کد خبر: ۱۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
معاون امور فنی گمرک ایران خبر داد؛
ارونقی گفت: با دستور رئیس جمهور برخی کالا‌ها نظیر گوشت قرمز باید ظرف یک ساعت با انجام تشریفات قانونی انجام و ترخیص شوند.
به گزارش قلم به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی درباره دلایل ماندگاری کالا در بنادر کشور گفت: در ابتدا باید به تعریف مشخصی از رسوب کالا در گمرکات دست یابیم. برخی اعتقاد دارند که هر کالایی که در بنادر، مناطق آزاد، ویژه و اماکن گمرکی وجود دارد رسوب کالا محسوب می‌شود، بدین ترتیب هر کالایی که وارد گمرک می‌شود در این بخش قرار می‌گیرد، درحالی که این بخش از کالاها، موجودی گمرکات است.

وی افزود: در مقابل برخی معتقدند که تنها کالاهایی که به هر دلیلی امکان اظهار به گمرک و ترخیص از گمرک پیدا نکرده‌اند جزو کالاهای رسوبی قرار می‌گیرند.

مهرداد جمال ارونقی ادامه داد: از نظر گمرک تعریف دوم یعنی کالاهای اظهارنشده را می‌توان به عنوان دپو یا رسوب تلقی کرد.

وی ادامه داد: با این حال حتی کالاهای اظهار شده به گمرک نیز در برخی از موارد مشمول تأخیر در ترخیص می‌شود.

معاون فنی گمرک درباره علت ماندگاری کالاهای اظهار شده گفت: برخی از کالاهای وارداتی برای ترخیص نیازمند دریافت مجوزهای قانونی از سازمان‌های همجوار گمرک مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه و … است که زمانبر است. دراین زمینه باید از کالاهای وارداتی نمونه برداری و تشریفات مربوطه طی شود.

به گفته جمال ارونقی، دلیل دیگری که موجب تأخیر در ترخیص پس از اظهار کالا می‌شود به عدم توانایی صاحب کالا در پرداخت حقوق ورودی مربوط می‌شود.

معاون گمرک ایران با اشاره به این که گمرک و سازمان صمت درصدد تهیه و اعلام فراخوانی به تمام صاحبان کالا که در ثبت سفارش مشکل دارند می‌باشند تا صاحبان کالا بتوانند مسائل و مشکلات مبتلابه در این زمینه را به گمرک و وزارت صمت اعلام کنند، گفت: برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات با دستور مستقیم رئیس جمهوری تسهیلات ویژه ای درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای کالاهای ضروری مانند گوشت ظرف یک ساعت تشریفات سیستمی انجام و کالا به درب خروج هدایت می‌شود. این نوع کالاها بدون ارزیابی به مسیر سبز که ساده‌ترین فرایندهای قانونی را دارد ارجاع می‌شود. برهمین اساس طبق دستور رئیس جمهور تمام سازمان‌های همجوار موظفند که همزمان با تخلیه و حمل کالا و قبل از اظهار اقدام به نمونه برداری کالا و ارائه مجوزهای قانونی کنند تا کالا بدون هیچ گونه تأخیری ترخیص شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: