کد خبر: ۱۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
فعال صنفی:
نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران معتقد است: جمهوری اسلامی امروز از این ظرفیت برخوردار است که به قطب برق منطقه تبدیل شود و این راهکاری برای تامین برق پایدار محسوب می شود.
به گزارش قلم، «پیام باقری» افزود: تبدیل کشورمان به قطب برق منطقه که یک تکلیف قانونی دارد و در برنامه های اقتصاد مقاومتی هم برآن تاکید شده، می تواند علاوه بر برطرف شدن نیازهای برقی داخل، به کشورهای همسایه هم کمک بسیار خوبی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بنابراین در زمان هایی که ایران در اوج مصرف قرار می گیرد و کشورهای همسایه در این شرایط قرار ندارند، می توان از مازاد برق آنها استفاده کرد و نیاز کشور را پاسخ داد و زمانی که کشورهای دیگر در زمان اوج مصرف قرار می گیرند، مازاد تولیدمان به آن کشورها صادر می شود.
باقری خاطرنشان ساخت: هنوز با این مهم فاصله داریم، اما اجرایی شدن هرچه زودترآن علاوه بر ارز آوری مناسب از بعد دیپلماسی به افزایش اقتدار کشورمان کمک خواهد کرد.
نایب رئیس سندیکای صنعت برق گفت: تبدیل شدن ایران به قطب منطقه آثار مثبت زیادی به همراه دارد که باید با جدیت برای اجرایی شدن آن تلاش شود.
وی افزود: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری های جدید برای احداث نیروگاه را برطرف خواهد کرد و علاوه برآن به پایداری شبکه برق در هر زمان کمک خواهد کرد.
«رضا اردکانیان» وزیر نیرو پانزدهم اسفندماه پارسال در دیدار با «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: شبکه برق ایران از طریق آذربایجان به روسیه متصل می‌شود.
وی افزود: ایران از راه جمهوری آذربایجان امکان ارتباط با روسیه را در دست بررسی دارد که به اتصال (سنکرون) سیستم برق ایران به روسیه کمک خواهد کرد.
«محمود رضا حقی فام» معاون سابق هماهنگی توزیع شرکت توانیر دوازدهم اردیبهشت ماه با بیان اینکه اتصال شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیازمند انجام اقدام هایی فنی و پیچیده است، گفت: اتصال این شبکه ها به یکدیگر، شبکه برق ایران را پایدارتر خواهد ساخت.
وی اضافه کرد: توافق هایی بین کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه انجام گرفته و اقدام هایی نیز توسط شرکت مدیریت شبکه ایران درحال انجام است.
به گفته این مقام مسئول، متصل شدن شبکه برق از یک طرف نیاز به فراهم سازی ملزومات فنی در کشورمان دارد و از سوی دیگر کشوری مانند روسیه که شبکه ای بسیار بزرگ دارد، وقتی بخواهد با شبکه ای متوسط مانند شبکه ایران مرتبط شود، هر دو کشور باید مطمئن شوند که این اتصال چه پیامدهایی خواهد داشت.
حقی فام گفت: اتصال شبکه نیازمند اطمینان یافتن نسبت به اینکه اختلالی در شبکه نخواهیم داشت و روسیه نیز به این اطمینان برسد. بنابراین مطالعات دقیق فنی در حال انجام است.
وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر این اکنون خطوط انتقالی از طریق کشور ارمنستان در حال تکمیل است.
به گفته این متخصص صنعت برق، چنانچه این اتفاق رخ دهد به معنای آن است که از نظر الکتریکی این شبکه، شبکه ای یکپارچه خواهد شد و چون شبکه روسیه نیز به شبکه اروپا متصل است، کمک می کند تا یک هم پوشانی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: چنانچه ملزومات فنی فراهم شود، به طور قطع یک شبکه پایدار و مطمئن خواهیم داشت.
حقی فام گفت: اکنون این طرح در حال مطالعه است و کارهای سختی دارد و مهندسان آنها باید با حضور در ایران اطمینان پیدا کنند که سیستم های حفاظتی و فنی کشورمان توانایی های لازم را دارد، همچنین مهندسان ایرانی نیز باید نسبت به شرایط مطلوب طرف های خارجی مطمئن شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: