روشی است که به‌سادگی و در یکی دو جلسه همه اضافه وزن بدن را از بین می‌برد و فرد بعد یکی دو روز با کاهش وزن محسوس به خانه بازمی‌گردد. درحالی‌که این تصور کاملا اشتباه است. درواقع کرایوتراپی یک راهکار برای از بین بردن چاقی نیست. بلکه روشی برای تغییر سایز افراد و سوزاندن چربی در نقاط خاصی از بدن است. 

*چه فرآیندی طی می‌شود؟
لیلی فروزش، دکترپوست و زیبایی دراین‌باره می‌گوید: «کرایوتاپی یک روش لاغری غیرتهاجمی برای درمان چاقی‌های موضعی است. منظور از غیرتهاجمی یعنی این‌که در این روش خبر از چاقو، تیغ جراحی، لیزر و تراشیدن چربی‌ها نیست. بلکه در کرایوتراپی شما با یک دستگاه سردکننده طرف هستید که روی موضع دارای چربی قرار می‌گیرد. 
*برای چه کسانی مناسب است؟ 
این روش به درد افرادی که خیلی چاق هستند و به بیماری چاقی دچارند، نمی‌خورد. بلکه صرفا مناسب کسانی است که کمی اضافه وزن و چربی در بعضی قسمت‌های بدن دارند. مثل کناره‌های ران، پهلوها، شکم، بازو، باسن، دور ران و خیلی کم شاید ساق پا. چون ساق پا دارای عضله است و چاقی‌اش فقط چربی نیست. پس به‌ندرت برای ساق پا استفاده می‌شود. این روش برای کسانی که چاقی کلی دارند نه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است و نه از لحاظ زمانی. چراکه باید دفعات زیادی را با کرایوتراپی قرار بگیرند تا به نتیجه برسند که البته در نهایت هم نتیجه دلچسب نیست. کرایوتراپی معمولا به درد آقایان هم نمی‌خورد. چون معمولا چاقی آقایان ویسرال است یعنی احشایی است.چربی بیشتر دور معده، کبد و احشای داخلی‌شان جمع می‌شود تا به صورت زیر پوستی که درمورد خانم‌ها اتفاق می‌افتد.
*برای چه کسانی ممنوع است؟
این روش لاغری موضعی با استفاده از سرما برای بعضی افراد مناسب نیست و باید دورش را خط بکشند. خانم‌های باردار، کسانی که کبد چرب دارند. افرادی که کیست داخل کبدی دارند. خانم‌هایی که کیست داخل تخمدان دارند. کسانی که کهیرهای سرمایی می‌زنند و بدن‌شان به سرما حساس است؛ این‌ها نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. قاعدتا کسانی هم که درموضع مورد نظر برای کرایوتراپی زخم باز یا زخم عفونی، جراحی داخل شکمی تازه ، کهیر تازه بهبود یافته یا بخیه داشته باشند هم امکان استفاده از کرایوتراپی را ندارند. کسانی که چربی خون بالا دارند هم گزینه مناسبی برای کرایوتراپی نیستند. همچنین کسانی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند نیز نباید از این شیوه برای لاغری استفاده کنند. 
*چه عوارضی دارد؟
عوارض این روش برای افرادی که مناسب کرایوتراپی هستند، ورم و کبودی خفیف است. البته این موضوع خیلی به کیفیت و استاندارد بودن دستگاه هم بستگی دارد. که اگر دستگاه استاندارد نباشد یا به درستی از آن استفاده نشود ممکن است سوختگی ایجاد کند. البته این موضوع به اشتباه اپراتور برمی‌گردد که چرخش آب در دستگاه را بررسی نکرده یا از پد مناسب استفاده نکرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: